Skal Gud få nobelprisen?
Monoteater om tru kontra vitskap vert meir kåseri enn teater.
Svein Tindberg tek for seg tru mot vitskap.
Foto: Magnus Skrede
Det Norske Teatret, Scene 2
Kjetil Bang-Hansen og Svein Tindberg:
Gudspartikkelen
Omsett av Inger Johanne Sæterbakk
Regi: Kjetil Bang-Hansen
Scenografi: Milja Salovaara
Tospannet Svein Tindberg og Kjetil Bang-Hansen har gjennom år no sett fokus på det religiøse livsaspektet i ei opplyst tid, med framsyningar bygde på historisk forkynnande materiale. Førre produksjonen, Abrahams barn, var ei utforsking på kor samsvarande eller ikkje samsvarande dei ulike religionane er.
No har dei laga nok ein monolog for Tindberg, som set spørjeteikn ved kor samsvarande eller ikkje samsvarande det er å tru på vitskap og/eller guddom. Utgangpunktet for tittelen er oppdaginga av det såkalla bosonet, partikkelen som er mindre enn atomet og dermed opphav til all materie. I visse samanhangar er dette fenomenet halde som ei endeleg samansmelting av guddom og vitskap. Men kva så?
Funderingar
Denne gongen er det ikkje snakk om dramatisering av religiøse skrifter. Svein Tindberg kjem inn i ein dekorativ haustfarga scenografi, med mellom anna ein sjeselong og eit uttørka tre pynta med ein raud flosshatt. I denne ramma, utan å bruke scenografien noko særleg, snakkar han til oss om dilemmaet med å vere rasjonalist og samstundes lengte etter heilagdom.
Innimellom funderingar på korleis dei nobelprisvinnande vitskapsmennene Bohr, Einstein og andre har påverka verdshistoria, gjev Tindberg oss tilsynelatande heilt personlege syn på korleis eit vanleg menneske, eller ein skodespelar, kan sjå på alt det uløyste. Eit nøkkelspørsmål han stiller seg, er: Viss det ikkje fanst noko som helst, ingen ting, før the big bang, kva var det då som eksploderte?
Utfordring
Sjølvsagt er det mykje her vi alle tenkjer på, ofte, og det er, no som før, fascinerande å gje seg over til Tindbergs varme og uanstrengde scenepersona. Men denne typen teater har ei spesiell utfordring: Når ein skodespelar bruker seg sjølv og si private røynsle på scenen, trengst det eit naudsynt minimum av distanse. Når Tindberg fortel om eit gripande møte med ein ven og får melodramatisk gråt i røysta, vert det faktisk teatralsk, grensande til smaklaust. Og teatralsk er jo nett det ein ikkje må vere i teateret. Denne smertegrensa har både Tindberg og andre kjendisskodepelarar vore farleg nær ved fleire høve, og det er ei grense dei lyt vare seg for.
Generelt er det òg den vanskelege semisjangeren teater/kåseri som hemmar overtydingseffekten denne gongen. For nokre år sidan sette Bang-Hansen opp eit fjetrande stykke om eit møte mellom Sigmund Freud og C.S. Lewis, eit klårt apropos til det han no presenterer. Hadde han skrive eit stykke om eit drøymt møte mellom Svein Tindberg og Albert Einstein, kunne kan hende problematikken nådd større høgder.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret, Scene 2
Kjetil Bang-Hansen og Svein Tindberg:
Gudspartikkelen
Omsett av Inger Johanne Sæterbakk
Regi: Kjetil Bang-Hansen
Scenografi: Milja Salovaara
Tospannet Svein Tindberg og Kjetil Bang-Hansen har gjennom år no sett fokus på det religiøse livsaspektet i ei opplyst tid, med framsyningar bygde på historisk forkynnande materiale. Førre produksjonen, Abrahams barn, var ei utforsking på kor samsvarande eller ikkje samsvarande dei ulike religionane er.
No har dei laga nok ein monolog for Tindberg, som set spørjeteikn ved kor samsvarande eller ikkje samsvarande det er å tru på vitskap og/eller guddom. Utgangpunktet for tittelen er oppdaginga av det såkalla bosonet, partikkelen som er mindre enn atomet og dermed opphav til all materie. I visse samanhangar er dette fenomenet halde som ei endeleg samansmelting av guddom og vitskap. Men kva så?
Funderingar
Denne gongen er det ikkje snakk om dramatisering av religiøse skrifter. Svein Tindberg kjem inn i ein dekorativ haustfarga scenografi, med mellom anna ein sjeselong og eit uttørka tre pynta med ein raud flosshatt. I denne ramma, utan å bruke scenografien noko særleg, snakkar han til oss om dilemmaet med å vere rasjonalist og samstundes lengte etter heilagdom.
Innimellom funderingar på korleis dei nobelprisvinnande vitskapsmennene Bohr, Einstein og andre har påverka verdshistoria, gjev Tindberg oss tilsynelatande heilt personlege syn på korleis eit vanleg menneske, eller ein skodespelar, kan sjå på alt det uløyste. Eit nøkkelspørsmål han stiller seg, er: Viss det ikkje fanst noko som helst, ingen ting, før the big bang, kva var det då som eksploderte?
Utfordring
Sjølvsagt er det mykje her vi alle tenkjer på, ofte, og det er, no som før, fascinerande å gje seg over til Tindbergs varme og uanstrengde scenepersona. Men denne typen teater har ei spesiell utfordring: Når ein skodespelar bruker seg sjølv og si private røynsle på scenen, trengst det eit naudsynt minimum av distanse. Når Tindberg fortel om eit gripande møte med ein ven og får melodramatisk gråt i røysta, vert det faktisk teatralsk, grensande til smaklaust. Og teatralsk er jo nett det ein ikkje må vere i teateret. Denne smertegrensa har både Tindberg og andre kjendisskodepelarar vore farleg nær ved fleire høve, og det er ei grense dei lyt vare seg for.
Generelt er det òg den vanskelege semisjangeren teater/kåseri som hemmar overtydingseffekten denne gongen. For nokre år sidan sette Bang-Hansen opp eit fjetrande stykke om eit møte mellom Sigmund Freud og C.S. Lewis, eit klårt apropos til det han no presenterer. Hadde han skrive eit stykke om eit drøymt møte mellom Svein Tindberg og Albert Einstein, kunne kan hende problematikken nådd større høgder.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.