JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

For fantastiske for litteraturen

Frode Grytten og Marit Eikemo fortalde om korleis dei finn fram til karakterane i bøkene sine, og om problemet med å nytta ekte personar frå Odda skjønnlitterært.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marit Eikemo var årets festspeldiktar.

Marit Eikemo var årets festspeldiktar.

Foto: Åge Andre Breivik

Marit Eikemo var årets festspeldiktar.

Marit Eikemo var årets festspeldiktar.

Foto: Åge Andre Breivik

2321
20180615
2321
20180615

Samtale

Frode Grytten
og Marit Eikemo:

Karakterbygging

Utstillinga i Aasen-tunet, laurdag 9. juli

Korleis går ein forfattar fram nå han skal konstruera personlegdomar i verka sine? På dette spørsmålet finst det vel like mange svar som det finst forfattarar, men denne ettermiddagen på Aasen-tunet fekk me i alle høve ein idé om korleis to av dei plar gjera det. Festspeldiktar Marit Eikemo arbeider intuitivt, men understreka at personlegdomane ikkje kjem lett til henne av den grunn. Prosessen plar vera temmeleg kaotisk, og «det er ikkje noko kjekt å halda på med», meinte ho.

Fiktive CV-ar

Annleis er det for Frode Grytten, som er sur på forfattarkollegaar som til dømes seier at «ho bare kom til meg» (han sa det på nordnorsk). Slikt gjer han avundsjuk, for sjølv lyt han arbeida strengt skjematisk: Han lagar fiktive CV-ar på personane sine, organiserte i faktiske mapper.

For framtidas litteraturhistorikarar ville jo slike mapper vore eit funn. Men dei vil aldri koma til å finna mappene. For den dagen boka er ferdig, kvittar Grytten seg med CV-ane. «Eg vil ikkje at dei skal finnast, berre eg skal vita det som står der.»

Ekte oddingar

Korleis er det så når ein baserer karakterane tett opp til ekte menneske? På dette punktet endra det som til då hadde vore ein interessant og sindig forfattarsamtalane seg til noko av det mest morosame under heile festspela. Både Grytten og Eikemo er frå Odda, og problemet der er at modellane stundom er for fantastiske til at dei kan nyttast skjønnlitterært. «I journalistikken kan ein skriva om utrulege, reelle personar og hendingar, for der kan dei verifiserast. Men tek du dei inn i ein roman eller ei novelle, blir dei lite truverdige», meinte Grytten. Han kom med fleire problematiske døme frå heimkommunen – som historia om dei to fjernsynstjuvane som flykta frå politiet oppetter lia i mørkret, men uheldigvis nett hadde vore hjå frisøren og fått seg sjølvlysande frisyre.

Det er rart med Grytten. Ser du han på gata, verkar han som den suraste mannen i verda. Men gjev du han ein mikrofon og lèt han tala seg varm, blir han den vittigaste.

Sjur Haga Bringeland

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Samtale

Frode Grytten
og Marit Eikemo:

Karakterbygging

Utstillinga i Aasen-tunet, laurdag 9. juli

Korleis går ein forfattar fram nå han skal konstruera personlegdomar i verka sine? På dette spørsmålet finst det vel like mange svar som det finst forfattarar, men denne ettermiddagen på Aasen-tunet fekk me i alle høve ein idé om korleis to av dei plar gjera det. Festspeldiktar Marit Eikemo arbeider intuitivt, men understreka at personlegdomane ikkje kjem lett til henne av den grunn. Prosessen plar vera temmeleg kaotisk, og «det er ikkje noko kjekt å halda på med», meinte ho.

Fiktive CV-ar

Annleis er det for Frode Grytten, som er sur på forfattarkollegaar som til dømes seier at «ho bare kom til meg» (han sa det på nordnorsk). Slikt gjer han avundsjuk, for sjølv lyt han arbeida strengt skjematisk: Han lagar fiktive CV-ar på personane sine, organiserte i faktiske mapper.

For framtidas litteraturhistorikarar ville jo slike mapper vore eit funn. Men dei vil aldri koma til å finna mappene. For den dagen boka er ferdig, kvittar Grytten seg med CV-ane. «Eg vil ikkje at dei skal finnast, berre eg skal vita det som står der.»

Ekte oddingar

Korleis er det så når ein baserer karakterane tett opp til ekte menneske? På dette punktet endra det som til då hadde vore ein interessant og sindig forfattarsamtalane seg til noko av det mest morosame under heile festspela. Både Grytten og Eikemo er frå Odda, og problemet der er at modellane stundom er for fantastiske til at dei kan nyttast skjønnlitterært. «I journalistikken kan ein skriva om utrulege, reelle personar og hendingar, for der kan dei verifiserast. Men tek du dei inn i ein roman eller ei novelle, blir dei lite truverdige», meinte Grytten. Han kom med fleire problematiske døme frå heimkommunen – som historia om dei to fjernsynstjuvane som flykta frå politiet oppetter lia i mørkret, men uheldigvis nett hadde vore hjå frisøren og fått seg sjølvlysande frisyre.

Det er rart med Grytten. Ser du han på gata, verkar han som den suraste mannen i verda. Men gjev du han ein mikrofon og lèt han tala seg varm, blir han den vittigaste.

Sjur Haga Bringeland

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis