JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Filmbonanza i Berlin

BERLIN: Så mange filmar, så lite tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmen som Aleksej German jr. har laga om forfattarane Sergej Dovlatov og Joseph Brodsky, er eit høgdepunkt på filmfestivalen i Berlin, skriv Erika Fatland.

Filmen som Aleksej German jr. har laga om forfattarane Sergej Dovlatov og Joseph Brodsky, er eit høgdepunkt på filmfestivalen i Berlin, skriv Erika Fatland.

Filmen som Aleksej German jr. har laga om forfattarane Sergej Dovlatov og Joseph Brodsky, er eit høgdepunkt på filmfestivalen i Berlin, skriv Erika Fatland.

Filmen som Aleksej German jr. har laga om forfattarane Sergej Dovlatov og Joseph Brodsky, er eit høgdepunkt på filmfestivalen i Berlin, skriv Erika Fatland.

3283
20180223
3283
20180223

Kommentar

erikafatland@hotmail.com

Førre torsdag opna Die Berlinale dørene for 68. gong, i år med Wes Andersons animasjonsfilm Isle of Dogs som det store trekkplasteret. Nok ein gong er Potsdamer Platz invadert av bransjefolk og filmjournalistar frå alle himmelstrøk. Berlinalen er blant dei mest prestisjefylte internasjonale filmfestivalane: Over 300.000 billettar vert rivne vekk kvart år, noko som gjer Berlinalen til den største filmfestivalen i verda målt i talet på besøkande.

Langt mellom perlene

I løpet av elleve hektiske dagar vert det vist over fire hundre ulike filmar på kinoane ved Potsdamer Platz. Med så stort utval seier det seg sjølv at det ikkje er mogleg å få med seg alt, og det er kanskje like greitt. Eg gjekk til dømes glipp av Lav Diaz’ 234 minutt lange film Ang Panahon ng Halimaw (Djevelens tid), ein filippinsk rockeopera om militærjuntaens undertrykking av ein isolert landsby på slutten av 1970-talet. Eg fekk heller ikkje med meg Nesrine Khodrs videoinstallasjon Extended Sea, eit tolv timar langt uavbrote opptak av ei kvinne som sym fram og tilbake i eit symjebasseng.

Å vere på filmfestival er som å fiske, uttalte ein garva tysk filmkritikar nyleg til Der Tagesspiegel. Ein må vere tolmodig, og som regel vert ein skuffa. Til dømes har eg likt alle filmane Isabelle Huppert har spela i, og troppa derfor opp til Eva med lyst sinn. Her spelar Huppert ei gåtefull luksusprostituert, men ikkje eingong ei sur Huppert iført parykk og med pisk i handa klarte å dekke over at plottet var like syltynt som i ein gjennomsnittleg pornofilm.

Melankolsk om sensur

Heldigvis har det også vore nokre høgdepunkt. I Dovlatov, regissert av Aleksej German jr., følgjer me den russiske forfattaren Sergej Dovlatov gjennom ei veke i Leningrad på 1970-talet. Både han og diktarvennen Joseph Brodsky kjempar tappert mot sensur og kravet om å skrive «oppbyggeleg, optimistisk litteratur»; begge enda med å emigrere til USA. Dovlatov fekk aldri publisert noko i Sovjetunionen medan han levde, men etter perestrojkaen gjekk russarane mann av huse for å kjøpe bøkene hans.

Dovlatov vart laga med sjenerøs støtte frå det russiske kulturdepartementet, som ironisk nok dei siste åra har senka takhøgda dramatisk for kva som er akseptert kunstnarleg uttrykk i dagens Russland.

I hovudkonkurransen

Utøya 22. juli er den åttande norske filmen som er med i hovudkonkurransen under Berlinalen. Førre gong var i 2014, med Hans Petter Molands Kraftidioten. Ingen nordisk filmregissør har vorte heidra med Gullbjørnen sidan Jan Troell og Ingmar Bergman, med høvesvis Ole dole doff (1968) og Smultronstället (1958).

Gullbjørnen heng høgt, men har tradisjon for å gå til politiske filmar, som i 2016, då han gjekk til Gianfranco Rosis Havet brenner, og året før, då han gjekk til den iranske filmregissøren Jafar Panahi, som har fått yrkesforbod av iranske styresmakter, for filmen Taxi.

Den norske filmen har alt delt kritikarar og publikum på midten. Reaksjonane spenner frå panegyrisk begeistring til kritiske spørsmål om kva ein slik film eigentleg skal vere godt for. Spørsmålet er om Poppes film er politisk nok for Berlinale-juryen.

Erika Fatland er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Kommentar

erikafatland@hotmail.com

Førre torsdag opna Die Berlinale dørene for 68. gong, i år med Wes Andersons animasjonsfilm Isle of Dogs som det store trekkplasteret. Nok ein gong er Potsdamer Platz invadert av bransjefolk og filmjournalistar frå alle himmelstrøk. Berlinalen er blant dei mest prestisjefylte internasjonale filmfestivalane: Over 300.000 billettar vert rivne vekk kvart år, noko som gjer Berlinalen til den største filmfestivalen i verda målt i talet på besøkande.

Langt mellom perlene

I løpet av elleve hektiske dagar vert det vist over fire hundre ulike filmar på kinoane ved Potsdamer Platz. Med så stort utval seier det seg sjølv at det ikkje er mogleg å få med seg alt, og det er kanskje like greitt. Eg gjekk til dømes glipp av Lav Diaz’ 234 minutt lange film Ang Panahon ng Halimaw (Djevelens tid), ein filippinsk rockeopera om militærjuntaens undertrykking av ein isolert landsby på slutten av 1970-talet. Eg fekk heller ikkje med meg Nesrine Khodrs videoinstallasjon Extended Sea, eit tolv timar langt uavbrote opptak av ei kvinne som sym fram og tilbake i eit symjebasseng.

Å vere på filmfestival er som å fiske, uttalte ein garva tysk filmkritikar nyleg til Der Tagesspiegel. Ein må vere tolmodig, og som regel vert ein skuffa. Til dømes har eg likt alle filmane Isabelle Huppert har spela i, og troppa derfor opp til Eva med lyst sinn. Her spelar Huppert ei gåtefull luksusprostituert, men ikkje eingong ei sur Huppert iført parykk og med pisk i handa klarte å dekke over at plottet var like syltynt som i ein gjennomsnittleg pornofilm.

Melankolsk om sensur

Heldigvis har det også vore nokre høgdepunkt. I Dovlatov, regissert av Aleksej German jr., følgjer me den russiske forfattaren Sergej Dovlatov gjennom ei veke i Leningrad på 1970-talet. Både han og diktarvennen Joseph Brodsky kjempar tappert mot sensur og kravet om å skrive «oppbyggeleg, optimistisk litteratur»; begge enda med å emigrere til USA. Dovlatov fekk aldri publisert noko i Sovjetunionen medan han levde, men etter perestrojkaen gjekk russarane mann av huse for å kjøpe bøkene hans.

Dovlatov vart laga med sjenerøs støtte frå det russiske kulturdepartementet, som ironisk nok dei siste åra har senka takhøgda dramatisk for kva som er akseptert kunstnarleg uttrykk i dagens Russland.

I hovudkonkurransen

Utøya 22. juli er den åttande norske filmen som er med i hovudkonkurransen under Berlinalen. Førre gong var i 2014, med Hans Petter Molands Kraftidioten. Ingen nordisk filmregissør har vorte heidra med Gullbjørnen sidan Jan Troell og Ingmar Bergman, med høvesvis Ole dole doff (1968) og Smultronstället (1958).

Gullbjørnen heng høgt, men har tradisjon for å gå til politiske filmar, som i 2016, då han gjekk til Gianfranco Rosis Havet brenner, og året før, då han gjekk til den iranske filmregissøren Jafar Panahi, som har fått yrkesforbod av iranske styresmakter, for filmen Taxi.

Den norske filmen har alt delt kritikarar og publikum på midten. Reaksjonane spenner frå panegyrisk begeistring til kritiske spørsmål om kva ein slik film eigentleg skal vere godt for. Spørsmålet er om Poppes film er politisk nok for Berlinale-juryen.

Erika Fatland er journalist, forfattar og fast skribent
i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis