Fugekunst
Phantasm får fram einskildtrådane i Bachs mangslungne musikalske vev.
Phantasm er eit gambeconsort.
Foto: Marco Borggreve
Standardinnspelinga
Johann Sebastian Bach:
Art of Fugue
Phantasm; diskantgambe og leiing: Laurence Dreyfus
Simax 1998
Strykekvartetten som besetnings- og komposisjonsform er eit barn av opplysingstida. Men barokken på 1600-talet hadde òg si form for fikst strykeensemble – ikkje med fiolininstrument (cello, bratsj og fiolin), men med gambar av ymse storleik.
Det me kort kallar gambe (eigentleg viola da gamba, «beinfele» på italiensk), er eit strykeinstrument med seks strenger og tverrband på gripebrettet (som på ein gitar). Dei store gambane held ein, som celloen, mellom beina. Men ulikt bratsjar og fiolinar gjeld dette også dei små gambane, som ein spelar vertikalt, stødde på fanget.
Eit reint gambeensemble kallar me gambeconsort. Slike har ein konsentrert og overtonerik klang, med linnare, meir duld lyd i det høge registeret enn strykekvartettar.
Øyreopnar
Eg kan knapt tenkja meg noko meir musikalsk sofistikert enn ein godt samspelt gambeconsort. Ensemblet Phantasm har kultivert den edle consortklangen sidan det blei stifta i 1994. For meg var debutalbumet med Henry Purcells Fantasias frå 1996 ein «øyreopnar» for gambemusikken. Sidan den tid har eg opplevd dei live fleire gonger, mellom anna under Festspillene i Bergen, og eg har freista å få med meg alle utgjevingane. (Nye album kom i 2020, i 2021, og i år; det siste blir omtala i denne spalta straks meldaren har fått det i hende.)
Den jamt høge kvaliteten på spelet deira gjennom snart 30 år imponerer. Leiaren Laurence Dreyfus har sytt for at ensemblet stadig utvidar repertoaret til også å omfatta musikk som eigentleg er mynta på andre instrument.
Fjorten fugar
Dreyfus er ein kompetent mann. I tillegg til å spela diskantgambe (den minste gambestorleiken) er han musikkvitskapsprofessor i Oxford og ein anerkjend Bach-forskar. Albumet med Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Die Kunst der Fuge, BWV 1080, kom i 1998. Denne syklusen med fjorten fugar og fire kanonar over eitt tema i forskjellige utformingar blei prenta året etter Bachs død.
Syklusen kan spelast på klaverinstrument. Men sidan dei (oftast) fire stemmene er noterte på kvart sitt notesystem – ikkje berre på to system, som er standarden i klavermusikken – er det ikkje eintydig kva for instrument Bach hadde i tankane. Kanskje han ikkje tenkte på noko spesielt instrument i det heile og oppfatta komposisjonen fyrst og fremst som ei samling eksempel på korleis ein kan nytta fugen som form?
Uansett: Det herlege med gambeconsorten som besetningsform er at einskildtrådane i den musikalske veven kjem så tydeleg fram. Den transparente klangen gjer Bachs kompliserte kontrapunktikk meir skjøneleg enn om me høyrer han på cembalo eller orgel. Gjennom differensiert dynamikk og artikulasjon greier Phantasm-musikarane å frasera melodiane songleg og å finslipa intonasjonen i dei vakre samklangane undervegs.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Johann Sebastian Bach:
Art of Fugue
Phantasm; diskantgambe og leiing: Laurence Dreyfus
Simax 1998
Strykekvartetten som besetnings- og komposisjonsform er eit barn av opplysingstida. Men barokken på 1600-talet hadde òg si form for fikst strykeensemble – ikkje med fiolininstrument (cello, bratsj og fiolin), men med gambar av ymse storleik.
Det me kort kallar gambe (eigentleg viola da gamba, «beinfele» på italiensk), er eit strykeinstrument med seks strenger og tverrband på gripebrettet (som på ein gitar). Dei store gambane held ein, som celloen, mellom beina. Men ulikt bratsjar og fiolinar gjeld dette også dei små gambane, som ein spelar vertikalt, stødde på fanget.
Eit reint gambeensemble kallar me gambeconsort. Slike har ein konsentrert og overtonerik klang, med linnare, meir duld lyd i det høge registeret enn strykekvartettar.
Øyreopnar
Eg kan knapt tenkja meg noko meir musikalsk sofistikert enn ein godt samspelt gambeconsort. Ensemblet Phantasm har kultivert den edle consortklangen sidan det blei stifta i 1994. For meg var debutalbumet med Henry Purcells Fantasias frå 1996 ein «øyreopnar» for gambemusikken. Sidan den tid har eg opplevd dei live fleire gonger, mellom anna under Festspillene i Bergen, og eg har freista å få med meg alle utgjevingane. (Nye album kom i 2020, i 2021, og i år; det siste blir omtala i denne spalta straks meldaren har fått det i hende.)
Den jamt høge kvaliteten på spelet deira gjennom snart 30 år imponerer. Leiaren Laurence Dreyfus har sytt for at ensemblet stadig utvidar repertoaret til også å omfatta musikk som eigentleg er mynta på andre instrument.
Fjorten fugar
Dreyfus er ein kompetent mann. I tillegg til å spela diskantgambe (den minste gambestorleiken) er han musikkvitskapsprofessor i Oxford og ein anerkjend Bach-forskar. Albumet med Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Die Kunst der Fuge, BWV 1080, kom i 1998. Denne syklusen med fjorten fugar og fire kanonar over eitt tema i forskjellige utformingar blei prenta året etter Bachs død.
Syklusen kan spelast på klaverinstrument. Men sidan dei (oftast) fire stemmene er noterte på kvart sitt notesystem – ikkje berre på to system, som er standarden i klavermusikken – er det ikkje eintydig kva for instrument Bach hadde i tankane. Kanskje han ikkje tenkte på noko spesielt instrument i det heile og oppfatta komposisjonen fyrst og fremst som ei samling eksempel på korleis ein kan nytta fugen som form?
Uansett: Det herlege med gambeconsorten som besetningsform er at einskildtrådane i den musikalske veven kjem så tydeleg fram. Den transparente klangen gjer Bachs kompliserte kontrapunktikk meir skjøneleg enn om me høyrer han på cembalo eller orgel. Gjennom differensiert dynamikk og artikulasjon greier Phantasm-musikarane å frasera melodiane songleg og å finslipa intonasjonen i dei vakre samklangane undervegs.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»