JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Vondt blod i fjellheimen

Seg til inkjes er ein sterk roman frå konfliktsona mellom vilje og lagnad.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Debutant Lars Svisdal skriv i ein stil som minner om Olav Duun og Kristofer Uppdal, skriv Odd W. Surén.

Debutant Lars Svisdal skriv i ein stil som minner om Olav Duun og Kristofer Uppdal, skriv Odd W. Surén.

Foto: Paul S. Amundsen

Debutant Lars Svisdal skriv i ein stil som minner om Olav Duun og Kristofer Uppdal, skriv Odd W. Surén.

Debutant Lars Svisdal skriv i ein stil som minner om Olav Duun og Kristofer Uppdal, skriv Odd W. Surén.

Foto: Paul S. Amundsen

3615
20190118
3615
20190118

Roman

Lars Svisdal:

Seg til inkjes

Gyldendal

Somme skuldar på lagnaden når noko gale skjer, men tek gjerne æra for lukka, om ho skulle dukka opp. Ein metafysisk lagnad kan ikkje provast, men det finst då andre krefter og tildriv utanom dei personlege som lèt seg definera, og verknadane av desse er tidt viktige tema i litteraturen.

I romandebuten Seg til inkjes av Lars Svisdal møter me lagnader på og ikring Fægrane turisthytte, der drifta ikkje går særleg godt. Der driv eigarane Gunnar og Olaug på kvart sitt vis, han med å gjera lite til gagns, og ho med å gjera alt anna – ei bør ho ikkje er tagal om. Ho seier mykje, men det er langt mellom godorda. I mangt er ho ein ekte suppenazist, sjølv om det viktigaste matproduktet på hytta heller plasserer henne i SS Vaffel, slik eg ser det, men romanen er så klokt skriven at ein godt kan forstå ho Olaug, om ein ikkje kan tilrå framgangsmåten hennar.

Konfliktar

Når romanen tek til, er det sommar, og då er Ingebrigt, son til Olaug og Gunnar, heime og tek heller motviljug del i drifta, når han ikkje er sysselsett med å drikka seg full. På hytta har òg to unge jenter sommarjobb, Therese og Gjøa. Om romanen har nokon eigentleg hovudperson, må det vera Gjøa, sjølv om boka er skriven frå mange ulike perspektiv, der me ser dei viktige personane frå fleire sider. Dette får Svisdal til virtuost og tilsynelatande lett, og ikkje minst er han ein kløppar til å skildra konfliktar slik at lesaren vert engasjert.

Og konfliktane er mange og kvasse, til dømes mellom den gamle husmannsplassen Fægrane og etterkommarane etter storbøndene på Svervad – garden Fægrane låg under i hundrevis av år. Knut på Svervad og den vaksne dotter hans er etter dei på Fægrane med beiske ord, skuldingar og trugsmål, rett som det er med lovnadar om å skyta hunden på Fægrane om han, rettare sagt ho, syner seg på Svervad éin gong til. Hunden, som heiter Bella, har ein god ven i guten Knut jr., dottersonen til store-Knut, og stundom får lesarane sjå verda frå synsvinkelen til guten, som verkar klokare på innsida enn sett utanfrå, utan at det går på kostnad av plausibiliteten.

Framifrå realistisk

Gjøa har på si side mykje å stri med. Ho har dumma seg ut i fylla med nokre unge menn og oppdagar etter kvart at ho er gravid. Den soga endar med ei grundig skildring av medikamentell abort, der i det minste denne lesaren oppdaga at han hadde eit siste hol i kunnskapen. Men det er tetta no.

Alt i alt er det ein framifrå realistisk roman Svisdal har skrive, der stilen er ein stad i kryssingsfeltet mellom Duun og Uppdal, men med vidareutvikla litterært verkty, tettare på personane og heldigvis meir kvardagsleg i replikkane, om enn prinsippet attom dei eigentleg små konfliktane er nokre av dei store spørsmåla i verda, helst om rett og gale. Det irrasjonelle hatet er projiseringa av fleire hundre års og eit titals generasjonars fiendskap inn i identiteten til «dei andre» og står såleis som eit døme både på alle store og små konfliktar mellom oss og dei, og på den magiske verknaden fordommar har: Dei provoserer til stadfesting.

Seg til inkjes er, slik ein kan tenkja seg av tittelen, skriven med eit noko gamaldags språk som tykkjest å kle alvoret i teksten godt, og personane er levande og truverdige. Mest av alle Gjøa, som representerer viljen til å skapa sin eigen lagnad, noko som gjer at ein gjerne vil lesa meir om henne i framtida.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Lars Svisdal:

Seg til inkjes

Gyldendal

Somme skuldar på lagnaden når noko gale skjer, men tek gjerne æra for lukka, om ho skulle dukka opp. Ein metafysisk lagnad kan ikkje provast, men det finst då andre krefter og tildriv utanom dei personlege som lèt seg definera, og verknadane av desse er tidt viktige tema i litteraturen.

I romandebuten Seg til inkjes av Lars Svisdal møter me lagnader på og ikring Fægrane turisthytte, der drifta ikkje går særleg godt. Der driv eigarane Gunnar og Olaug på kvart sitt vis, han med å gjera lite til gagns, og ho med å gjera alt anna – ei bør ho ikkje er tagal om. Ho seier mykje, men det er langt mellom godorda. I mangt er ho ein ekte suppenazist, sjølv om det viktigaste matproduktet på hytta heller plasserer henne i SS Vaffel, slik eg ser det, men romanen er så klokt skriven at ein godt kan forstå ho Olaug, om ein ikkje kan tilrå framgangsmåten hennar.

Konfliktar

Når romanen tek til, er det sommar, og då er Ingebrigt, son til Olaug og Gunnar, heime og tek heller motviljug del i drifta, når han ikkje er sysselsett med å drikka seg full. På hytta har òg to unge jenter sommarjobb, Therese og Gjøa. Om romanen har nokon eigentleg hovudperson, må det vera Gjøa, sjølv om boka er skriven frå mange ulike perspektiv, der me ser dei viktige personane frå fleire sider. Dette får Svisdal til virtuost og tilsynelatande lett, og ikkje minst er han ein kløppar til å skildra konfliktar slik at lesaren vert engasjert.

Og konfliktane er mange og kvasse, til dømes mellom den gamle husmannsplassen Fægrane og etterkommarane etter storbøndene på Svervad – garden Fægrane låg under i hundrevis av år. Knut på Svervad og den vaksne dotter hans er etter dei på Fægrane med beiske ord, skuldingar og trugsmål, rett som det er med lovnadar om å skyta hunden på Fægrane om han, rettare sagt ho, syner seg på Svervad éin gong til. Hunden, som heiter Bella, har ein god ven i guten Knut jr., dottersonen til store-Knut, og stundom får lesarane sjå verda frå synsvinkelen til guten, som verkar klokare på innsida enn sett utanfrå, utan at det går på kostnad av plausibiliteten.

Framifrå realistisk

Gjøa har på si side mykje å stri med. Ho har dumma seg ut i fylla med nokre unge menn og oppdagar etter kvart at ho er gravid. Den soga endar med ei grundig skildring av medikamentell abort, der i det minste denne lesaren oppdaga at han hadde eit siste hol i kunnskapen. Men det er tetta no.

Alt i alt er det ein framifrå realistisk roman Svisdal har skrive, der stilen er ein stad i kryssingsfeltet mellom Duun og Uppdal, men med vidareutvikla litterært verkty, tettare på personane og heldigvis meir kvardagsleg i replikkane, om enn prinsippet attom dei eigentleg små konfliktane er nokre av dei store spørsmåla i verda, helst om rett og gale. Det irrasjonelle hatet er projiseringa av fleire hundre års og eit titals generasjonars fiendskap inn i identiteten til «dei andre» og står såleis som eit døme både på alle store og små konfliktar mellom oss og dei, og på den magiske verknaden fordommar har: Dei provoserer til stadfesting.

Seg til inkjes er, slik ein kan tenkja seg av tittelen, skriven med eit noko gamaldags språk som tykkjest å kle alvoret i teksten godt, og personane er levande og truverdige. Mest av alle Gjøa, som representerer viljen til å skapa sin eigen lagnad, noko som gjer at ein gjerne vil lesa meir om henne i framtida.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Alt i alt er det ein framifrå realistisk roman Svisdal har skrive.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis