JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kid A då og no

Musikken og kunsten Radiohead laga rundt tusenårsskiftet held fram med å engasjere og fascinere.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bilete frå den «interaktive» utstillinga på nettet.

Bilete frå den «interaktive» utstillinga på nettet.

Bilete frå den «interaktive» utstillinga på nettet.

Bilete frå den «interaktive» utstillinga på nettet.

4170
20220603
4170
20220603

Litteratur

Thom Yorke og Stanley Donwood:

Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork

Canongate Books

Kan du sjå ein bestemt farge når du lyttar til eit stykke musikk? Eller ei form, ei rørsle, noko visuelt? Det kan Thom Yorke, forklarar han BBC-programverten Lauren Laverne, i ei utgåve av podkasten Desert Island Discs. «I see things», seier Yorke. «I can see it in my head, that’s normal, right

Tilfellet ville ha det til at eg sat med ei ny bok i hendene då ein venn tipsa meg om dette radioopptaket for eit par veker sidan, få dagar etter at Yorke og The Smile vitja Sentrum Scene i Oslo. Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork dokumenterer korleis Yorke og kunstnaren Stanley Donwood har gitt form til ein eigen visuell kultur som omgir Radioheads musikk, og då særleg platene Kid A (2000) og Amnesiac (2001), som bandet det siste året har løfta fram med den utvida samleutgivinga Kid A Mnesia (2021).

Det var i arbeidet med desse platene, som følgde den kritiske og kommersielle suksessen med OK Computer (1997), at tankane og kjenslene som ligg bak musikken, også fekk uttrykk på tvers av ulike estetiske uttrykksformer, og særleg i eit rikt visuelt materiale som omfattar store måleri, skribleri, ulike fanzineaktige klipp-og-lim-montasjar og store digitale landskap. Å bla i Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork er å finne ein ny veg tilbake inn i musikken – boka både utdjupar stemningane som kviler i albuma, og tilfører noko eige.

Estetisk tilsvar

Kanskje var det med dei tre nemnde platene at Yorke og gjengen best i ord og tone skildra korleis det var å vere menneske – i alle fall i nokre delar av verda – rundt tusenårsskiftet, i eit slags estetisk tilsvar til det den polske filosofen Zygmunt Bauman kalla «flytande modernitet». (Baumans Liquid Modernity (2000) kom ut på norsk med tittelen Flytende modernitet i 2001.)

Kid A er både eit sterkt tidsbilete og aktuell to tiår seinare, noko som er reflektert i ein vedvarande fortolkingsaktivitet, som i Marvin Lins vesle bok om plata i bokserien 33 1/3 (2010) og særleg Steven Hydens heilt framifrå This Isn’t Happening: Radiohead’s Kid A (2020).

Hydens essaystikk sirklar rundt albumet, men brukar det like mykje som eit utgangspunkt for ein skarp kulturkritisk refleksjon rundt musikk og politikk dei siste to tiåra. Det er noko ved materialet – musikken, tekstane, kunsten rundt – som gjer det vedvarande pregnant og innbyr til nett slik tenking, noko også essayet Gareth Evans har skrive til Kid A Mnesia: A Book of Radiohead, «Kid Alphabet», viser godt: ei alfabetisk innretning levandegjer den assosiative krafta som bur i songane og bileta, og framstår som eit kompendium av tekstlege og kulturelle forgreiningar, med oppslag om forfattaren Don DeLillo, «gesamtkunstverk», internett og labyrintar.

Dystert landskap

Det er eit dystert visuelt landskap Yorke og Donwood teiknar opp, med skremmande, suggestive oppslag der du blar deg frå helikopter til folkemord til minotaurar og store, endelause ringvegar. Kid A Mnesia framstår mindre som eit avslutta prosjekt enn som noko som stadig er i rørsle, og genererer nye estetiske manifestasjonar.

I haust vart ei «utstilling» tilgjengeleggjort gratis på nettet, Kid A Mnesia, der du kunne (des)orientere deg i eit landskap som minna om alt frå grøssarvideospel til David Finchers filmografi.

Som Hyden er inne på i boka si, har Radiohead klart å plassere seg sentralt i populærkulturen, samtidig som dei gjer krav på ein slags kritisk outsiderposisjon. Yorke og Donwood tenkjer tilbake på tida rundt tusenårsskiftet i ein samtale i Kid A Mnesia: A Book of Radiohead, og dei skildrar ei tid prega av intenst utanforskap og samtidig brå popularitet i global skala. Det dei laga, er uttrykk for ei evne til å trekkje seg tilbake og gjere det som kjennest rett, snarare enn det alle ønskjer. Kanskje er det denne trassige haldninga som kjennest mest dyrebar to tiår seinare, i ei samtid som viser dei profetiske klangbotnane Kid A Mnesia-stoffet rommar.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Litteratur

Thom Yorke og Stanley Donwood:

Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork

Canongate Books

Kan du sjå ein bestemt farge når du lyttar til eit stykke musikk? Eller ei form, ei rørsle, noko visuelt? Det kan Thom Yorke, forklarar han BBC-programverten Lauren Laverne, i ei utgåve av podkasten Desert Island Discs. «I see things», seier Yorke. «I can see it in my head, that’s normal, right

Tilfellet ville ha det til at eg sat med ei ny bok i hendene då ein venn tipsa meg om dette radioopptaket for eit par veker sidan, få dagar etter at Yorke og The Smile vitja Sentrum Scene i Oslo. Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork dokumenterer korleis Yorke og kunstnaren Stanley Donwood har gitt form til ein eigen visuell kultur som omgir Radioheads musikk, og då særleg platene Kid A (2000) og Amnesiac (2001), som bandet det siste året har løfta fram med den utvida samleutgivinga Kid A Mnesia (2021).

Det var i arbeidet med desse platene, som følgde den kritiske og kommersielle suksessen med OK Computer (1997), at tankane og kjenslene som ligg bak musikken, også fekk uttrykk på tvers av ulike estetiske uttrykksformer, og særleg i eit rikt visuelt materiale som omfattar store måleri, skribleri, ulike fanzineaktige klipp-og-lim-montasjar og store digitale landskap. Å bla i Kid A Mnesia: A Book of Radiohead Artwork er å finne ein ny veg tilbake inn i musikken – boka både utdjupar stemningane som kviler i albuma, og tilfører noko eige.

Estetisk tilsvar

Kanskje var det med dei tre nemnde platene at Yorke og gjengen best i ord og tone skildra korleis det var å vere menneske – i alle fall i nokre delar av verda – rundt tusenårsskiftet, i eit slags estetisk tilsvar til det den polske filosofen Zygmunt Bauman kalla «flytande modernitet». (Baumans Liquid Modernity (2000) kom ut på norsk med tittelen Flytende modernitet i 2001.)

Kid A er både eit sterkt tidsbilete og aktuell to tiår seinare, noko som er reflektert i ein vedvarande fortolkingsaktivitet, som i Marvin Lins vesle bok om plata i bokserien 33 1/3 (2010) og særleg Steven Hydens heilt framifrå This Isn’t Happening: Radiohead’s Kid A (2020).

Hydens essaystikk sirklar rundt albumet, men brukar det like mykje som eit utgangspunkt for ein skarp kulturkritisk refleksjon rundt musikk og politikk dei siste to tiåra. Det er noko ved materialet – musikken, tekstane, kunsten rundt – som gjer det vedvarande pregnant og innbyr til nett slik tenking, noko også essayet Gareth Evans har skrive til Kid A Mnesia: A Book of Radiohead, «Kid Alphabet», viser godt: ei alfabetisk innretning levandegjer den assosiative krafta som bur i songane og bileta, og framstår som eit kompendium av tekstlege og kulturelle forgreiningar, med oppslag om forfattaren Don DeLillo, «gesamtkunstverk», internett og labyrintar.

Dystert landskap

Det er eit dystert visuelt landskap Yorke og Donwood teiknar opp, med skremmande, suggestive oppslag der du blar deg frå helikopter til folkemord til minotaurar og store, endelause ringvegar. Kid A Mnesia framstår mindre som eit avslutta prosjekt enn som noko som stadig er i rørsle, og genererer nye estetiske manifestasjonar.

I haust vart ei «utstilling» tilgjengeleggjort gratis på nettet, Kid A Mnesia, der du kunne (des)orientere deg i eit landskap som minna om alt frå grøssarvideospel til David Finchers filmografi.

Som Hyden er inne på i boka si, har Radiohead klart å plassere seg sentralt i populærkulturen, samtidig som dei gjer krav på ein slags kritisk outsiderposisjon. Yorke og Donwood tenkjer tilbake på tida rundt tusenårsskiftet i ein samtale i Kid A Mnesia: A Book of Radiohead, og dei skildrar ei tid prega av intenst utanforskap og samtidig brå popularitet i global skala. Det dei laga, er uttrykk for ei evne til å trekkje seg tilbake og gjere det som kjennest rett, snarare enn det alle ønskjer. Kanskje er det denne trassige haldninga som kjennest mest dyrebar to tiår seinare, i ei samtid som viser dei profetiske klangbotnane Kid A Mnesia-stoffet rommar.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

I valkampen før guvernørvalet i Tokyo i juli blei politikk til farse, meiner mange japanarar. Ein av dei mange meir eller mindre seriøse 56 kandidatane som figurerte i sosiale medium og offentlege rom, var «KI-borgarmeisteren», profilert som robot.

I valkampen før guvernørvalet i Tokyo i juli blei politikk til farse, meiner mange japanarar. Ein av dei mange meir eller mindre seriøse 56 kandidatane som figurerte i sosiale medium og offentlege rom, var «KI-borgarmeisteren», profilert som robot.

Foto: Eugene Hoshiko / AP / NTB

PolitikkSamfunn

Ei god tid for løgnarar

Når det politiske bildet blir forfalska ved hjelp av kunstig intelligens, lid demokratiet.

Marita Liabø
I valkampen før guvernørvalet i Tokyo i juli blei politikk til farse, meiner mange japanarar. Ein av dei mange meir eller mindre seriøse 56 kandidatane som figurerte i sosiale medium og offentlege rom, var «KI-borgarmeisteren», profilert som robot.

I valkampen før guvernørvalet i Tokyo i juli blei politikk til farse, meiner mange japanarar. Ein av dei mange meir eller mindre seriøse 56 kandidatane som figurerte i sosiale medium og offentlege rom, var «KI-borgarmeisteren», profilert som robot.

Foto: Eugene Hoshiko / AP / NTB

PolitikkSamfunn

Ei god tid for løgnarar

Når det politiske bildet blir forfalska ved hjelp av kunstig intelligens, lid demokratiet.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis