JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Musikk skal byggjast ut av einsemd

Ei klassisk historie om å ofre seg for kunsten er ei rik nerdereise i indisk musikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Chaitanya Tamhane valde å la musikarar vere skodespelarar i filmen.

Regissør Chaitanya Tamhane valde å la musikarar vere skodespelarar i filmen.

Foto: Netflix

Regissør Chaitanya Tamhane valde å la musikarar vere skodespelarar i filmen.

Regissør Chaitanya Tamhane valde å la musikarar vere skodespelarar i filmen.

Foto: Netflix

2722
20210507
2722
20210507

DRAMA

Regi: Chaitanya
Tamhane

The Disciple

Med: Aditya Modak, Arun
Dravid, Sumitra Bhave
Film på Netflix

Sharad (Modak) går i fotspora til far sin og gjev alt for å bli ein stor vokalist innanfor klassisk indisk musikk. Han er disippel av ein streng guru (Dravid). Dei høyrer til skulen til legendariske Maai. Med opptak av forelesingane hennar frå 1972 på øyra rullar Sharad sakte gjennom gatene i Mumbai på motorsykkel. Han er heilfrelst.

Rein raga

Ein stor vokalist som syng etter strenge ragareglar, må rekne med eit liv i einsemd og svolt, seier Maai. Den skjebnen siktar Sharad heilhjarta mot. Han skal reindyrka talentet. Forsøk på romansar renn vekk på grunn av det romantiske forholdet til dei musikalske røtene. Dei sosiale antennene verkar ikkje å vere finstilte. Når ein elev ber om løyve til å lefle med fusion, fell det i dårleg jord.

Regissør Chaitanya Tam­-
hane har valt musikarar i staden for skodespelarar. Det gjer susen for songscenene. Musikken er kjernen. I USA har ein trekt parallellar til musikarportrett som Inside Llewyn Davis og Whiplash. Det er ikkje feil, men filmen har meir interessante aspekt.

Noko av det flotte med The Disciple er at ein får fråtse i ein klassisk indisk tradisjon som for meg er framand. Mykje høyrest ut som noko eg har høyrt i bakgrunnen i indiske filmar, men ikkje tenkt over nyansane og tradisjonane til. Denne seriøse nerdinga er staseleg.

Moderne musikk

Forteljinga følgjer Sharad dei siste 15 åra, med nokre tilbakeblikk til barndomen, der han heller øvde med faren enn leika med andre born. Sharad er ikkje heilt lausriven frå samfunnsutviklinga. No og då ser han klipp frå Fame India på fjernsynet, der ei jente tek reisa frå blyg og tradisjonell til popstjerne. Det er ei anna verd.

Moderne innverknad på musikkverda er likevel ikkje utan verdi. Ny teknologi kan vere ein ven i å verne kulturskattar. Paradoks knytt til ei fundamentalistisk musikkforståing finst. Kan ein knyte ei strikt kulturforståing til den aukande hindunasjonalismen?

The Disciple streifar innom sprengstoff, men for Sharad er musikken størst av alt. Den rå debutfilmen Court var meir kompromisslaus og spennande. Andrefilmen har færre skarpe kantar. Like fullt er det herleg kor djupt inn i musikken regissøren Chaitanya Tamhane har dykka. Det er berre å la seg rive med av dei gyngande improvisasjonane over rik ragaarv.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

DRAMA

Regi: Chaitanya
Tamhane

The Disciple

Med: Aditya Modak, Arun
Dravid, Sumitra Bhave
Film på Netflix

Sharad (Modak) går i fotspora til far sin og gjev alt for å bli ein stor vokalist innanfor klassisk indisk musikk. Han er disippel av ein streng guru (Dravid). Dei høyrer til skulen til legendariske Maai. Med opptak av forelesingane hennar frå 1972 på øyra rullar Sharad sakte gjennom gatene i Mumbai på motorsykkel. Han er heilfrelst.

Rein raga

Ein stor vokalist som syng etter strenge ragareglar, må rekne med eit liv i einsemd og svolt, seier Maai. Den skjebnen siktar Sharad heilhjarta mot. Han skal reindyrka talentet. Forsøk på romansar renn vekk på grunn av det romantiske forholdet til dei musikalske røtene. Dei sosiale antennene verkar ikkje å vere finstilte. Når ein elev ber om løyve til å lefle med fusion, fell det i dårleg jord.

Regissør Chaitanya Tam­-
hane har valt musikarar i staden for skodespelarar. Det gjer susen for songscenene. Musikken er kjernen. I USA har ein trekt parallellar til musikarportrett som Inside Llewyn Davis og Whiplash. Det er ikkje feil, men filmen har meir interessante aspekt.

Noko av det flotte med The Disciple er at ein får fråtse i ein klassisk indisk tradisjon som for meg er framand. Mykje høyrest ut som noko eg har høyrt i bakgrunnen i indiske filmar, men ikkje tenkt over nyansane og tradisjonane til. Denne seriøse nerdinga er staseleg.

Moderne musikk

Forteljinga følgjer Sharad dei siste 15 åra, med nokre tilbakeblikk til barndomen, der han heller øvde med faren enn leika med andre born. Sharad er ikkje heilt lausriven frå samfunnsutviklinga. No og då ser han klipp frå Fame India på fjernsynet, der ei jente tek reisa frå blyg og tradisjonell til popstjerne. Det er ei anna verd.

Moderne innverknad på musikkverda er likevel ikkje utan verdi. Ny teknologi kan vere ein ven i å verne kulturskattar. Paradoks knytt til ei fundamentalistisk musikkforståing finst. Kan ein knyte ei strikt kulturforståing til den aukande hindunasjonalismen?

The Disciple streifar innom sprengstoff, men for Sharad er musikken størst av alt. Den rå debutfilmen Court var meir kompromisslaus og spennande. Andrefilmen har færre skarpe kantar. Like fullt er det herleg kor djupt inn i musikken regissøren Chaitanya Tamhane har dykka. Det er berre å la seg rive med av dei gyngande improvisasjonane over rik ragaarv.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Noko av det flotte med The Disciple er at ein får fråtse i ein klassisk indisk tradisjon som for meg var framand.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater

TeaterMeldingar
DAG OG TID

Festleg framsyning av musikalen Matilda

Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Grått og keisamt

Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis