JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Umåteleg ornamentert

Monteverdis Mariavesper er eit kyrkjemusikalsk kompendium.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2904
20210115
2904
20210115

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis