Korleis er det med oss?
Prislønt familiedrama har gode karakterar, men er vel amerikansk.
Framsyninga byr på gode rolleprestasjonar, skriv Bent Kvalvik.
Foto: Lars Opstad
Oslo Nye / Centralteatret:
Stephen Karam:
The Humans
Omsett av Lars Berge
Regi: Bjarte Hjelmeland
Scenografi: Gjermund Andresen
Familierelasjonar er visst enno det mest aktuelle temaet på teateret. Ein tenker gjerne at det var Ibsen som fann på det, men heller ikkje han saug det frå eige bryst. Dei nyare angloamerikanske klassikarane har like fullt spunne vidare på Ibsen-formelen. Stykket The Humans har vunne fire Tony-prisar. Det er nyleg filmatisert. No har det hatt nordisk premiere på Centralteatret.
Vi ser klårt at dette er «mat» for gode skodespelarar. Dei grip òg om rollene med prisverdig attrå. Teatersjefen lovar (i programmet) eit «moderne drama a la Ibsen». Men Tony-ar eller ikkje, det ibsensk perfekte i form og innhald har The Humans ikkje.
Jau, det er tilløp til sprekt drama her, mange vittige dialogdisputtar ein kan kjenne seg att i. Eit godt vakse ektepar, ei dement farmor, to vaksne døtrer og ein svigerson, alle med skjelett i skåpet som delvis kjem opp til yta, alle får markert seg både individuelt og relativt. Men der ein ventar ei historie med forløysande innsikt, vert det ganske lenge gåande i loop. Og den semiabsurde slutten harmonerer dårleg med den TV-realistiske forma på stykket elles.
Aktørane held bra liv i det heile, ikkje minst når dei snakkar i munnen på kvarandre. Her har regissør Bjarte Hjelmeland dirigert med elegant taktstokk. At dette neppe blir like sensasjonelt som på Broadway, handlar nok òg om det kulturelt uramerikanske i miljø- og haldningsskildringane. På norsk verkar det stundevis så fjernt at det dreg mot parodi på det amerikanske. Og det er stykket neppe meint å vere.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye / Centralteatret:
Stephen Karam:
The Humans
Omsett av Lars Berge
Regi: Bjarte Hjelmeland
Scenografi: Gjermund Andresen
Familierelasjonar er visst enno det mest aktuelle temaet på teateret. Ein tenker gjerne at det var Ibsen som fann på det, men heller ikkje han saug det frå eige bryst. Dei nyare angloamerikanske klassikarane har like fullt spunne vidare på Ibsen-formelen. Stykket The Humans har vunne fire Tony-prisar. Det er nyleg filmatisert. No har det hatt nordisk premiere på Centralteatret.
Vi ser klårt at dette er «mat» for gode skodespelarar. Dei grip òg om rollene med prisverdig attrå. Teatersjefen lovar (i programmet) eit «moderne drama a la Ibsen». Men Tony-ar eller ikkje, det ibsensk perfekte i form og innhald har The Humans ikkje.
Jau, det er tilløp til sprekt drama her, mange vittige dialogdisputtar ein kan kjenne seg att i. Eit godt vakse ektepar, ei dement farmor, to vaksne døtrer og ein svigerson, alle med skjelett i skåpet som delvis kjem opp til yta, alle får markert seg både individuelt og relativt. Men der ein ventar ei historie med forløysande innsikt, vert det ganske lenge gåande i loop. Og den semiabsurde slutten harmonerer dårleg med den TV-realistiske forma på stykket elles.
Aktørane held bra liv i det heile, ikkje minst når dei snakkar i munnen på kvarandre. Her har regissør Bjarte Hjelmeland dirigert med elegant taktstokk. At dette neppe blir like sensasjonelt som på Broadway, handlar nok òg om det kulturelt uramerikanske i miljø- og haldningsskildringane. På norsk verkar det stundevis så fjernt at det dreg mot parodi på det amerikanske. Og det er stykket neppe meint å vere.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.