JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Sjølvmordaren Hedda lever vidare

Heftig spel framhevar det tidlause i 1890-talsklassikaren.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Foto: L-P Lorentz

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Ingrid Unnur Giæver spelar hovudrolla som Hedda Gabler.

Foto: L-P Lorentz

3379
20220304
3379
20220304

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Hedda Gabler

Regi: Fredrik Longva
Scenografi: Katja Ebbel

Hedda Gabler er eit av dei oftast spelte Ibsen-stykka, og tittelrolla er ein ønskedraum for mange (kan hende dei fleste) kvinnelege skodespelarar. Om ein ikkje er fortruleg med det frå før, kan det nok ta litt tid å skjøne kva tilhøve som har skapt det destruktive i Heddas sinn og åtferd. Difor skal ein fare varleg fram med omsyn til strykingar, både av tekstpassasjar og persongalleri. Den framsyninga som no er på vegen med Riksteatret, har gjort nokre djerve grep med teksten. Dei kan diskuterast, men dei er ikkje uinteressante.

Scenebiletet er eit knallraudt venterom (?) som er sparsamt møblert. Det ser på sitt vis flott ut, men gjev samstundes eit litt desorienterande inntrykk. Er dette den erkeborgarlege heimen som Hedda skal keie seg så grueleg i? Skodespelarane må somme tider setje seg på golvet eller på huk når dei skal ta plass, av mangel på sofa og stolar. Alle personane utanom Hedda snakkar kvar sin breie dialekt. Berre ho nyttar polert bokmål. Om det er tilsikta, veit vi ikkje, men faktisk gjev dette ei differensiering i status, som hjelper oss på veg til å sjå både det overlegne og det einsame i Hedda som person. Så langt OK.

Indre naud

Bipersonane som er strokne frå originalen, tante Julle og tenestejenta Berte, er miljøforsterkande brikker som gjer det ufrie i Heddas levekår lettare forståeleg, og likeins verre å skjøne når dei er borte. Så her er spørsmålet: Kva er det med denne kvinnelagnaden regissøren har søkt å ljossetje som aktuelt for notida? Ei norsk kvinne har jo ikkje så avgrensa sjansar i samfunnet som dei kvinnene Ibsen skreiv om på 1800-talet. Men indre naud kan oppstå like fullt hjå oss velfødde folk i eit rikt land. Kan hende er problemet at alternativa er for mange?

Om vi ikkje vert heilt visse på tanken bak regiløysinga, ser vi likevel endå ein gong kor godt handterleg materiale Ibsen-rollene er for skodespelarane. Trass i at dialogane nokre gonger er skorne vel langt inn til beinet, har alle dei fem rollefigurane klår profil og ryggrad. Eivind Nilsen Salthe har som Brack ei spennande uro i seg bak ei slesk maske. John Emil Jørgensrud er ein overtydande undergangsdømd Løvborg. Kristine Hartgen er spontan og uforferda som Thea Elvsted, eit skarpt kvinnemotstykke til Hedda. Khalid Mahamoud har ein overraskande ro som Tesman, ikkje så barnsleg og professordistré som han ofte vert spelt som, men med eit servilt fråvær som og pregar Hedda.

Temperatur

Ingrid Unnur Giæver spelar Hedda med ein tydeleg desperasjon under ei stålkontrollert yte. Det mest overraskande grepet er scena der ho tilstår for Tesman å ha brent Løvborgs dyrebare manuskript. Til vanleg tolkar vi denne gjerninga som berre styrt av sjalusi og øydeleggingstrong, og som falsk smisking når ho hevdar å ha gjort det for Tesmans skuld. Men denne gongen får ho oss mest til å tru det er sant. Denne gongen seier ho reint ut, med tårer i augo, til mannen sin: Vi skal ha barn. (Dette seier ho berre indirekte i originalteksta.)

Noko tapt og noko vunne, det er ofte konklusjonen når ein ser nytolkingar av klassikarar. Men speletemperaturen er det inkje å utsetje på i Hedda Gabler på Riksteatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Riksteatret

Henrik Ibsen:

Hedda Gabler

Regi: Fredrik Longva
Scenografi: Katja Ebbel

Hedda Gabler er eit av dei oftast spelte Ibsen-stykka, og tittelrolla er ein ønskedraum for mange (kan hende dei fleste) kvinnelege skodespelarar. Om ein ikkje er fortruleg med det frå før, kan det nok ta litt tid å skjøne kva tilhøve som har skapt det destruktive i Heddas sinn og åtferd. Difor skal ein fare varleg fram med omsyn til strykingar, både av tekstpassasjar og persongalleri. Den framsyninga som no er på vegen med Riksteatret, har gjort nokre djerve grep med teksten. Dei kan diskuterast, men dei er ikkje uinteressante.

Scenebiletet er eit knallraudt venterom (?) som er sparsamt møblert. Det ser på sitt vis flott ut, men gjev samstundes eit litt desorienterande inntrykk. Er dette den erkeborgarlege heimen som Hedda skal keie seg så grueleg i? Skodespelarane må somme tider setje seg på golvet eller på huk når dei skal ta plass, av mangel på sofa og stolar. Alle personane utanom Hedda snakkar kvar sin breie dialekt. Berre ho nyttar polert bokmål. Om det er tilsikta, veit vi ikkje, men faktisk gjev dette ei differensiering i status, som hjelper oss på veg til å sjå både det overlegne og det einsame i Hedda som person. Så langt OK.

Indre naud

Bipersonane som er strokne frå originalen, tante Julle og tenestejenta Berte, er miljøforsterkande brikker som gjer det ufrie i Heddas levekår lettare forståeleg, og likeins verre å skjøne når dei er borte. Så her er spørsmålet: Kva er det med denne kvinnelagnaden regissøren har søkt å ljossetje som aktuelt for notida? Ei norsk kvinne har jo ikkje så avgrensa sjansar i samfunnet som dei kvinnene Ibsen skreiv om på 1800-talet. Men indre naud kan oppstå like fullt hjå oss velfødde folk i eit rikt land. Kan hende er problemet at alternativa er for mange?

Om vi ikkje vert heilt visse på tanken bak regiløysinga, ser vi likevel endå ein gong kor godt handterleg materiale Ibsen-rollene er for skodespelarane. Trass i at dialogane nokre gonger er skorne vel langt inn til beinet, har alle dei fem rollefigurane klår profil og ryggrad. Eivind Nilsen Salthe har som Brack ei spennande uro i seg bak ei slesk maske. John Emil Jørgensrud er ein overtydande undergangsdømd Løvborg. Kristine Hartgen er spontan og uforferda som Thea Elvsted, eit skarpt kvinnemotstykke til Hedda. Khalid Mahamoud har ein overraskande ro som Tesman, ikkje så barnsleg og professordistré som han ofte vert spelt som, men med eit servilt fråvær som og pregar Hedda.

Temperatur

Ingrid Unnur Giæver spelar Hedda med ein tydeleg desperasjon under ei stålkontrollert yte. Det mest overraskande grepet er scena der ho tilstår for Tesman å ha brent Løvborgs dyrebare manuskript. Til vanleg tolkar vi denne gjerninga som berre styrt av sjalusi og øydeleggingstrong, og som falsk smisking når ho hevdar å ha gjort det for Tesmans skuld. Men denne gongen får ho oss mest til å tru det er sant. Denne gongen seier ho reint ut, med tårer i augo, til mannen sin: Vi skal ha barn. (Dette seier ho berre indirekte i originalteksta.)

Noko tapt og noko vunne, det er ofte konklusjonen når ein ser nytolkingar av klassikarar. Men speletemperaturen er det inkje å utsetje på i Hedda Gabler på Riksteatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kristin Vinje.

Kristin Vinje.

Foto: NOKUT

Ordskifte

Nokut alene kan ikke sjekke alle detaljer

Jeg har tillit til at de aller fleste studenter er redelige og gjør sitt eget arbeid på en skikkelig måte, skriv Kristin Vinje.

KristinVinje
Kristin Vinje.

Kristin Vinje.

Foto: NOKUT

Ordskifte

Nokut alene kan ikke sjekke alle detaljer

Jeg har tillit til at de aller fleste studenter er redelige og gjør sitt eget arbeid på en skikkelig måte, skriv Kristin Vinje.

KristinVinje
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis