Slåttespel frå kjøkenet
Mange sentrale slåttespelarar har budd i dei største byane.
Folkemusikk
Kjell Christian Midtgaard:
Tuddalsspel i Oslo
Ta:lik
Det er vanleg å tenkja seg at slåttespel på hardingfele har desse sosiale funksjonane: dansespel, konsertspel eller kappleiksspel. Og i vår tid har me dessutan desse som nyttar hardingfela som kva slags instrument som helst og lagar sin eigen musikk utan å tenka på sjanger eller sosial kontekst.
Andre bruksmåtar
Sett i eit slikt perspektiv er denne plata ei viktig påminning om andre bruksmåtar for slåttemusikken. Midtgaard skriv nemleg i tekstheftet: «Her er det mer ’kjøkkenslåtter’ som jeg liker å kalle dem: korte, formfaste og tradisjonsbundne slåtter – som en kan nynne på mens kaffen koker om morgenen, eller som en kan spille og komponere videre på når en først har fått dem inn i hodet.» Det er nemleg ikkje bere den storslagne og imponerande folkemusikken som har verdi.
Plata minner dessutan om noko anna viktig: Mykje av ideologien i folkemusikken er bygd opp rundt førestillingane om at dette er ein landsens musikkultur som er forvalta i lokalmiljøa, det vil seie på bygdene. Men mange av dei sentrale forvaltarane av slåttespelet det siste hundreåret har budd i dei største byane. I Bergen har me til dømes hatt Arne Bjørndal, Jon Rosenlid, Hallvor Sørsdal og Finn Vabø. I Oslo Eivind Groven og sterke formidlingsmiljø knytte til institusjonar som NRK og Norsk folkemusikksamling.
Introduksjonar
Midtgaard introduserer slåttane med korte, personlege, men saklege kommentarar, og dette kan såleis minna om både eldre radioprogram og opptaka frå folkemusikkarkiva.
Spelet til Midtgaard er ikkje virtuost, men det er truverdig fordi han fører vidare ei rekke sentrale musikalske element som frasering, rytmikk og tonalitet. Og framfor alt er det ei viktig påminning om at tradisjonsmusikken ikkje berre vert formidla med megafon, men også bak tilsynelatande stengde kjøkendører, som Midtgaard sjenerøst har opna for den som vil lyda.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Kjell Christian Midtgaard:
Tuddalsspel i Oslo
Ta:lik
Det er vanleg å tenkja seg at slåttespel på hardingfele har desse sosiale funksjonane: dansespel, konsertspel eller kappleiksspel. Og i vår tid har me dessutan desse som nyttar hardingfela som kva slags instrument som helst og lagar sin eigen musikk utan å tenka på sjanger eller sosial kontekst.
Andre bruksmåtar
Sett i eit slikt perspektiv er denne plata ei viktig påminning om andre bruksmåtar for slåttemusikken. Midtgaard skriv nemleg i tekstheftet: «Her er det mer ’kjøkkenslåtter’ som jeg liker å kalle dem: korte, formfaste og tradisjonsbundne slåtter – som en kan nynne på mens kaffen koker om morgenen, eller som en kan spille og komponere videre på når en først har fått dem inn i hodet.» Det er nemleg ikkje bere den storslagne og imponerande folkemusikken som har verdi.
Plata minner dessutan om noko anna viktig: Mykje av ideologien i folkemusikken er bygd opp rundt førestillingane om at dette er ein landsens musikkultur som er forvalta i lokalmiljøa, det vil seie på bygdene. Men mange av dei sentrale forvaltarane av slåttespelet det siste hundreåret har budd i dei største byane. I Bergen har me til dømes hatt Arne Bjørndal, Jon Rosenlid, Hallvor Sørsdal og Finn Vabø. I Oslo Eivind Groven og sterke formidlingsmiljø knytte til institusjonar som NRK og Norsk folkemusikksamling.
Introduksjonar
Midtgaard introduserer slåttane med korte, personlege, men saklege kommentarar, og dette kan såleis minna om både eldre radioprogram og opptaka frå folkemusikkarkiva.
Spelet til Midtgaard er ikkje virtuost, men det er truverdig fordi han fører vidare ei rekke sentrale musikalske element som frasering, rytmikk og tonalitet. Og framfor alt er det ei viktig påminning om at tradisjonsmusikken ikkje berre vert formidla med megafon, men også bak tilsynelatande stengde kjøkendører, som Midtgaard sjenerøst har opna for den som vil lyda.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Rosa rullar av gris – men om skinka er ekte eller ikkje, er ikkje godt å seie ut frå eit bilete.
Foto: Pxhere.com
Kokt skinke
Ikkje eingong «ekte» er det det ein gong var.
Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Foto: Helge Skodvin
Bulletinar frå ein medviten romanperson
Gunnhild Øyehaug skriv friskt og morosamt om draum og røynd i metaland.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.