JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Musikalsk mimring

Framsteg har sin pris, òg for hornistar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt frå J.M.W. Turners (1775–1851) måleri «The Fighting Temeraire, tugged to her last berth to be broken up, 1838».

Utsnitt frå J.M.W. Turners (1775–1851) måleri «The Fighting Temeraire, tugged to her last berth to be broken up, 1838».

Utsnitt frå J.M.W. Turners (1775–1851) måleri «The Fighting Temeraire, tugged to her last berth to be broken up, 1838».

Utsnitt frå J.M.W. Turners (1775–1851) måleri «The Fighting Temeraire, tugged to her last berth to be broken up, 1838».

3023
20210409
3023
20210409

CD

Dukas, Gounod, Saint-Saëns mfl.:

The Horn in Romanticism

Steinar Granmo Nilsen, horn; Kristin Fossheim, hammarklaver. 2L 2020

Eit interessant måleri pryder omslaget til hornisten Steinar Granmo Nilsen og pianisten Kristin Fossheims nye plate med romantisk hornmusikk: J.M.W. Turners «The Fighting Temeraire». Kvifor nett dette måleriet? Nilsens informative omslagstekst røper det ikkje. Fantasien min er likevel kveikt, for det høver så godt – av to grunnar.

Det fyrste har med klangfargen til hornet å gjera, som – når det blir spelt så bra som her – læt djupt romantisk. Klangen varierer mellom det kraftfullt direkte og det dulde og drøymde, eit uttrykksspenn me finn att i romantikaren Turners fargebruk. Det andre som gjer måleriet så passande, har med teknologi og melankoli å gjera, med framstegsoptimisme versus ambivalent attersyn. Dette krev nærare forklaring.

Teknisk framsteg

Nilsen skriv at 1800-talet for hornistane var ein kamp om sjela til instrumentet deira. Det gamle «naturhornet» frå 1700-talet var svært enkelt konstruert – som eit samankveila alpehorn, berre i messing, ikkje i tre. Det er vanskeleg å spela melodiar på slike horn, særleg i det djupe registeret, der ein berre får fram einskilde tonar (naturtonane).

Dette endra seg med oppfinninga av «ventilhornet» på byrjinga av 1800-talet. Ventilane gjorde at ein fekk langt fleire tonar til rådvelde, i tillegg til at klangen blei jamnare gjennom heile registeret. Eit teknisk framsteg for ei ny tid, altså. Men den nye, glatta klangen – gjekk han ikkje på kostnad av det særeigne ved hornet som instrument?

Svanesong

Nilsen spelar både naturhorn og ventilhorn, og akkompagnatøren Fossheim nyttar eit nyrestaurert Leipzig-flygel frå kring 1850. Dei motstridande kjenslene andsynes «utbetringa» av hornet går som ein raud tråd gjennom albumet. Særleg franskmennene kvidde seg for å leggja det gamle naturhornet på hylla. Musikalsk mimring førekjem difor i komposisjonane deira, til dømes i Villanelle, som Paul Dukas (1865–1935) komponerte i 1906. Innleiinga skal her spelast med naturhornteknikk, noko som resulterer i tydelege «signalmotiv» (slike me kjenner frå jakthorn). Dukas tek så i bruk alle dei tekniske moglegheitene det nye ventilhornet byr på; Nilsen meistrar desse teknisk krevjande passasjane godt. Men i nokre få lyriske taktar mot slutten smyg Dukas inn eit tilbakeblikk – som i ein svanesong blir me minte om den stolte historia til 1700-talshornet.

Og det er i denne samanhengen eg tenkjer på Turners måleri. Her ser me òg ein gamal æra som blir avløyst av ein ny: Den ærverdige HMS «Temeraire», som under slaget ved Trafalgar kom sjølve admiral Nelson til unnsetning, har i 1838 utspelt si rolle. Teknologien med store seglkrigsskip høyrer 1700-talet til. Det nye hundreåret tilhøyrer dampskipet – som i solnedgangen sleper den gamle elegansen til opphogging.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Dukas, Gounod, Saint-Saëns mfl.:

The Horn in Romanticism

Steinar Granmo Nilsen, horn; Kristin Fossheim, hammarklaver. 2L 2020

Eit interessant måleri pryder omslaget til hornisten Steinar Granmo Nilsen og pianisten Kristin Fossheims nye plate med romantisk hornmusikk: J.M.W. Turners «The Fighting Temeraire». Kvifor nett dette måleriet? Nilsens informative omslagstekst røper det ikkje. Fantasien min er likevel kveikt, for det høver så godt – av to grunnar.

Det fyrste har med klangfargen til hornet å gjera, som – når det blir spelt så bra som her – læt djupt romantisk. Klangen varierer mellom det kraftfullt direkte og det dulde og drøymde, eit uttrykksspenn me finn att i romantikaren Turners fargebruk. Det andre som gjer måleriet så passande, har med teknologi og melankoli å gjera, med framstegsoptimisme versus ambivalent attersyn. Dette krev nærare forklaring.

Teknisk framsteg

Nilsen skriv at 1800-talet for hornistane var ein kamp om sjela til instrumentet deira. Det gamle «naturhornet» frå 1700-talet var svært enkelt konstruert – som eit samankveila alpehorn, berre i messing, ikkje i tre. Det er vanskeleg å spela melodiar på slike horn, særleg i det djupe registeret, der ein berre får fram einskilde tonar (naturtonane).

Dette endra seg med oppfinninga av «ventilhornet» på byrjinga av 1800-talet. Ventilane gjorde at ein fekk langt fleire tonar til rådvelde, i tillegg til at klangen blei jamnare gjennom heile registeret. Eit teknisk framsteg for ei ny tid, altså. Men den nye, glatta klangen – gjekk han ikkje på kostnad av det særeigne ved hornet som instrument?

Svanesong

Nilsen spelar både naturhorn og ventilhorn, og akkompagnatøren Fossheim nyttar eit nyrestaurert Leipzig-flygel frå kring 1850. Dei motstridande kjenslene andsynes «utbetringa» av hornet går som ein raud tråd gjennom albumet. Særleg franskmennene kvidde seg for å leggja det gamle naturhornet på hylla. Musikalsk mimring førekjem difor i komposisjonane deira, til dømes i Villanelle, som Paul Dukas (1865–1935) komponerte i 1906. Innleiinga skal her spelast med naturhornteknikk, noko som resulterer i tydelege «signalmotiv» (slike me kjenner frå jakthorn). Dukas tek så i bruk alle dei tekniske moglegheitene det nye ventilhornet byr på; Nilsen meistrar desse teknisk krevjande passasjane godt. Men i nokre få lyriske taktar mot slutten smyg Dukas inn eit tilbakeblikk – som i ein svanesong blir me minte om den stolte historia til 1700-talshornet.

Og det er i denne samanhengen eg tenkjer på Turners måleri. Her ser me òg ein gamal æra som blir avløyst av ein ny: Den ærverdige HMS «Temeraire», som under slaget ved Trafalgar kom sjølve admiral Nelson til unnsetning, har i 1838 utspelt si rolle. Teknologien med store seglkrigsskip høyrer 1700-talet til. Det nye hundreåret tilhøyrer dampskipet – som i solnedgangen sleper den gamle elegansen til opphogging.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis