Magnifikt
J.S. Bachs juledagsmusikk jubilerer.
Musiserande englar frå «Den tronande madonna med barnet» av Giovanni Bellini (ca. 1443–1516) i Accademia i Venezia.
Foto: Sjur Haga Bringeland
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.