Ikkje for tandre sjeler
Kor mykje ansvarsfråskriving er tillate når du går frivillig inn i løvehola?
Danske Sascha (Victoria Carmen Sonne) ferierer på den tyrkiske rivieraen, men luksusferien har ei skuggeside.
Foto: Mer Filmdistribusjon
Drama / thriller
Regi: Isabella Eklöf
Holiday
Med: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer
Danske Sascha (Sonne) har slått seg saman med Michael (Yde) og dei låke venene hans. Draumar om det søte liv fører henne ut i alt anna enn akkurat det.
Skit i reiret
I klokkeklare fargar spradar Sascha over den stille flyplassen med ein svær koffert på slep. Sydenferie til Tyrkia er så ungdommeleg og normalt at eg straks får dårlege vibbar. Dei fyrste scenane gjev ein presis og lite lovande presentasjon av hovudpersonen – blandinga av naivitet, kortsiktige mål og langsiktige ambisjonar er fortvilande gjenkjenneleg. «Dum blondine» verkar mindre kalkulert enn eit naturleg rolleval, noko som ikkje spelar til hennar fordel.
Den brokete gjengen kring den gufne kjærasten Michael oppfører seg som den reinaste parodien på materialistiske toskar, der mennene flottar seg med klokker og damene med smykke. Ein kan berre sjå for seg framtidas idiot i den stakkars ungen som veks opp i denne drikkfeldige, kokaininfiserte versjonen av ein familie. At ikkje dette ser ut til å bli registrert hjå Sascha, kan kanskje lesast som eit resultat av ein liknande oppvekst, elles veit eg ikkje kva orsaking ho har for å gå så blindt inn i dette reiret frivillig.
Skuldnarar
Alt frå starten av får Holiday meg til å vilja ropa «kom deg heim, jente!» til lerretet. Kjensla av ei tikkande bombe kryp inn under huda og tikkar saman med hjartet mitt, som samstundes blør for Sascha. Det vil seia, sympatien kjem og går, då det finst grenser for kor mykje ein treng finna seg i, og kor tett ein kan vera i ein del av desse situasjonane.
Så kan ein seia at mykje av dette kan skje den beste, men der vel eg å seia at det skjer strengt tatt oftast med dei ikkje heilt gode. For ho er jo ikkje heilt god i hovudet. Enkelte scenar er uansett så fæle, og den einaste synda ho har gjort seg skuldig i, er at ho faktisk er til stades.
Filmen klarar halda både balansen og spenninga og lèt det vera opp til sjåaren å avgjera kor skuldspørsmålet ligg. Denne sjåaren kjenner seg oppgitt, forarga og har sjeldan hatt så lite lyst til Syden. Då har vel i grunnen regissør Eklöf lukkast, vil eg tru.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama / thriller
Regi: Isabella Eklöf
Holiday
Med: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer
Danske Sascha (Sonne) har slått seg saman med Michael (Yde) og dei låke venene hans. Draumar om det søte liv fører henne ut i alt anna enn akkurat det.
Skit i reiret
I klokkeklare fargar spradar Sascha over den stille flyplassen med ein svær koffert på slep. Sydenferie til Tyrkia er så ungdommeleg og normalt at eg straks får dårlege vibbar. Dei fyrste scenane gjev ein presis og lite lovande presentasjon av hovudpersonen – blandinga av naivitet, kortsiktige mål og langsiktige ambisjonar er fortvilande gjenkjenneleg. «Dum blondine» verkar mindre kalkulert enn eit naturleg rolleval, noko som ikkje spelar til hennar fordel.
Den brokete gjengen kring den gufne kjærasten Michael oppfører seg som den reinaste parodien på materialistiske toskar, der mennene flottar seg med klokker og damene med smykke. Ein kan berre sjå for seg framtidas idiot i den stakkars ungen som veks opp i denne drikkfeldige, kokaininfiserte versjonen av ein familie. At ikkje dette ser ut til å bli registrert hjå Sascha, kan kanskje lesast som eit resultat av ein liknande oppvekst, elles veit eg ikkje kva orsaking ho har for å gå så blindt inn i dette reiret frivillig.
Skuldnarar
Alt frå starten av får Holiday meg til å vilja ropa «kom deg heim, jente!» til lerretet. Kjensla av ei tikkande bombe kryp inn under huda og tikkar saman med hjartet mitt, som samstundes blør for Sascha. Det vil seia, sympatien kjem og går, då det finst grenser for kor mykje ein treng finna seg i, og kor tett ein kan vera i ein del av desse situasjonane.
Så kan ein seia at mykje av dette kan skje den beste, men der vel eg å seia at det skjer strengt tatt oftast med dei ikkje heilt gode. For ho er jo ikkje heilt god i hovudet. Enkelte scenar er uansett så fæle, og den einaste synda ho har gjort seg skuldig i, er at ho faktisk er til stades.
Filmen klarar halda både balansen og spenninga og lèt det vera opp til sjåaren å avgjera kor skuldspørsmålet ligg. Denne sjåaren kjenner seg oppgitt, forarga og har sjeldan hatt så lite lyst til Syden. Då har vel i grunnen regissør Eklöf lukkast, vil eg tru.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.