JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Cruise er lønnsomt for Norge

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.

«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.

Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.

«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.

Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

2692
20170818
2692
20170818

CRUISETURISME

I en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.

Cruiseturister som ferierer i Norge, bidrar årlig med en omsetning på godt over to milliarder kroner til næringsliv i lokalsamfunn langs kysten. Allerede før de går om bord, legger de i tillegg igjen over 300 millioner kroner i offentlige avgifter som tilfaller norske havner, Kystverket og NOx-fondet. De fleste byer og bygder langs kysten vår ønsker turister velkommen fordi turismen bidrar til økt aktivitet og økte inntekter for lokalt næringsliv. For noen lokalsamfunn er cruiseturismen desidert viktigste inntektskilde.

Mennesker som reiser på cruise, gjør det fordi de foretrekker denne ferieformen. De ønsker ikke å feriere på norske hoteller, da reiser de heller på cruise til andre feriemål. At turister som ankommer Norge med fly, tog eller bil, bruker noe mer penger enn cruiseturister, er et dårlig argument for å fjerne milliardomsetningen fra norske lokalsamfunn.

Hvordan vi bør håndtere turismen i Norge, og hvilket omfang vi ønsker, er en viktig diskusjon. Å innføre en turistskatt er selvsagt en mulighet, men da bør den være lik for alle turister. En slik særskatt vil imidlertid være begrensende på inntektsskapende aktivitet i bygder og byer som trenger større omsetning, ikke mindre aktivitet.

Flyturisme og bilturisme forurenser. Det gjør også skipstrafikken, og slik forurensing må selvsagt reduseres så mye som praktisk mulig. Cruiserederiene tar stadig i bruk nye løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Dette er en utvikling vi applauderer.

Internasjonal skipsfart forholder seg til internasjonale regler, men vi ønsker å bidra til et enda bedre regelverk i Norge. Kystverket, DNL GV, Innovasjon Norge og store havner samarbeider for å utarbeide tiltak og planer, og Cruise Norway ønsker å være en positiv bidragsyter i dette arbeidet for å gjøre cruisenæringen så grønn som mulig.

Dag og Tids siste bidrag i diskusjonen sår tvil om tallmaterialet SSB har levert til Turistundersøkelsen og Innovasjon Norge. Samtidig omfavner avisen en seks år gammel undersøkelse fra Svein Larsen ved Universitetet i Bergen. Det er ingen grunn til å tvile på SSB.

Konspirasjonsteorier og kraftuttrykk tar stor plass i kommentarfelt og sosiale medier. At Dag og Tid bruker skarpe vinklinger og flåsete uttrykk om en viktig distriktsnæring, er ikke egnet til gi ny innsikt. Det gir ikke leseren kunnskap og det er et dårlig bidrag til en viktig diskusjon.

Sandra Diana Bratland er administrerande direktør for Cruise Norway.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CRUISETURISME

I en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.

Cruiseturister som ferierer i Norge, bidrar årlig med en omsetning på godt over to milliarder kroner til næringsliv i lokalsamfunn langs kysten. Allerede før de går om bord, legger de i tillegg igjen over 300 millioner kroner i offentlige avgifter som tilfaller norske havner, Kystverket og NOx-fondet. De fleste byer og bygder langs kysten vår ønsker turister velkommen fordi turismen bidrar til økt aktivitet og økte inntekter for lokalt næringsliv. For noen lokalsamfunn er cruiseturismen desidert viktigste inntektskilde.

Mennesker som reiser på cruise, gjør det fordi de foretrekker denne ferieformen. De ønsker ikke å feriere på norske hoteller, da reiser de heller på cruise til andre feriemål. At turister som ankommer Norge med fly, tog eller bil, bruker noe mer penger enn cruiseturister, er et dårlig argument for å fjerne milliardomsetningen fra norske lokalsamfunn.

Hvordan vi bør håndtere turismen i Norge, og hvilket omfang vi ønsker, er en viktig diskusjon. Å innføre en turistskatt er selvsagt en mulighet, men da bør den være lik for alle turister. En slik særskatt vil imidlertid være begrensende på inntektsskapende aktivitet i bygder og byer som trenger større omsetning, ikke mindre aktivitet.

Flyturisme og bilturisme forurenser. Det gjør også skipstrafikken, og slik forurensing må selvsagt reduseres så mye som praktisk mulig. Cruiserederiene tar stadig i bruk nye løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Dette er en utvikling vi applauderer.

Internasjonal skipsfart forholder seg til internasjonale regler, men vi ønsker å bidra til et enda bedre regelverk i Norge. Kystverket, DNL GV, Innovasjon Norge og store havner samarbeider for å utarbeide tiltak og planer, og Cruise Norway ønsker å være en positiv bidragsyter i dette arbeidet for å gjøre cruisenæringen så grønn som mulig.

Dag og Tids siste bidrag i diskusjonen sår tvil om tallmaterialet SSB har levert til Turistundersøkelsen og Innovasjon Norge. Samtidig omfavner avisen en seks år gammel undersøkelse fra Svein Larsen ved Universitetet i Bergen. Det er ingen grunn til å tvile på SSB.

Konspirasjonsteorier og kraftuttrykk tar stor plass i kommentarfelt og sosiale medier. At Dag og Tid bruker skarpe vinklinger og flåsete uttrykk om en viktig distriktsnæring, er ikke egnet til gi ny innsikt. Det gir ikke leseren kunnskap og det er et dårlig bidrag til en viktig diskusjon.

Sandra Diana Bratland er administrerande direktør for Cruise Norway.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis