Cruise er lønnsomt for Norge
«Queen Mary 2» ved kai ved Akershus festning i Oslo.
Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
CRUISETURISME
I en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.
Cruiseturister som ferierer i Norge, bidrar årlig med en omsetning på godt over to milliarder kroner til næringsliv i lokalsamfunn langs kysten. Allerede før de går om bord, legger de i tillegg igjen over 300 millioner kroner i offentlige avgifter som tilfaller norske havner, Kystverket og NOx-fondet. De fleste byer og bygder langs kysten vår ønsker turister velkommen fordi turismen bidrar til økt aktivitet og økte inntekter for lokalt næringsliv. For noen lokalsamfunn er cruiseturismen desidert viktigste inntektskilde.
Mennesker som reiser på cruise, gjør det fordi de foretrekker denne ferieformen. De ønsker ikke å feriere på norske hoteller, da reiser de heller på cruise til andre feriemål. At turister som ankommer Norge med fly, tog eller bil, bruker noe mer penger enn cruiseturister, er et dårlig argument for å fjerne milliardomsetningen fra norske lokalsamfunn.
Hvordan vi bør håndtere turismen i Norge, og hvilket omfang vi ønsker, er en viktig diskusjon. Å innføre en turistskatt er selvsagt en mulighet, men da bør den være lik for alle turister. En slik særskatt vil imidlertid være begrensende på inntektsskapende aktivitet i bygder og byer som trenger større omsetning, ikke mindre aktivitet.
Flyturisme og bilturisme forurenser. Det gjør også skipstrafikken, og slik forurensing må selvsagt reduseres så mye som praktisk mulig. Cruiserederiene tar stadig i bruk nye løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Dette er en utvikling vi applauderer.
Internasjonal skipsfart forholder seg til internasjonale regler, men vi ønsker å bidra til et enda bedre regelverk i Norge. Kystverket, DNL GV, Innovasjon Norge og store havner samarbeider for å utarbeide tiltak og planer, og Cruise Norway ønsker å være en positiv bidragsyter i dette arbeidet for å gjøre cruisenæringen så grønn som mulig.
Dag og Tids siste bidrag i diskusjonen sår tvil om tallmaterialet SSB har levert til Turistundersøkelsen og Innovasjon Norge. Samtidig omfavner avisen en seks år gammel undersøkelse fra Svein Larsen ved Universitetet i Bergen. Det er ingen grunn til å tvile på SSB.
Konspirasjonsteorier og kraftuttrykk tar stor plass i kommentarfelt og sosiale medier. At Dag og Tid bruker skarpe vinklinger og flåsete uttrykk om en viktig distriktsnæring, er ikke egnet til gi ny innsikt. Det gir ikke leseren kunnskap og det er et dårlig bidrag til en viktig diskusjon.
Sandra Diana Bratland er administrerande direktør for Cruise Norway.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CRUISETURISME
I en underlig artikkel kaller Dag og Tid cruiseturismen i Norge for «parasittnæringa». Den virkeligheten avisen beskriver i artikkelen, er vanskelig å kjenne seg igjen i.
Cruiseturister som ferierer i Norge, bidrar årlig med en omsetning på godt over to milliarder kroner til næringsliv i lokalsamfunn langs kysten. Allerede før de går om bord, legger de i tillegg igjen over 300 millioner kroner i offentlige avgifter som tilfaller norske havner, Kystverket og NOx-fondet. De fleste byer og bygder langs kysten vår ønsker turister velkommen fordi turismen bidrar til økt aktivitet og økte inntekter for lokalt næringsliv. For noen lokalsamfunn er cruiseturismen desidert viktigste inntektskilde.
Mennesker som reiser på cruise, gjør det fordi de foretrekker denne ferieformen. De ønsker ikke å feriere på norske hoteller, da reiser de heller på cruise til andre feriemål. At turister som ankommer Norge med fly, tog eller bil, bruker noe mer penger enn cruiseturister, er et dårlig argument for å fjerne milliardomsetningen fra norske lokalsamfunn.
Hvordan vi bør håndtere turismen i Norge, og hvilket omfang vi ønsker, er en viktig diskusjon. Å innføre en turistskatt er selvsagt en mulighet, men da bør den være lik for alle turister. En slik særskatt vil imidlertid være begrensende på inntektsskapende aktivitet i bygder og byer som trenger større omsetning, ikke mindre aktivitet.
Flyturisme og bilturisme forurenser. Det gjør også skipstrafikken, og slik forurensing må selvsagt reduseres så mye som praktisk mulig. Cruiserederiene tar stadig i bruk nye løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Dette er en utvikling vi applauderer.
Internasjonal skipsfart forholder seg til internasjonale regler, men vi ønsker å bidra til et enda bedre regelverk i Norge. Kystverket, DNL GV, Innovasjon Norge og store havner samarbeider for å utarbeide tiltak og planer, og Cruise Norway ønsker å være en positiv bidragsyter i dette arbeidet for å gjøre cruisenæringen så grønn som mulig.
Dag og Tids siste bidrag i diskusjonen sår tvil om tallmaterialet SSB har levert til Turistundersøkelsen og Innovasjon Norge. Samtidig omfavner avisen en seks år gammel undersøkelse fra Svein Larsen ved Universitetet i Bergen. Det er ingen grunn til å tvile på SSB.
Konspirasjonsteorier og kraftuttrykk tar stor plass i kommentarfelt og sosiale medier. At Dag og Tid bruker skarpe vinklinger og flåsete uttrykk om en viktig distriktsnæring, er ikke egnet til gi ny innsikt. Det gir ikke leseren kunnskap og det er et dårlig bidrag til en viktig diskusjon.
Sandra Diana Bratland er administrerande direktør for Cruise Norway.
Fleire artiklar
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.
Foto: Prime Video
Moro for middelklassen
Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
29 år gamle Jordan Bardella leier det franske høgrepopulistiske partiet Rassemblement National – som omsett til norsk vert Nasjonal samling. Det ligg an til å verte det største partiet i Frankrike ved EU-valet om ein månad. Biletet er frå eit valkampmøte i Perpignan, sør i Frankrike, 1. mai.
Foto: Manon Cruz / Reuters
Eit Europa i mørkare blått
Partia ytst til høgre ligg an til å styrkje stillinga si i Europaparlamentet ved valet om ein månad. Men dei kjem ikkje til å få stor politisk makt, ifølgje diplomat og forskar Sverre Jervell.