Stilistisk sjonglering
Finst der ein klår definisjon av kva som er norsk barokkmusikk?
Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.
Foto: Anna-Julia Granberg
CD
Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:
Sonata Norwegica
Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018
Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.
Sorglaus virtuositet
No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.
I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).
Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.
Perfekt gentilhomme
Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.
Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:
Sonata Norwegica
Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018
Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.
Sorglaus virtuositet
No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.
I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).
Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.
Perfekt gentilhomme
Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.
Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.