Gode synsinntrykk, men ingen hjartebank
Scenisk eleganse er ikkje nok til å få fram Vesaas’ sjelenaud
og undring.
Gjertrud Jynge spelar Hege og Christian Ruud Kallum Mattis i framsyninga på Det Norske Teatret.
Foto: Erik Berg
Det Norske Teatret
Tarjei Vesaas:
Fuglane
Dramatisering/regi: Luc Perceval
Scenografi: Anette Kurz
Komponist og lyddesignar: Rainer Süssmilch
Det er vel ingen som heilt har greidd å setje fingeren på kva som gjorde Tarjei Vesaas til ein av dei største diktarane våre, også internasjonalt. Han er ikkje ein spesielt ekstrovert forteljar. Det mest dragande ved han må ofte lesast mellom linene. Så kan ein gjerne undre seg kva det kjem av, at han så ofte skal dramatiserast og filmatiserast. I kva for grad kan eigentleg verka hans visualiserast gjennom andre sine auge?
Fuglane, ein av dei mest lesne romanane hans, kom i ein no legendarisk sceneversjon på Det Norske Teatret for 25 år sidan. Fleire teater har gripe til verket sidan. Og jau, kan hende er nett denne boka av Vesaas den som ligg mest naturleg til rette for skodespel. Her er god dialog og tydelege typar. Men samstundes er forfattaren seg sjølv lik. Her er mykje løyndomsfullt og diffust bakom det heile. Skal ein då konkretisere historia om Mattis – eller berre gå lenger inn i skodda?
Lågmælt og dvelande
Belgiske Luc Perceval, som sist fekk stor åtgaum for dramatiseringa av Trilogien av Jon Fosse på Det Norske Teatret, har no levert ein ny versjon av Fuglane på same scene. Her er det for så vidt detaljar som ein kan kjenne regissøren att i frå sist, mellom anna i ei lågmælt og dvelande tekstframføring, men mykje meir enn sist er Fuglane ei gjennomført plastisk framsyning, mest i grenselandet mellom taleteater og danseteater.
Innsatsmessig er det utan tvil ei flott teaterhending, og Christian Ruud Kallum som Mattis gjer ein både teknisk sprek og kjenslemessig ærleg skapnad av denne rare, inntakande mannen. Gjertrud Jynge spelar systera Hege, og trass i mange vel stiliserte opptrinn gjer også ho eit oppriktig rolleportrett.
Karikerte lynglimt
Resten av ensemblet er stort sett sette til å framstille karikerte lynglimt av bipersonar, og vi vert vel eigentleg meir visuelt imponerte enn heilt overtydde av det dei gjer. Og merkeleg nok, i eit scenebilete dominert av hengjande kvite, papirliknande grantre, vert vi aldri direkte rørte av Mattis og historia hans denne gongen. Det biletleg symbolske drar på eit vis Vesaas berre lenger inn i skogen heller enn å løfte han fram til oss.
I programheftet er det hevda at Vesaas aldri heilt lukkast med å skrive dramatikk, med unnatak av klassikaren Bleikeplassen, som gjekk ein lang veg frå skodespel til roman og til skodespel att. Det stykket har til gjengjeld fascinert publikum i mange tiår. Kan hende ville teateret ha heidra diktaren betre med det, enno i dag.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Tarjei Vesaas:
Fuglane
Dramatisering/regi: Luc Perceval
Scenografi: Anette Kurz
Komponist og lyddesignar: Rainer Süssmilch
Det er vel ingen som heilt har greidd å setje fingeren på kva som gjorde Tarjei Vesaas til ein av dei største diktarane våre, også internasjonalt. Han er ikkje ein spesielt ekstrovert forteljar. Det mest dragande ved han må ofte lesast mellom linene. Så kan ein gjerne undre seg kva det kjem av, at han så ofte skal dramatiserast og filmatiserast. I kva for grad kan eigentleg verka hans visualiserast gjennom andre sine auge?
Fuglane, ein av dei mest lesne romanane hans, kom i ein no legendarisk sceneversjon på Det Norske Teatret for 25 år sidan. Fleire teater har gripe til verket sidan. Og jau, kan hende er nett denne boka av Vesaas den som ligg mest naturleg til rette for skodespel. Her er god dialog og tydelege typar. Men samstundes er forfattaren seg sjølv lik. Her er mykje løyndomsfullt og diffust bakom det heile. Skal ein då konkretisere historia om Mattis – eller berre gå lenger inn i skodda?
Lågmælt og dvelande
Belgiske Luc Perceval, som sist fekk stor åtgaum for dramatiseringa av Trilogien av Jon Fosse på Det Norske Teatret, har no levert ein ny versjon av Fuglane på same scene. Her er det for så vidt detaljar som ein kan kjenne regissøren att i frå sist, mellom anna i ei lågmælt og dvelande tekstframføring, men mykje meir enn sist er Fuglane ei gjennomført plastisk framsyning, mest i grenselandet mellom taleteater og danseteater.
Innsatsmessig er det utan tvil ei flott teaterhending, og Christian Ruud Kallum som Mattis gjer ein både teknisk sprek og kjenslemessig ærleg skapnad av denne rare, inntakande mannen. Gjertrud Jynge spelar systera Hege, og trass i mange vel stiliserte opptrinn gjer også ho eit oppriktig rolleportrett.
Karikerte lynglimt
Resten av ensemblet er stort sett sette til å framstille karikerte lynglimt av bipersonar, og vi vert vel eigentleg meir visuelt imponerte enn heilt overtydde av det dei gjer. Og merkeleg nok, i eit scenebilete dominert av hengjande kvite, papirliknande grantre, vert vi aldri direkte rørte av Mattis og historia hans denne gongen. Det biletleg symbolske drar på eit vis Vesaas berre lenger inn i skogen heller enn å løfte han fram til oss.
I programheftet er det hevda at Vesaas aldri heilt lukkast med å skrive dramatikk, med unnatak av klassikaren Bleikeplassen, som gjekk ein lang veg frå skodespel til roman og til skodespel att. Det stykket har til gjengjeld fascinert publikum i mange tiår. Kan hende ville teateret ha heidra diktaren betre med det, enno i dag.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.