JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Stilistisk sjonglering

Finst der ein klår definisjon av kva som er norsk barokkmusikk?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.

Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.

Foto: Anna-Julia Granberg

Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.

Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.

Foto: Anna-Julia Granberg

3317
20190118
3317
20190118

CD

Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:

Sonata Norwegica

Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018

Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.

Sorglaus virtuositet

No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.

I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).

Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.

Perfekt gentilhomme

Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.

Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:

Sonata Norwegica

Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018

Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.

Sorglaus virtuositet

No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.

I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).

Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.

Perfekt gentilhomme

Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.

Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis