JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Staka opp sin eigen veg

I år er det 200 år sidan komponisten Martin Andreas Udbye vart født.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Komponist og organist Martin Andreas Udbye (1820–1889) var inspirert av tysk romantikk.

Komponist og organist Martin Andreas Udbye (1820–1889) var inspirert av tysk romantikk.

Foto: Wikimedia Commons

Komponist og organist Martin Andreas Udbye (1820–1889) var inspirert av tysk romantikk.

Komponist og organist Martin Andreas Udbye (1820–1889) var inspirert av tysk romantikk.

Foto: Wikimedia Commons

4244
20200619
4244
20200619

Martin Andreas Udbye vart født i Trondheim 18. juni 1820. Mora var trønder, og faren, frå Kvikne, var roar og skipper på ein tollkutter. Martin Andreas voks opp på Sanden, det fjordnære området vest for Ravnkloa. Som tiåring fekk den musikalske guten fiolin av foreldra og rettleiing i felespel og noteskrift av ein morbror. På eiga hand lærte han å spela cello og orgel og tileigna seg engelsk og tysk språk.

Etter konfirmasjonen fekk Martin Andreas jobb som huslærar i Verdal og Sparbu. Fristunder vart nytta til komponering og orgelspel. Som attenåring fekk han lærarpost i allmugeskolen i Trondheim. I 1844 vart han tilsett som organist i Hospitalskirken. Han hadde mange privatelevar, men fann likevel tid til å komponere mannskorsongar, romansar og verk for cello og piano.

Frå sjølvlærd til studert

I 1851, med privat stønad, kunne Udbye reise til Leipzig, der han i halvtanna år fordjupa seg i musikkteori, orgelspel og song. Året etter fekk han trykt sin første strykekvartett på eit tysk forlag og den andre to år seinare. At Udbye dermed vart den første nordmannen som fekk kammermusikk publisert i Tyskland, slo ned som ein sensasjon, ikkje minst blant den sjølvoppnemnde musikkeliten i hovudstaden. Og i 1852 fekk Udbye stillinga som songlærar ved Katedralskolen.

Dei følgjande åra komponerte han mellom anna syngespelet En Løverdagskveld og det store verket Aasgaasrdreien for solo, mannskor og orkester. No gav han seg i kast med ei ny utfordring: operaen Fredkulla til libretto av C. Müller. Handlinga er frå sagatida, og Margrete, dotter til sveakongen, skaper fred ved at ho blir gift med Magnus Berrføtt. Såleis får ho tilnamnet Fredkulla (Fredskvinne). Udbye, som alt var kjend som ein uvanleg dugande musikkdramatikar, har i form og orkestrering stort sett følgt klassiske ideal, og musikken ligg tett opp til den skiftande dramatiske handlinga. Han fekk dessverre aldri oppleve operaen som sceneverk. Først i 1997 vart Fredkulla urframført under tusenårsfeiringa i Trondheim.

Forbigått

Ei velgrunna von om å få overta den ledige domorganiststillinga ved Nidarosdomen i 1858 brast da stiftsdireksjonen tilsette Just Lindeman. Forbigåinga av Udbye vart sterkt kritisert i Adresseavisen – han hadde brei allmenn støtte frå kulturlivet. Eit plaster på såret var det kanskje at han same året vart tildelt statens studie- og reisestipend, som saman med stipend frå Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab gav høve til ei studiereise til Dresden og besøk i Berlin, München og London.

Trass i store kunstnarlege triumfar vart Udbye gjennom livet merkt av ufortent motgang og forbigåing. Verket Lumpasivagabundus (Fillevagabond), ein unik orkesterfantasi med polemisk brodd, vart nekta framført av teaterorkestret, men Udbye fekk hjelp til å få det spela av byens amatørar.

Produktiv komponist

Martin Andreas Udbye var ein uvanleg produktiv og allsidig komponist. Han komponerte mellom anna romansar, ei mengd mannskorsongar, syngespel og kantatar, verk for cello og klaver, ein orkestersuite over norske folketonar, slåttearrangement for to og tre feler og marsjar for korps, mellom anna med innlagde folketonar.

Forskaren Terje Aarset har vist at Sangbog udgivet af Trondhjems Turnforening (1862) har tilvisingar til melodiar av Udbye, og i Trestemmig Sangbog 166 Sange udsatte for lige Stemmer til brug for Skoler og Sangforeninger (1867) har Udbye mellom anna tonesett fleire dikt av Ivar Aasen. Det er likeins forvitneleg at Udbye og Aasen var venner som korresponderte og besøkte kvarandre ved fleire høve gjennom mange tiår.

Udbye opplevde fleire gonger å få folkets heider som komponist. Han fekk overveldande hyllest for den store kantaten Dagen er oppe ved songarfesten i Bergen 1863 og Naturen og Folkets Vaar ved songarfesten i Trondheim 1883. Heideren var velfortent og resultat av livslang skapande arbeidsinnsats og streng sjølvdisiplin.

Han fann livsvegen som baud seg fram, litt på sida av den rådande trenden.

Ola Kai Ledang

Ola Kai Ledang er professor emeritus ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Martin Andreas Udbye vart født i Trondheim 18. juni 1820. Mora var trønder, og faren, frå Kvikne, var roar og skipper på ein tollkutter. Martin Andreas voks opp på Sanden, det fjordnære området vest for Ravnkloa. Som tiåring fekk den musikalske guten fiolin av foreldra og rettleiing i felespel og noteskrift av ein morbror. På eiga hand lærte han å spela cello og orgel og tileigna seg engelsk og tysk språk.

Etter konfirmasjonen fekk Martin Andreas jobb som huslærar i Verdal og Sparbu. Fristunder vart nytta til komponering og orgelspel. Som attenåring fekk han lærarpost i allmugeskolen i Trondheim. I 1844 vart han tilsett som organist i Hospitalskirken. Han hadde mange privatelevar, men fann likevel tid til å komponere mannskorsongar, romansar og verk for cello og piano.

Frå sjølvlærd til studert

I 1851, med privat stønad, kunne Udbye reise til Leipzig, der han i halvtanna år fordjupa seg i musikkteori, orgelspel og song. Året etter fekk han trykt sin første strykekvartett på eit tysk forlag og den andre to år seinare. At Udbye dermed vart den første nordmannen som fekk kammermusikk publisert i Tyskland, slo ned som ein sensasjon, ikkje minst blant den sjølvoppnemnde musikkeliten i hovudstaden. Og i 1852 fekk Udbye stillinga som songlærar ved Katedralskolen.

Dei følgjande åra komponerte han mellom anna syngespelet En Løverdagskveld og det store verket Aasgaasrdreien for solo, mannskor og orkester. No gav han seg i kast med ei ny utfordring: operaen Fredkulla til libretto av C. Müller. Handlinga er frå sagatida, og Margrete, dotter til sveakongen, skaper fred ved at ho blir gift med Magnus Berrføtt. Såleis får ho tilnamnet Fredkulla (Fredskvinne). Udbye, som alt var kjend som ein uvanleg dugande musikkdramatikar, har i form og orkestrering stort sett følgt klassiske ideal, og musikken ligg tett opp til den skiftande dramatiske handlinga. Han fekk dessverre aldri oppleve operaen som sceneverk. Først i 1997 vart Fredkulla urframført under tusenårsfeiringa i Trondheim.

Forbigått

Ei velgrunna von om å få overta den ledige domorganiststillinga ved Nidarosdomen i 1858 brast da stiftsdireksjonen tilsette Just Lindeman. Forbigåinga av Udbye vart sterkt kritisert i Adresseavisen – han hadde brei allmenn støtte frå kulturlivet. Eit plaster på såret var det kanskje at han same året vart tildelt statens studie- og reisestipend, som saman med stipend frå Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab gav høve til ei studiereise til Dresden og besøk i Berlin, München og London.

Trass i store kunstnarlege triumfar vart Udbye gjennom livet merkt av ufortent motgang og forbigåing. Verket Lumpasivagabundus (Fillevagabond), ein unik orkesterfantasi med polemisk brodd, vart nekta framført av teaterorkestret, men Udbye fekk hjelp til å få det spela av byens amatørar.

Produktiv komponist

Martin Andreas Udbye var ein uvanleg produktiv og allsidig komponist. Han komponerte mellom anna romansar, ei mengd mannskorsongar, syngespel og kantatar, verk for cello og klaver, ein orkestersuite over norske folketonar, slåttearrangement for to og tre feler og marsjar for korps, mellom anna med innlagde folketonar.

Forskaren Terje Aarset har vist at Sangbog udgivet af Trondhjems Turnforening (1862) har tilvisingar til melodiar av Udbye, og i Trestemmig Sangbog 166 Sange udsatte for lige Stemmer til brug for Skoler og Sangforeninger (1867) har Udbye mellom anna tonesett fleire dikt av Ivar Aasen. Det er likeins forvitneleg at Udbye og Aasen var venner som korresponderte og besøkte kvarandre ved fleire høve gjennom mange tiår.

Udbye opplevde fleire gonger å få folkets heider som komponist. Han fekk overveldande hyllest for den store kantaten Dagen er oppe ved songarfesten i Bergen 1863 og Naturen og Folkets Vaar ved songarfesten i Trondheim 1883. Heideren var velfortent og resultat av livslang skapande arbeidsinnsats og streng sjølvdisiplin.

Han fann livsvegen som baud seg fram, litt på sida av den rådande trenden.

Ola Kai Ledang

Ola Kai Ledang er professor emeritus ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

At Udbye vart den første nordmannen som fekk kammermusikk publisert i Tyskland, slo ned som ein sensasjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis