Gate opp og gate ned
Det manglar ikkje på lydspor for urbane vandrarar.
John Foxx (t.v.), David Sylvian og Stephan Mathieu har skrive musikk for vandrarar.
Pressefoto
Ambient
John Foxx:
The Arcades Project
Metamatic
Pop/ambient
David
Sylvian & Stephan Mathieu:
Wandermüde
Grönland
Ei gate kan leie den flanerande inn i ei svunnen tid, skriv Walter Benjamin i første bandet av Passasjeverket: «For ham er hver gate fordums.» Det var Paris den tyske filosofen og kulturteoretikaren vandra rundt i, i lyset frå gasslyktene, som han meinte kasta eit tvitydig lys på brusteinen.
Ein av dei mange som har funne inspirasjon i essayistikken, samla i den storarta, fragmentariske, ufullendte tekstmassen som utgjer Passasjeverket, som ligg føre i to flotte norske omsetjingar på Vidarforlaget (2017, ved Arild Linneberg, Janne Sund og fleire), er artisten og multikunstnaren John Foxx (eigentleg Dennis Leigh, f. 1948). Denne våren er han aktuell med The Arcades Project.
Assosiativt
Den som går lenge nok i gatene, og helst utan mål, kjem i ein rus, skreiv Benjamin, i eit av utdraga som har vorte sett saman under tittelen «Flanøren» (sitata er frå Linnebergs omsetjing).
Kanskje dreier det seg om at ein gir seg over til ein tilstand der ein lèt seg overvelde av den assosiative krafta som bur i sjølve tilværet, idet ein vandrar rundt i bylivet og er ein del av ei stor menneskeleg rørsle – som ein likevel er utanfor, og ser inn i.
Komposisjonane til Foxx – dempa, pianobaserte, laust melodiske passasjar – manar fram det assosiative, men utan uro eller rastløyse.
Å lytte til musikken medan ein tek seg fram i urbane omgivnader, gjer noko med blikket, og kanskje det er slik det benjaminske spelar sterkast inn, i kjensla av at rommet rundt ein er lada av det som har vore.
Uavslutta
Tilbake i sitt eige rom kan vandraren gjerne søkkje saman, fullstendig utmatta, skriv Benjamin.
Å vere trøytt av for mykje vandring har sitt eige ord på tysk: Wandermüde (kjent mellom anna frå songsyklusen «Vier Letzte Lieder» (1948) av Richard Strauss). Ikkje rart at Stephan Mathieu valde tittelen då han tok tak i David Sylvians Blemish (2003) og gjorde sin vri på materialet.
Wandermüde kom i 2012, men er no ute på vinyl, med eit bonusspor. Utgivinga har faktisk på sett og vis opphav i Punkt-festivalen i Kristiansand i 2011, der Sylvian høyrde kva som skjedde med albumet han laga saman med Holger Czukay, Plight and Premonition (1988), når Mathieu fekk boltre seg med musikken. Blemish var ei stram, naken og nesten bister utgiving, medan Wandermüde er full av mjuke klangar. I likskap med Foxx’ komposisjonar kjennest dei lada av vandrarens opne blikk, dei har noko uavslutta over seg – som Benjamins lause refleksjonar. Det er berre å få på seg høyretelefonane og finne vegen ut i gatene.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ambient
John Foxx:
The Arcades Project
Metamatic
Pop/ambient
David
Sylvian & Stephan Mathieu:
Wandermüde
Grönland
Ei gate kan leie den flanerande inn i ei svunnen tid, skriv Walter Benjamin i første bandet av Passasjeverket: «For ham er hver gate fordums.» Det var Paris den tyske filosofen og kulturteoretikaren vandra rundt i, i lyset frå gasslyktene, som han meinte kasta eit tvitydig lys på brusteinen.
Ein av dei mange som har funne inspirasjon i essayistikken, samla i den storarta, fragmentariske, ufullendte tekstmassen som utgjer Passasjeverket, som ligg føre i to flotte norske omsetjingar på Vidarforlaget (2017, ved Arild Linneberg, Janne Sund og fleire), er artisten og multikunstnaren John Foxx (eigentleg Dennis Leigh, f. 1948). Denne våren er han aktuell med The Arcades Project.
Assosiativt
Den som går lenge nok i gatene, og helst utan mål, kjem i ein rus, skreiv Benjamin, i eit av utdraga som har vorte sett saman under tittelen «Flanøren» (sitata er frå Linnebergs omsetjing).
Kanskje dreier det seg om at ein gir seg over til ein tilstand der ein lèt seg overvelde av den assosiative krafta som bur i sjølve tilværet, idet ein vandrar rundt i bylivet og er ein del av ei stor menneskeleg rørsle – som ein likevel er utanfor, og ser inn i.
Komposisjonane til Foxx – dempa, pianobaserte, laust melodiske passasjar – manar fram det assosiative, men utan uro eller rastløyse.
Å lytte til musikken medan ein tek seg fram i urbane omgivnader, gjer noko med blikket, og kanskje det er slik det benjaminske spelar sterkast inn, i kjensla av at rommet rundt ein er lada av det som har vore.
Uavslutta
Tilbake i sitt eige rom kan vandraren gjerne søkkje saman, fullstendig utmatta, skriv Benjamin.
Å vere trøytt av for mykje vandring har sitt eige ord på tysk: Wandermüde (kjent mellom anna frå songsyklusen «Vier Letzte Lieder» (1948) av Richard Strauss). Ikkje rart at Stephan Mathieu valde tittelen då han tok tak i David Sylvians Blemish (2003) og gjorde sin vri på materialet.
Wandermüde kom i 2012, men er no ute på vinyl, med eit bonusspor. Utgivinga har faktisk på sett og vis opphav i Punkt-festivalen i Kristiansand i 2011, der Sylvian høyrde kva som skjedde med albumet han laga saman med Holger Czukay, Plight and Premonition (1988), når Mathieu fekk boltre seg med musikken. Blemish var ei stram, naken og nesten bister utgiving, medan Wandermüde er full av mjuke klangar. I likskap med Foxx’ komposisjonar kjennest dei lada av vandrarens opne blikk, dei har noko uavslutta over seg – som Benjamins lause refleksjonar. Det er berre å få på seg høyretelefonane og finne vegen ut i gatene.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.