JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

8. mars 1964

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1812
20230602
1812
20230602

Tak deg i akt! Eg sit og høyrer på ynskjekonserten, det er måndag. Jau, dei er innsmigrande mange av desse tonane, desse velkjende
songane, anten dei no er lette eller ålvorleg. Dei gjeng i gamle, slitne far, er ofte tunge og sentimentale, slikt som har vist seg å røra folkehjarta.

Det gjeng ikkje an å nekta for det at ber i seg noko almennt menneskjeleg. Men, og her vil eg vera streng, eit menneske kan òg verta gjesta av meir rare og sjeldne kjenslor og vik, skjelv og sjokk, syner og merkelege samanheng. Her er Vesaas ein pionér, ein jegar.

I dette grenselandet, der me ofte ferdast den tid me var born, fyrr vårt kjensleliv vart upprifla av kyrkjemusikk,
salmar og Alvestads songbok. Eg segjer nett upprifla. Seinare vil me ha alt me les og høyrer i same riflone, i same tralten i same duren. Her er ein fåre, og du skal vera på vakt! På vakt!

Det vil segja når du dømer um ny kunst, og når du sjølv er i ferd med å gjera noko nytt. For det kan henda at du sjølv er so galen at du vil gjera noko, noko nytt, noko som aldri har vore fyrr.

Her vil eg segja ein liten ting til. Det tek til å verta noko slite og konvensjonelt yver mykje av dei modernistiske dikti òg. Her har Stephen Spender rett når han segjer at medgangen har ført til stagnasjon der i garden òg; han saknar det friske, råe og djerve i uttrykket no samanlikna med dikti frå pionértidi, seg fyre 1920.

Det kan vera turvande å slå på gamle kjende tonar, som Péguy gjorde i fyrste verdskrigen, det kan verta stor dikting av det. Men gå du ut i ei blank og ukjend verd, – det er spanande, og lat dei gamle orgeltonane og lurtonane vera! Viljen er som ein magnet – han dreg tankar or lufti. Ein meisterbrjotar i desse sylv­minor er Vesaas.

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Tak deg i akt! Eg sit og høyrer på ynskjekonserten, det er måndag. Jau, dei er innsmigrande mange av desse tonane, desse velkjende
songane, anten dei no er lette eller ålvorleg. Dei gjeng i gamle, slitne far, er ofte tunge og sentimentale, slikt som har vist seg å røra folkehjarta.

Det gjeng ikkje an å nekta for det at ber i seg noko almennt menneskjeleg. Men, og her vil eg vera streng, eit menneske kan òg verta gjesta av meir rare og sjeldne kjenslor og vik, skjelv og sjokk, syner og merkelege samanheng. Her er Vesaas ein pionér, ein jegar.

I dette grenselandet, der me ofte ferdast den tid me var born, fyrr vårt kjensleliv vart upprifla av kyrkjemusikk,
salmar og Alvestads songbok. Eg segjer nett upprifla. Seinare vil me ha alt me les og høyrer i same riflone, i same tralten i same duren. Her er ein fåre, og du skal vera på vakt! På vakt!

Det vil segja når du dømer um ny kunst, og når du sjølv er i ferd med å gjera noko nytt. For det kan henda at du sjølv er so galen at du vil gjera noko, noko nytt, noko som aldri har vore fyrr.

Her vil eg segja ein liten ting til. Det tek til å verta noko slite og konvensjonelt yver mykje av dei modernistiske dikti òg. Her har Stephen Spender rett når han segjer at medgangen har ført til stagnasjon der i garden òg; han saknar det friske, råe og djerve i uttrykket no samanlikna med dikti frå pionértidi, seg fyre 1920.

Det kan vera turvande å slå på gamle kjende tonar, som Péguy gjorde i fyrste verdskrigen, det kan verta stor dikting av det. Men gå du ut i ei blank og ukjend verd, – det er spanande, og lat dei gamle orgeltonane og lurtonane vera! Viljen er som ein magnet – han dreg tankar or lufti. Ein meisterbrjotar i desse sylv­minor er Vesaas.

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis