Cruisefakta på bordet
CRUISENÆRINGA
Jon Hustad skriver i sitt innlegg fredag 11. august at Innovasjon Norge er glad i turisme og spesielt cruisenæringen. Han har helt rett i det første, men at vi er spesielt «glad» i cruisenæringen er feil.
Innovasjon Norges oppdrag på cruise handler om å utnytte denne delen av reiselivsnæringen til det beste for norske landbaserte aktører. I vårt oppdrag ligger verken markedsføring mot rederier eller cruiseturister, og vi har heller ingen rolle med tanke på hvor mange eller få passasjerer en destinasjon skal ønske velkommen.
Innovasjon Norges mål med de undersøkelsene vi gjennomfører, samt kartlegging av tall og fakta rundt cruisenæringen, handler utelukkende om å bringe fakta til torgs. Innovasjon Norge har ingen annen agenda enn å bidra til at tall knyttet til cruisenæringen, er transparente og tilgjengelige for alle. Korrekte tall og fakta er det aller beste utgangspunkt for et offentlig ordskifte, og Innovasjon Norge ønsker med sin nøytralitet, innsikt og tall å bidra til nettopp det.
Artikkelforfatteren viser til uenighet rundt cruisepassasjerenes forbruk, som presentert i Innovasjon Norges «Turistundersøkelsen Cruise fra 2014». Undersøkelsen viste et gjennomsnittlig forbruk per gjest på 860 kroner per ilandstigning som tilfaller norsk næring, og totalt i overkant av to milliarder på årsbasis i direkte forbruk. Statlige og kommunale avgifter er ikke inkludert i disse tallene.
Det var Statistisk sentralbyrå som på oppdrag fra Innovasjon Norge kartla cruisepassasjerenes direkte forbruk i 2014. Undersøkelsen ble utført om bord på skip etter at cruisegjestene hadde vært i land, og på destinasjoner over hele landet. Nøyaktig den samme metodikken brukes for å kartlegge cruiseforbruket som for landbasert turisme i Turistundersøkelsen. Innovasjon Norge benytter tilsvarende modeller og krav til rapportering av reiselivstall som en rekke sammenlignbare land globalt.
Vi ønsker en så grønn skipsfart som mulig, også i Norge, men det er nå engang slik at de som opererer her, forholder seg til internasjonale lover og regler. For tiden samarbeider Innovasjon Norge med blant andre DNV GL, Kystverket og en del norske havner for å utarbeide tiltak for å oppfordre rederiene til å velge gode miljøløsninger. Vi ønsker også fremover å være en pådriver i dette arbeidet.
Tor Johan Pedersen er fagspesialist innan cruiseutvikling i Innovasjon Norge og opphavleg frå Ålesund.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CRUISENÆRINGA
Jon Hustad skriver i sitt innlegg fredag 11. august at Innovasjon Norge er glad i turisme og spesielt cruisenæringen. Han har helt rett i det første, men at vi er spesielt «glad» i cruisenæringen er feil.
Innovasjon Norges oppdrag på cruise handler om å utnytte denne delen av reiselivsnæringen til det beste for norske landbaserte aktører. I vårt oppdrag ligger verken markedsføring mot rederier eller cruiseturister, og vi har heller ingen rolle med tanke på hvor mange eller få passasjerer en destinasjon skal ønske velkommen.
Innovasjon Norges mål med de undersøkelsene vi gjennomfører, samt kartlegging av tall og fakta rundt cruisenæringen, handler utelukkende om å bringe fakta til torgs. Innovasjon Norge har ingen annen agenda enn å bidra til at tall knyttet til cruisenæringen, er transparente og tilgjengelige for alle. Korrekte tall og fakta er det aller beste utgangspunkt for et offentlig ordskifte, og Innovasjon Norge ønsker med sin nøytralitet, innsikt og tall å bidra til nettopp det.
Artikkelforfatteren viser til uenighet rundt cruisepassasjerenes forbruk, som presentert i Innovasjon Norges «Turistundersøkelsen Cruise fra 2014». Undersøkelsen viste et gjennomsnittlig forbruk per gjest på 860 kroner per ilandstigning som tilfaller norsk næring, og totalt i overkant av to milliarder på årsbasis i direkte forbruk. Statlige og kommunale avgifter er ikke inkludert i disse tallene.
Det var Statistisk sentralbyrå som på oppdrag fra Innovasjon Norge kartla cruisepassasjerenes direkte forbruk i 2014. Undersøkelsen ble utført om bord på skip etter at cruisegjestene hadde vært i land, og på destinasjoner over hele landet. Nøyaktig den samme metodikken brukes for å kartlegge cruiseforbruket som for landbasert turisme i Turistundersøkelsen. Innovasjon Norge benytter tilsvarende modeller og krav til rapportering av reiselivstall som en rekke sammenlignbare land globalt.
Vi ønsker en så grønn skipsfart som mulig, også i Norge, men det er nå engang slik at de som opererer her, forholder seg til internasjonale lover og regler. For tiden samarbeider Innovasjon Norge med blant andre DNV GL, Kystverket og en del norske havner for å utarbeide tiltak for å oppfordre rederiene til å velge gode miljøløsninger. Vi ønsker også fremover å være en pådriver i dette arbeidet.
Tor Johan Pedersen er fagspesialist innan cruiseutvikling i Innovasjon Norge og opphavleg frå Ålesund.
Fleire artiklar
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.
Foto: Prime Video
Moro for middelklassen
Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
29 år gamle Jordan Bardella leier det franske høgrepopulistiske partiet Rassemblement National – som omsett til norsk vert Nasjonal samling. Det ligg an til å verte det største partiet i Frankrike ved EU-valet om ein månad. Biletet er frå eit valkampmøte i Perpignan, sør i Frankrike, 1. mai.
Foto: Manon Cruz / Reuters
Eit Europa i mørkare blått
Partia ytst til høgre ligg an til å styrkje stillinga si i Europaparlamentet ved valet om ein månad. Men dei kjem ikkje til å få stor politisk makt, ifølgje diplomat og forskar Sverre Jervell.