For fantastiske for litteraturen
Frode Grytten og Marit Eikemo fortalde om korleis dei finn fram til karakterane i bøkene sine, og om problemet med å nytta ekte personar frå Odda skjønnlitterært.
Marit Eikemo var årets festspeldiktar.
Foto: Åge Andre Breivik
Samtale
Frode Grytten
og Marit Eikemo:
Karakterbygging
Utstillinga i Aasen-tunet, laurdag 9. juli
Korleis går ein forfattar fram nå han skal konstruera personlegdomar i verka sine? På dette spørsmålet finst det vel like mange svar som det finst forfattarar, men denne ettermiddagen på Aasen-tunet fekk me i alle høve ein idé om korleis to av dei plar gjera det. Festspeldiktar Marit Eikemo arbeider intuitivt, men understreka at personlegdomane ikkje kjem lett til henne av den grunn. Prosessen plar vera temmeleg kaotisk, og «det er ikkje noko kjekt å halda på med», meinte ho.
Fiktive CV-ar
Annleis er det for Frode Grytten, som er sur på forfattarkollegaar som til dømes seier at «ho bare kom til meg» (han sa det på nordnorsk). Slikt gjer han avundsjuk, for sjølv lyt han arbeida strengt skjematisk: Han lagar fiktive CV-ar på personane sine, organiserte i faktiske mapper.
For framtidas litteraturhistorikarar ville jo slike mapper vore eit funn. Men dei vil aldri koma til å finna mappene. For den dagen boka er ferdig, kvittar Grytten seg med CV-ane. «Eg vil ikkje at dei skal finnast, berre eg skal vita det som står der.»
Ekte oddingar
Korleis er det så når ein baserer karakterane tett opp til ekte menneske? På dette punktet endra det som til då hadde vore ein interessant og sindig forfattarsamtalane seg til noko av det mest morosame under heile festspela. Både Grytten og Eikemo er frå Odda, og problemet der er at modellane stundom er for fantastiske til at dei kan nyttast skjønnlitterært. «I journalistikken kan ein skriva om utrulege, reelle personar og hendingar, for der kan dei verifiserast. Men tek du dei inn i ein roman eller ei novelle, blir dei lite truverdige», meinte Grytten. Han kom med fleire problematiske døme frå heimkommunen – som historia om dei to fjernsynstjuvane som flykta frå politiet oppetter lia i mørkret, men uheldigvis nett hadde vore hjå frisøren og fått seg sjølvlysande frisyre.
Det er rart med Grytten. Ser du han på gata, verkar han som den suraste mannen i verda. Men gjev du han ein mikrofon og lèt han tala seg varm, blir han den vittigaste.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samtale
Frode Grytten
og Marit Eikemo:
Karakterbygging
Utstillinga i Aasen-tunet, laurdag 9. juli
Korleis går ein forfattar fram nå han skal konstruera personlegdomar i verka sine? På dette spørsmålet finst det vel like mange svar som det finst forfattarar, men denne ettermiddagen på Aasen-tunet fekk me i alle høve ein idé om korleis to av dei plar gjera det. Festspeldiktar Marit Eikemo arbeider intuitivt, men understreka at personlegdomane ikkje kjem lett til henne av den grunn. Prosessen plar vera temmeleg kaotisk, og «det er ikkje noko kjekt å halda på med», meinte ho.
Fiktive CV-ar
Annleis er det for Frode Grytten, som er sur på forfattarkollegaar som til dømes seier at «ho bare kom til meg» (han sa det på nordnorsk). Slikt gjer han avundsjuk, for sjølv lyt han arbeida strengt skjematisk: Han lagar fiktive CV-ar på personane sine, organiserte i faktiske mapper.
For framtidas litteraturhistorikarar ville jo slike mapper vore eit funn. Men dei vil aldri koma til å finna mappene. For den dagen boka er ferdig, kvittar Grytten seg med CV-ane. «Eg vil ikkje at dei skal finnast, berre eg skal vita det som står der.»
Ekte oddingar
Korleis er det så når ein baserer karakterane tett opp til ekte menneske? På dette punktet endra det som til då hadde vore ein interessant og sindig forfattarsamtalane seg til noko av det mest morosame under heile festspela. Både Grytten og Eikemo er frå Odda, og problemet der er at modellane stundom er for fantastiske til at dei kan nyttast skjønnlitterært. «I journalistikken kan ein skriva om utrulege, reelle personar og hendingar, for der kan dei verifiserast. Men tek du dei inn i ein roman eller ei novelle, blir dei lite truverdige», meinte Grytten. Han kom med fleire problematiske døme frå heimkommunen – som historia om dei to fjernsynstjuvane som flykta frå politiet oppetter lia i mørkret, men uheldigvis nett hadde vore hjå frisøren og fått seg sjølvlysande frisyre.
Det er rart med Grytten. Ser du han på gata, verkar han som den suraste mannen i verda. Men gjev du han ein mikrofon og lèt han tala seg varm, blir han den vittigaste.
Sjur Haga Bringeland
Fleire artiklar
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.