Riding på kamel i Finnmark
Sjåverdig dokumentar om kamelar og barndom.
Søskena Torarin og Svalin prøver å få skikk på dei baktriske kamelane Bor og Bestla.
Foto: Karl E. Rikardsen
Dokumentar
Regi: Karl Emil
Rikardsen
Kamel
Med: Torarin Sætereng, Svalin Sætereng, Øystein Sætereng
Ni år gamle Torarin Sætereng og storesyster Svalin ynskte seg ein hest. Dei fekk i staden to baktriske – mongolske – kamelar. Dette er ramma for den vesle dokumentarfilmen Kamel.
Over fire år har filskapar Karl Emil Rikardsen følgt familien Sætereng, som bur på Sørøya utanfor Hammerfest. Det er ein lun feel-good dokumentar, skjønt ikkje heilt utan dramatikk, om ein motstraums familie, busett avsidesliggande og med eit spesielt prosjekt: Draumen om å drive kamelriding og kameloppdrett der ingen skulle tru at kamelar kunne bu.
I løpet av ein time og femten minutt tar filmen oss frå Finnmark til Mongolia og tilbake att. Familien dreg nemleg til det enorme steppe- og ørkenlandet for å sjå korleis kamelar blir temde. Her møter dei Adiya, ein ung mann med over 100 kamelar, som dei får lokka til Sørøya for å temme kamelane Bor og Bestla. Det skal ikkje bli så enkelt.
Her kjem filmens største kjernepunkt til uttrykk: Korleis handsamar vi dyr? Det er ei verdifull påminning i vår tid. Bor og Bestla er for familien Sætereng kjæledyr. Og særleg Torarin reagerer på den tilsynelatande brutale måten Adiya og mongolane temmer kamelane. Samtidig er filmen aldri moraliserande på dette punktet. Det er framfor alt fascinerande å sjå den sterke kamelkulturen i Mongolia, prega av kunnskap, stoltheit og tradisjon.
Kamel er eit fint portrett av barndom og familieliv, særleg tilhøvet mellom Torarin og far Øystein. Torarins forteljarstemme kjennest i visse parti litt vel konstruert og unødvendig; likevel er den barnlege vinklinga eit riktig val. Dette er også ein estetisk vakker film, med behagelege fargetonar, som verkeleg nyttar dei naturskjønne omgjevnadene, både på Sørøya og det meir måneaktige mongolske landskapet.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Karl Emil
Rikardsen
Kamel
Med: Torarin Sætereng, Svalin Sætereng, Øystein Sætereng
Ni år gamle Torarin Sætereng og storesyster Svalin ynskte seg ein hest. Dei fekk i staden to baktriske – mongolske – kamelar. Dette er ramma for den vesle dokumentarfilmen Kamel.
Over fire år har filskapar Karl Emil Rikardsen følgt familien Sætereng, som bur på Sørøya utanfor Hammerfest. Det er ein lun feel-good dokumentar, skjønt ikkje heilt utan dramatikk, om ein motstraums familie, busett avsidesliggande og med eit spesielt prosjekt: Draumen om å drive kamelriding og kameloppdrett der ingen skulle tru at kamelar kunne bu.
I løpet av ein time og femten minutt tar filmen oss frå Finnmark til Mongolia og tilbake att. Familien dreg nemleg til det enorme steppe- og ørkenlandet for å sjå korleis kamelar blir temde. Her møter dei Adiya, ein ung mann med over 100 kamelar, som dei får lokka til Sørøya for å temme kamelane Bor og Bestla. Det skal ikkje bli så enkelt.
Her kjem filmens største kjernepunkt til uttrykk: Korleis handsamar vi dyr? Det er ei verdifull påminning i vår tid. Bor og Bestla er for familien Sætereng kjæledyr. Og særleg Torarin reagerer på den tilsynelatande brutale måten Adiya og mongolane temmer kamelane. Samtidig er filmen aldri moraliserande på dette punktet. Det er framfor alt fascinerande å sjå den sterke kamelkulturen i Mongolia, prega av kunnskap, stoltheit og tradisjon.
Kamel er eit fint portrett av barndom og familieliv, særleg tilhøvet mellom Torarin og far Øystein. Torarins forteljarstemme kjennest i visse parti litt vel konstruert og unødvendig; likevel er den barnlege vinklinga eit riktig val. Dette er også ein estetisk vakker film, med behagelege fargetonar, som verkeleg nyttar dei naturskjønne omgjevnadene, både på Sørøya og det meir måneaktige mongolske landskapet.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.
President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.
Foto: Javad Parsa / NTB
Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB
«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»
Statsminister Michel Barnier på veg til talarstolen i den franske nasjonalforsamlinga 4. desember, der han vart kasta i eit mistillitsvotum frå eit klårt fleirtal.
Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB
PARIS: Frankrike er i uvisse om framtida etter regjeringskrise.
Opprørarar frå islamistgruppa Hayat Tahrir al-Sham ved Aleppo 29. november. Den største byen i Syria fall raskt da opprørarane gjekk til åtak.
Foto: Mahmoud Hasano / Reuters / NTB