JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Memoarar

Melanijas dagbok

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart den latviske sopranen Melanija Vanaga arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart den latviske sopranen Melanija Vanaga arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart den latviske sopranen Melanija Vanaga arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart den latviske sopranen Melanija Vanaga arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

3778
20171103
3778
20171103

Det er lett, men diverre altfor lettvint, å tenkja seg at dette skulle vera ei dagbok som den amerikanske presidentfrua fører. I staden er det ein latvisk film som fekk publikumsprisen på dei baltiske filmdagane i Oslo sist i oktober. På sitt vis høver tildelinga fint saman med hundreårsminnet om den russiske oktoberrevolusjonen i neste veke, men filmen er ikkje innkjøpt hos oss. Utgangspunktet for handlinga er dei omfattande deportasjonane frå Estland, Latvia og Litauen i juni 1941, og det er livshistoria til den latviske sopranen Melanija Vanaga som vert fortald.

Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart ho arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

Mannen, som var redaktør, hamnar i ein annan leir, men ho får ha sonen hos seg heilt til han får «tilbodet» om å reisa heim til Latvia, der han skal gjera militærteneste. Heile denne tida skriv ho dagbok, og kvart år krev ho å få senda brev til mannen. Kvar gong får ho avslag. Ho kan ikkje få vita kvar han er, for domen hans er «ti år i arbeidsleir utan rett til brevveksling».

At dette er den vanlege byråkratiske formelen for dødsstraff, kan ho ikkje vita. Då ho mange år seinare får sjå saksmappa hans hos politiet i Latvia, ser ho at han døydde i 1942, 15 månader etter arrestasjonen. Ved kvart avslag fortel dei henne at han er i live.

I 1957 fekk ho, som mange andre, reisa attende til Riga, og ho ville gjerne sjå operaen att. Der slapp ho ikkje inn, for ho hadde ikkje annan fotbunad enn russiske filtstøvlar (valenki), og dei var ikkje bra for dei staselege golvteppa. Filmen opnar med at ho står på scena og syng «Ein vakker dag skal vi møtast att» frå Madama Butterfly, dagen før arrestasjonen.

– Men seier de det ikkje slik at kunsten er for folket? spør ho.

På denne tida, under avstaliniseringa, fekk mange av baltarane venda heim frå Sibir, mellom dei ei fem år gamal jente som i 1990 vart utanriksminister i det frie og sjølvstendige Latvia. Melanija får eit spørsmål om korleis det var i Sibir; dei ser på kleda og det slitne andletet kvar ho har vore.

– Og de kjenner meg ikkje att? spør ho.

Det gjer dei ikkje. I resten av det yrkesaktive livet sitt er ho budeie.

I 1992 vart dagbøkene hennar, som ho skreiv som familiehistorie for sonen, utgjevne som bok. Nær 25 år seinare vart filmen laga: ein latvisk-tsjekkisk-finsk samproduksjon som det ikkje var lett å finansiera, fortalde regissøren Vesturs Kairiss etter ei framsyning i Oslo. Dei dystre vinterlandskapa i Sibir er filma i Finland.

Filmen er meir internasjonal enn som så. Hovudrolla som Melanija er det den sveitsiske skodespelaren Sabine Timoteo som har. Ho snakkar korkje russisk eller latvisk, men lærte seg replikkane etter papegøyemetoden. Å snakka russisk med latvisk aksent er ikkje det enklaste ein kunstnar kan gje seg i kast med, men alt i filmen er avstemt og samstemt med den stillferdige, kyniske brutaliteten, den ugjestmilde naturen og den vare kjensla hos regissøren for at dette er ei historie som det må ta tid å fortelja.

Og mottakinga i Latvia, der nær 30 prosent av innbyggjarane er etniske russarar som helst vil vita minst mogleg om denne delen av historia?

– Det var taust, seier Kairiss. Russarane våre sa ingenting og såg heller andre filmar,

Det kunne – sjølv utan publikumspris – vera ein tanke å visa filmen hos oss. For mange er det for seint; eitt av mine første politiske minne er frå ei valsending i NRK i 1949, der ein kommunistrepresentant vart spurd om deportasjonane frå dei baltiske landa etter runde to i 1949.

– Kva for deportasjonar? svarte han tre gonger før tida var ute.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det er lett, men diverre altfor lettvint, å tenkja seg at dette skulle vera ei dagbok som den amerikanske presidentfrua fører. I staden er det ein latvisk film som fekk publikumsprisen på dei baltiske filmdagane i Oslo sist i oktober. På sitt vis høver tildelinga fint saman med hundreårsminnet om den russiske oktoberrevolusjonen i neste veke, men filmen er ikkje innkjøpt hos oss. Utgangspunktet for handlinga er dei omfattande deportasjonane frå Estland, Latvia og Litauen i juni 1941, og det er livshistoria til den latviske sopranen Melanija Vanaga som vert fortald.

Saman med mannen sin og den åtte år gamle sonen Andrejs, pluss 17.000 landsmenn, vart ho arrestert og send i krøtervogn til Sibir. Der var ho i 16 år.

Mannen, som var redaktør, hamnar i ein annan leir, men ho får ha sonen hos seg heilt til han får «tilbodet» om å reisa heim til Latvia, der han skal gjera militærteneste. Heile denne tida skriv ho dagbok, og kvart år krev ho å få senda brev til mannen. Kvar gong får ho avslag. Ho kan ikkje få vita kvar han er, for domen hans er «ti år i arbeidsleir utan rett til brevveksling».

At dette er den vanlege byråkratiske formelen for dødsstraff, kan ho ikkje vita. Då ho mange år seinare får sjå saksmappa hans hos politiet i Latvia, ser ho at han døydde i 1942, 15 månader etter arrestasjonen. Ved kvart avslag fortel dei henne at han er i live.

I 1957 fekk ho, som mange andre, reisa attende til Riga, og ho ville gjerne sjå operaen att. Der slapp ho ikkje inn, for ho hadde ikkje annan fotbunad enn russiske filtstøvlar (valenki), og dei var ikkje bra for dei staselege golvteppa. Filmen opnar med at ho står på scena og syng «Ein vakker dag skal vi møtast att» frå Madama Butterfly, dagen før arrestasjonen.

– Men seier de det ikkje slik at kunsten er for folket? spør ho.

På denne tida, under avstaliniseringa, fekk mange av baltarane venda heim frå Sibir, mellom dei ei fem år gamal jente som i 1990 vart utanriksminister i det frie og sjølvstendige Latvia. Melanija får eit spørsmål om korleis det var i Sibir; dei ser på kleda og det slitne andletet kvar ho har vore.

– Og de kjenner meg ikkje att? spør ho.

Det gjer dei ikkje. I resten av det yrkesaktive livet sitt er ho budeie.

I 1992 vart dagbøkene hennar, som ho skreiv som familiehistorie for sonen, utgjevne som bok. Nær 25 år seinare vart filmen laga: ein latvisk-tsjekkisk-finsk samproduksjon som det ikkje var lett å finansiera, fortalde regissøren Vesturs Kairiss etter ei framsyning i Oslo. Dei dystre vinterlandskapa i Sibir er filma i Finland.

Filmen er meir internasjonal enn som så. Hovudrolla som Melanija er det den sveitsiske skodespelaren Sabine Timoteo som har. Ho snakkar korkje russisk eller latvisk, men lærte seg replikkane etter papegøyemetoden. Å snakka russisk med latvisk aksent er ikkje det enklaste ein kunstnar kan gje seg i kast med, men alt i filmen er avstemt og samstemt med den stillferdige, kyniske brutaliteten, den ugjestmilde naturen og den vare kjensla hos regissøren for at dette er ei historie som det må ta tid å fortelja.

Og mottakinga i Latvia, der nær 30 prosent av innbyggjarane er etniske russarar som helst vil vita minst mogleg om denne delen av historia?

– Det var taust, seier Kairiss. Russarane våre sa ingenting og såg heller andre filmar,

Det kunne – sjølv utan publikumspris – vera ein tanke å visa filmen hos oss. For mange er det for seint; eitt av mine første politiske minne er frå ei valsending i NRK i 1949, der ein kommunistrepresentant vart spurd om deportasjonane frå dei baltiske landa etter runde to i 1949.

– Kva for deportasjonar? svarte han tre gonger før tida var ute.

Per Egil Hegge

Filmen opnar med at ho står på scena og syng «Ein vakker dag skal vi møtast att» frå Madama Butterfly, dagen før arrestasjonen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa

UtanriksSamfunn
JeppeBentzen

Verda ifølgje Orbán

BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden
«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis