Å finne seg sjølv i fantasien
Alice i Vidunderland er spektakulært og musikalsk fengjande, men litt for vakse for (oss) born.
I konfirmasjon frå venstre: Tore Sandbakken, Anne Guri Tvedt, Henriette Marø, Gisken Armand, Henrik Rafaelsen, Hallvard Holmen, Marika Enstad, Henrik Horge, Nicolai Rosli, Henning Holm-Glad og Emilie Bondy. Fremst Kjersti Tveterås, som spelar Alice.
Foto: Øyvind Eide
Nationaltheatret
Mads Bones og Kyrre Havdal:
Alice i Vidunderland
Fritt etter Lewis Carrolls Alice in Wonderland
Regi: Mads Bones
Scenografi: Gjermund
Andresen
Komponist: Kyrre Havdal
Alice in Wonderland er ei av dei underlegaste og sjangermessig mest uregjerlege barneforteljingane i verdslitteraturen. I dag vil nok mange kalle denne klassikaren for ei av fantasylitteraturens jordmødrer. Sjølv må eg vedgå at eg aldri heilt ut har skjøna korkje handlinga eller moralen i historia, sjølv ikkje i Walt Disneys relativt lettfattelege teikneversjon.
Men det er kan hende ikkje naudsynt. I den versjonen som no går på Nationaltheatret, signert den kreative kunstnarduoen Bones og Havdal, får vi i alle høve plassert trongen den unge Alice har til å finne seg sjølv, i grenselandet mellom draum og røynd. Ho er her ein usikker tenåring som ber på både ei sorg og ei framandkjensle overfor vaksenverda. Framsyninga er festleg og påkosta med storstilt scenografi og flotte, fantasifulle kostyme, og mange gøyale skodespelarprestasjonar. Likevel er det nok mest dei vaksne som ler, og det som skal vere bodskapen i stykket, går nok meir inn hjå foreldre enn hjå born.
Krasjlanding
Starten på stykket er ein konfirmasjonsmiddag, nærast ein satirisk sketsj om den kommunikative krasjlandinga mellom vaksne og tenåringar. Her kan nok mange familiefolk kome i stuss, for dette verkar ikkje som barneteater i det heile. Men så går vi over i draumeflukta til Alice. Ho stig inn i eit land der menneskelege eigenskapar er fest til dyr og fantasifigurar som kan snakke. Mykje vaksenhumor er det nok her òg, men i dette universet kan Alice kommunisere på ordentleg, og både gjennom leik og farar, gjennom vennskap og trugande fiendskap anar vi kvar erkjenningsreisa til Alice skal ende.
Her er det figurar som både morar og rører oss, ikkje minst den smilande Filurkatten (Henriette Marø), Kålormen som blir sommarfugl (Anne Guri Tvedt), Harry Harefrøken (Hallvard Holmen), Musa (Gisken Armand) og Hjerterdronninga (Anneke von der Lippe). Vi skal heller ikkje gløyme den travle kvite kaninen (Herman Bernhoft). Midt i det heile er Kjersti Tveterås ei både audmjukt utforskande og rank, uredd Alice.
Fragmentarisk
Den største utfordringa med framsyninga er nok at handlinga ikkje har noka soleklår framdrift, og det gjer at det heile, særleg før pausen, kan verke noko fragmentarisk. Når vi ikkje heilt veit kvar Alice vil hen, er vi ikkje så spente på kva som skal hende i neste scene. Elles er det ingen ting å utsetje på songtekstar og musikk, dette svingar det faktisk stort av. Det er ikkje fyrste gongen Mads Bones og Kyrre Havdal har dryssa musikalsk tryllestøv over eit klassisk tema, og desse karane kjem vi til å høyre meir frå.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nationaltheatret
Mads Bones og Kyrre Havdal:
Alice i Vidunderland
Fritt etter Lewis Carrolls Alice in Wonderland
Regi: Mads Bones
Scenografi: Gjermund
Andresen
Komponist: Kyrre Havdal
Alice in Wonderland er ei av dei underlegaste og sjangermessig mest uregjerlege barneforteljingane i verdslitteraturen. I dag vil nok mange kalle denne klassikaren for ei av fantasylitteraturens jordmødrer. Sjølv må eg vedgå at eg aldri heilt ut har skjøna korkje handlinga eller moralen i historia, sjølv ikkje i Walt Disneys relativt lettfattelege teikneversjon.
Men det er kan hende ikkje naudsynt. I den versjonen som no går på Nationaltheatret, signert den kreative kunstnarduoen Bones og Havdal, får vi i alle høve plassert trongen den unge Alice har til å finne seg sjølv, i grenselandet mellom draum og røynd. Ho er her ein usikker tenåring som ber på både ei sorg og ei framandkjensle overfor vaksenverda. Framsyninga er festleg og påkosta med storstilt scenografi og flotte, fantasifulle kostyme, og mange gøyale skodespelarprestasjonar. Likevel er det nok mest dei vaksne som ler, og det som skal vere bodskapen i stykket, går nok meir inn hjå foreldre enn hjå born.
Krasjlanding
Starten på stykket er ein konfirmasjonsmiddag, nærast ein satirisk sketsj om den kommunikative krasjlandinga mellom vaksne og tenåringar. Her kan nok mange familiefolk kome i stuss, for dette verkar ikkje som barneteater i det heile. Men så går vi over i draumeflukta til Alice. Ho stig inn i eit land der menneskelege eigenskapar er fest til dyr og fantasifigurar som kan snakke. Mykje vaksenhumor er det nok her òg, men i dette universet kan Alice kommunisere på ordentleg, og både gjennom leik og farar, gjennom vennskap og trugande fiendskap anar vi kvar erkjenningsreisa til Alice skal ende.
Her er det figurar som både morar og rører oss, ikkje minst den smilande Filurkatten (Henriette Marø), Kålormen som blir sommarfugl (Anne Guri Tvedt), Harry Harefrøken (Hallvard Holmen), Musa (Gisken Armand) og Hjerterdronninga (Anneke von der Lippe). Vi skal heller ikkje gløyme den travle kvite kaninen (Herman Bernhoft). Midt i det heile er Kjersti Tveterås ei både audmjukt utforskande og rank, uredd Alice.
Fragmentarisk
Den største utfordringa med framsyninga er nok at handlinga ikkje har noka soleklår framdrift, og det gjer at det heile, særleg før pausen, kan verke noko fragmentarisk. Når vi ikkje heilt veit kvar Alice vil hen, er vi ikkje så spente på kva som skal hende i neste scene. Elles er det ingen ting å utsetje på songtekstar og musikk, dette svingar det faktisk stort av. Det er ikkje fyrste gongen Mads Bones og Kyrre Havdal har dryssa musikalsk tryllestøv over eit klassisk tema, og desse karane kjem vi til å høyre meir frå.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.