JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Mer penger til UNRWA betyr mer terror

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lærebøkene i skular drivne av UNRWA skriv  ingenting om at fred med Israel er mogleg eller eit mål. Dei tar til orde for valdeleg kamp, meiner Dag T. Elgvin.

Lærebøkene i skular drivne av UNRWA skriv ingenting om at fred med Israel er mogleg eller eit mål. Dei tar til orde for valdeleg kamp, meiner Dag T. Elgvin.

Foto: Ammar Awad/Reuters/NTB scanpix

Lærebøkene i skular drivne av UNRWA skriv  ingenting om at fred med Israel er mogleg eller eit mål. Dei tar til orde for valdeleg kamp, meiner Dag T. Elgvin.

Lærebøkene i skular drivne av UNRWA skriv ingenting om at fred med Israel er mogleg eller eit mål. Dei tar til orde for valdeleg kamp, meiner Dag T. Elgvin.

Foto: Ammar Awad/Reuters/NTB scanpix

3261
20181019
3261
20181019

Midtausten

Norge leder Giverlandsgruppen for de palestinske områdene. På møtet i New York 27. september bevilget Norge 64 millioner kroner ekstra til FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktningar i Midtausten (UNRWA) for å sikre at skolene ikke må stenges. Norge har da gitt 294 millioner i år. Mer penger betyr dessverre mer terror. Skolebøkene skriver ingenting om at fred med Israel er mulig eller et mål. De tar til orde for voldelig kamp, viser en rapport laget av Center for Near East Policy and Research.

På de laveste klassetrinnene legges det opp til en følelsesmessig identifisering med kampen for å «frigjøre» Palestina, i de høyere klassetrinnene er det en religiøs begrunnelse. I 2. klasse lærer barna en sang der det heter: «Vi gav sjelen vår for revolusjonen», som skal strekke seg forbi Jerusalem og til Haifa. Det handler altså ikke bare om Vestbredden, men om hele Israel.

I 3. klasse lærer de nasjonalsangen der det handler om å ofre seg for «forfedrenes land» «inntil jeg kan vende tilbake». Det står ingenting om at det har bodd jøder der i mer enn 3000 år. 4. klasse: «Jihad-kjemperne som reiste flagget, var lykkelige.» 5. klasse-oppgave: «Hvordan kan vi samarbeide for å frigjøre hjemlandet vårt Palestina fra den sionistiske okkupanten?» Dette gis en religiøs begrunnelse: «Jeg er muslim, derfor vil jeg gjøre et offer for frigjøringen av al-Aqsa-moskéen.»

8. klasse: «Undertrykkerne har overskredet grensen, derfor er jihad og offer nødvendig.» 10. klasse: «Jihad er noe godt i Allahs øyne, det å bli martyr er det høyeste en muslim kan oppnå. Jeg sverger: Jeg skal fortsette på martyrenes vei.»

Noe som er nytt i bøkene fra 2017, er at det også står hva som skal gjøres med jødene som nå lever i Israel. En av språktekstene i 5. klasse sier: «Jeg sverger, jeg skal ofre mitt blod. Jeg skal fjerne dem som har tilranet seg landet mitt. Jeg skal tilintetgjøre levningene deres…»

Når en hel generasjon er indoktrinert på denne måten, er det vanskelig å se for seg fredelig sameksistens. UNRWA-skolene hører inn under FN, de bryter dermed med FNs charter som setter opp fredelig sameksistens som et mål.

Terroristen al-Mughrabi blir fremstilt som en helt, hun var med på et angrep som drepte 30 mennesker på en buss i 1978. Børge Brende krevde i fjor tilbakebetaling av støtten til et kvinnesenter som var oppkalt etter al-Mughrabi. Nå viser det seg at glorifisering av terror ikke bare foregår i ett kvinnesenter, men er gjennomgående i hele grunnskolen.

Norge bør gjøre som Belgia: Alle bevilgninger til skoler er stanset fordi 28 skoler er oppkalt etter terrorister. Norge bør gjøre som EU: Budsjettkomiteen har foreslått å kutte 15 millioner euro fordi skolebøkene oppfordrer til vold. Norge bør kreve at skolebøkene skrives om så de samsvarer med FN-pakten.

Utenriksminister Søreide tror fortsatt på tostatsløsningen. Det gjør ikke Det palestinske selvstyret (PA), som vil ha én stat, en palestinsk stat fra Jordanelva til Middelhavet. Navnet Israel står ikke i skolebøkene, i stedet står det «Sionist-okkupanten». Kartene deres viser at «Palestina» er hele Israel, inkludert Vestbredden. Dette i seg selv er brudd på FN-pakten og burde føre til stans i pengeoverføringene.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Midtausten

Norge leder Giverlandsgruppen for de palestinske områdene. På møtet i New York 27. september bevilget Norge 64 millioner kroner ekstra til FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktningar i Midtausten (UNRWA) for å sikre at skolene ikke må stenges. Norge har da gitt 294 millioner i år. Mer penger betyr dessverre mer terror. Skolebøkene skriver ingenting om at fred med Israel er mulig eller et mål. De tar til orde for voldelig kamp, viser en rapport laget av Center for Near East Policy and Research.

På de laveste klassetrinnene legges det opp til en følelsesmessig identifisering med kampen for å «frigjøre» Palestina, i de høyere klassetrinnene er det en religiøs begrunnelse. I 2. klasse lærer barna en sang der det heter: «Vi gav sjelen vår for revolusjonen», som skal strekke seg forbi Jerusalem og til Haifa. Det handler altså ikke bare om Vestbredden, men om hele Israel.

I 3. klasse lærer de nasjonalsangen der det handler om å ofre seg for «forfedrenes land» «inntil jeg kan vende tilbake». Det står ingenting om at det har bodd jøder der i mer enn 3000 år. 4. klasse: «Jihad-kjemperne som reiste flagget, var lykkelige.» 5. klasse-oppgave: «Hvordan kan vi samarbeide for å frigjøre hjemlandet vårt Palestina fra den sionistiske okkupanten?» Dette gis en religiøs begrunnelse: «Jeg er muslim, derfor vil jeg gjøre et offer for frigjøringen av al-Aqsa-moskéen.»

8. klasse: «Undertrykkerne har overskredet grensen, derfor er jihad og offer nødvendig.» 10. klasse: «Jihad er noe godt i Allahs øyne, det å bli martyr er det høyeste en muslim kan oppnå. Jeg sverger: Jeg skal fortsette på martyrenes vei.»

Noe som er nytt i bøkene fra 2017, er at det også står hva som skal gjøres med jødene som nå lever i Israel. En av språktekstene i 5. klasse sier: «Jeg sverger, jeg skal ofre mitt blod. Jeg skal fjerne dem som har tilranet seg landet mitt. Jeg skal tilintetgjøre levningene deres…»

Når en hel generasjon er indoktrinert på denne måten, er det vanskelig å se for seg fredelig sameksistens. UNRWA-skolene hører inn under FN, de bryter dermed med FNs charter som setter opp fredelig sameksistens som et mål.

Terroristen al-Mughrabi blir fremstilt som en helt, hun var med på et angrep som drepte 30 mennesker på en buss i 1978. Børge Brende krevde i fjor tilbakebetaling av støtten til et kvinnesenter som var oppkalt etter al-Mughrabi. Nå viser det seg at glorifisering av terror ikke bare foregår i ett kvinnesenter, men er gjennomgående i hele grunnskolen.

Norge bør gjøre som Belgia: Alle bevilgninger til skoler er stanset fordi 28 skoler er oppkalt etter terrorister. Norge bør gjøre som EU: Budsjettkomiteen har foreslått å kutte 15 millioner euro fordi skolebøkene oppfordrer til vold. Norge bør kreve at skolebøkene skrives om så de samsvarer med FN-pakten.

Utenriksminister Søreide tror fortsatt på tostatsløsningen. Det gjør ikke Det palestinske selvstyret (PA), som vil ha én stat, en palestinsk stat fra Jordanelva til Middelhavet. Navnet Israel står ikke i skolebøkene, i stedet står det «Sionist-okkupanten». Kartene deres viser at «Palestina» er hele Israel, inkludert Vestbredden. Dette i seg selv er brudd på FN-pakten og burde føre til stans i pengeoverføringene.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Meldingar
Sjur Haga Bringeland

Nordisk tone

Carl Reineckes symfoni Håkon Jarl har kraftfull patos.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis