JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kunstferdig intelligens

Holly Herndon utforskar musikkens menneskelege grenser.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2746
20190524
2746
20190524

Electronica

Holly Herndon:

PROTO

4AD / Playground

Korleis høyrest songrøysta til maskinen ut? Det kan du få svar på om du lyttar til PROTO, det nye albumet til den eksperimentlystne artisten Holly Herndon, der Spawn, ein «nyfødd maskinintelligens», har fått ein eigen plass i det vesle ensemblet hennar.

Spawn prosesserer lyd og syng med, og på to av spora på albumet får du høyre korleis ho (Herndon brukar sjølv kvinnelege pronomen i omtalen av Spawn) så å seie vert trent opp, og tek nye steg mot ei eiga røyst, ei famling som (i alle fall i mine øyre) får noko underleg vakkert over seg.

Teknofuturistisk

PROTO er ei utgiving i vår tid, ikkje berre fordi ho høyrest så oppdatert teknofuturistisk ut, men også fordi ho løftar fram fleire av dei presserande spørsmåla om forvaltninga vår av planeten og naturressursane. «Extreme Love» verkar, med ei forteljande barnerøyst, som ein slags framtidsmeditasjon i møtet med den antropocene epoken, utan at det vert så dystopisk som ein kunne frykte.

Den siste tida har eg tenkt ein del på korleis manipulasjon av menneskerøysta vert nytta som estetisk verkemiddel i musikken. Lambchops album av året, der Kurt Wagner utforskar vidare kva bruken av autotune kan tilføre hans eigen variant av americana, førte meg nok ein gong tilbake til fleire av platene til Brian Eno og vidare til den islandske komponisten Jóhann Jóhannssons verk.

På «Odi et Amo», opningssporet på Englabörn (2002), gjer Jóhannsson, som diverre gjekk bort i fjor i ein alder av 48 år, bruk av ei kontrastrik, vakker og interessant samansmelting av element: Over ein strykekvartett framfører ein tenor eit dikt som den romerske poeten Catullus skreiv til elskaren Lesbia. Den lyse røysta deklamerer dei originale linene på latin – tittelfrasen tyder noko slikt som «eg hatar og eg elskar» – men verselinene får passere gjennom ein vokoder og dermed finn ein ny sci-fi-elegi form.

Kreativ nytenking

Herndon får til noko av det same med «Canaan», der Spawn heng med på ein a cappella med røter i keltisk songtradisjon. PROTO er i det heile ei oppvisning i kreativ nytenking rundt kva musikk kan vere, og korleis han kan bli til. Eg har lytta mykje til sporet «Fear, Uncertainty and Doubt» utan heilt å kunne forstå korleis det har vorte til – før eg las i eit intervju at det vi høyrer, er Herndon sjølv som syng gjennom eit sjølvutvikla system som blandar ulike livsformer med det digitale. «Eg kan synge gjennom planter», fortalde ho The Guardian nyleg. PROTO viser at det framtidige utfaldar seg her og no, i det notidige, om du berre kan få auga – og øyra – opp for det.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Electronica

Holly Herndon:

PROTO

4AD / Playground

Korleis høyrest songrøysta til maskinen ut? Det kan du få svar på om du lyttar til PROTO, det nye albumet til den eksperimentlystne artisten Holly Herndon, der Spawn, ein «nyfødd maskinintelligens», har fått ein eigen plass i det vesle ensemblet hennar.

Spawn prosesserer lyd og syng med, og på to av spora på albumet får du høyre korleis ho (Herndon brukar sjølv kvinnelege pronomen i omtalen av Spawn) så å seie vert trent opp, og tek nye steg mot ei eiga røyst, ei famling som (i alle fall i mine øyre) får noko underleg vakkert over seg.

Teknofuturistisk

PROTO er ei utgiving i vår tid, ikkje berre fordi ho høyrest så oppdatert teknofuturistisk ut, men også fordi ho løftar fram fleire av dei presserande spørsmåla om forvaltninga vår av planeten og naturressursane. «Extreme Love» verkar, med ei forteljande barnerøyst, som ein slags framtidsmeditasjon i møtet med den antropocene epoken, utan at det vert så dystopisk som ein kunne frykte.

Den siste tida har eg tenkt ein del på korleis manipulasjon av menneskerøysta vert nytta som estetisk verkemiddel i musikken. Lambchops album av året, der Kurt Wagner utforskar vidare kva bruken av autotune kan tilføre hans eigen variant av americana, førte meg nok ein gong tilbake til fleire av platene til Brian Eno og vidare til den islandske komponisten Jóhann Jóhannssons verk.

På «Odi et Amo», opningssporet på Englabörn (2002), gjer Jóhannsson, som diverre gjekk bort i fjor i ein alder av 48 år, bruk av ei kontrastrik, vakker og interessant samansmelting av element: Over ein strykekvartett framfører ein tenor eit dikt som den romerske poeten Catullus skreiv til elskaren Lesbia. Den lyse røysta deklamerer dei originale linene på latin – tittelfrasen tyder noko slikt som «eg hatar og eg elskar» – men verselinene får passere gjennom ein vokoder og dermed finn ein ny sci-fi-elegi form.

Kreativ nytenking

Herndon får til noko av det same med «Canaan», der Spawn heng med på ein a cappella med røter i keltisk songtradisjon. PROTO er i det heile ei oppvisning i kreativ nytenking rundt kva musikk kan vere, og korleis han kan bli til. Eg har lytta mykje til sporet «Fear, Uncertainty and Doubt» utan heilt å kunne forstå korleis det har vorte til – før eg las i eit intervju at det vi høyrer, er Herndon sjølv som syng gjennom eit sjølvutvikla system som blandar ulike livsformer med det digitale. «Eg kan synge gjennom planter», fortalde ho The Guardian nyleg. PROTO viser at det framtidige utfaldar seg her og no, i det notidige, om du berre kan få auga – og øyra – opp for det.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis