JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Gode tider for metafysikk

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1913
20210625
1913
20210625

Filosofi

Jeg måtte gni meg i øynene da jeg leste følgende i professor emeritus i filosofi Arild Pedersens bokanmeldelse fredag 18. juni: «i dag er metafysikk heilt utan praktiske konsekvensar». I dag, skriver han, kan ingen «plaga andre med metafysikk, slik ein kan med moraliserande etikk». Han legger til at «ingen av desse metafysiske teoriane nokon gong har vore i nærleiken av å få oppslutnad, slik vitskaplege teoriar har».

La meg forsøke å tilbakevise dette med noen moteksempler.

Moderne, opplyste mennesker i dag tror ofte på én eller flere av disse påstandene: at alle ting i verden kun består av materie, at sannheten ikke finnes eller er relativ, at man kan være født i feil kropp, at menneskerettighetene er selvinnlysende, at det ikke finnes noen objektiv moral, at naturen er iboende verdifull, at dyr og mennesker er del av et artskontinuum, at vi ikke har fri vilje, at mennesket er grunnleggende godt, at livet ikke er et gode i seg selv, og at lidelse er verre enn døden.

Felles for alle er at de er metafysiske påstander vi har internalisert uten å være klar over at vi gjorde det. De er svar på metafysiske spørsmål vi ikke kan huske å ha stilt. De fleste er resultatet av kompliserte akademiske diskusjoner og har bare lekket ut i grunnvannet over tid. Flere er gjensidig utelukkende. Og samtlige har konsekvenser for hvordan vi lever livet vårt – ofte dramatiske konsekvenser.

I vår tid vil vi gjerne heve oss over metafysikk, men til tross for det slenger vi om oss med flere bombastiske og ubegrunnede metafysiske påstander enn noensinne.

G.K. Chesterton sier at vi har to valg: Vi kan enten bli påvirket av ideer vi ikke har tenkt igjennom, eller vi kan bli påvirket av ideer vi har tenkt igjennom.

Hvis vi foretrekker det siste, bør vi ta metafysikk på alvor.

Åsne Dorthea Grøgaard er stipendiat i filosofi ved Universitetet i Oxford.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Filosofi

Jeg måtte gni meg i øynene da jeg leste følgende i professor emeritus i filosofi Arild Pedersens bokanmeldelse fredag 18. juni: «i dag er metafysikk heilt utan praktiske konsekvensar». I dag, skriver han, kan ingen «plaga andre med metafysikk, slik ein kan med moraliserande etikk». Han legger til at «ingen av desse metafysiske teoriane nokon gong har vore i nærleiken av å få oppslutnad, slik vitskaplege teoriar har».

La meg forsøke å tilbakevise dette med noen moteksempler.

Moderne, opplyste mennesker i dag tror ofte på én eller flere av disse påstandene: at alle ting i verden kun består av materie, at sannheten ikke finnes eller er relativ, at man kan være født i feil kropp, at menneskerettighetene er selvinnlysende, at det ikke finnes noen objektiv moral, at naturen er iboende verdifull, at dyr og mennesker er del av et artskontinuum, at vi ikke har fri vilje, at mennesket er grunnleggende godt, at livet ikke er et gode i seg selv, og at lidelse er verre enn døden.

Felles for alle er at de er metafysiske påstander vi har internalisert uten å være klar over at vi gjorde det. De er svar på metafysiske spørsmål vi ikke kan huske å ha stilt. De fleste er resultatet av kompliserte akademiske diskusjoner og har bare lekket ut i grunnvannet over tid. Flere er gjensidig utelukkende. Og samtlige har konsekvenser for hvordan vi lever livet vårt – ofte dramatiske konsekvenser.

I vår tid vil vi gjerne heve oss over metafysikk, men til tross for det slenger vi om oss med flere bombastiske og ubegrunnede metafysiske påstander enn noensinne.

G.K. Chesterton sier at vi har to valg: Vi kan enten bli påvirket av ideer vi ikke har tenkt igjennom, eller vi kan bli påvirket av ideer vi har tenkt igjennom.

Hvis vi foretrekker det siste, bør vi ta metafysikk på alvor.

Åsne Dorthea Grøgaard er stipendiat i filosofi ved Universitetet i Oxford.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis