JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Verdig og god Drillo-biografi

I biografien om Drillo opplever vi gamle fotballdrama om igjen
og skjønar meir av det som skjedde. Tidvis er det ein lesefest.
Men kor fæl var i grunnen Flo-pasninga?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Egil «Drillo» Olsen jublar saman med Øyvind Leonhardsen (til venstre) og Jostein Flo etter 2–1-sigeren over Brasil i VM i 1998. Biografien til Alfred Fidjestøl er ei verdig og stilsikker framstilling av livet til Olsen, meiner meldaren.

Egil «Drillo» Olsen jublar saman med Øyvind Leonhardsen (til venstre) og Jostein Flo etter 2–1-sigeren over Brasil i VM i 1998. Biografien til Alfred Fidjestøl er ei verdig og stilsikker framstilling av livet til Olsen, meiner meldaren.

Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB scanpix

Egil «Drillo» Olsen jublar saman med Øyvind Leonhardsen (til venstre) og Jostein Flo etter 2–1-sigeren over Brasil i VM i 1998. Biografien til Alfred Fidjestøl er ei verdig og stilsikker framstilling av livet til Olsen, meiner meldaren.

Egil «Drillo» Olsen jublar saman med Øyvind Leonhardsen (til venstre) og Jostein Flo etter 2–1-sigeren over Brasil i VM i 1998. Biografien til Alfred Fidjestøl er ei verdig og stilsikker framstilling av livet til Olsen, meiner meldaren.

Foto: Bjørn Sigurdsøn, NTB scanpix

5682
20200904
5682
20200904

Sakprosa

Alferd Fidjestøl:

Mine kamper. Biografien om Drillo

Gyldendal

Då Noreg slo Brasil i fotball-VM i 1998 og dermed gjekk vidare til åttedelsfinalen, var eg på gutetur på Bømlo. I augekroken observerte eg to–tre minutt før slutt at han eine av oss hadde hive seg bak sofaen. TV-bileta vart for dramatiske. Så var det ut i jonsokkvelden for å bidra til det kollektive nasjonale jubelbruset, frå nokre fjellknausar på Bømlo, omgjevne av upåverka sauer. Bønda ifrå nord, avdeling Bømlo. No har mannen bak det norske fotballeventyret fått ein biografi som er han verdig.

Medrivande skrivestil

Biograf Alfred Fidjestøl skildrar korleis Brasil-spelarane lét seg provosere av Drillo under opptakten til kampen mot Noreg i Marseille. I sin vanlege brutalt ærlege stil hadde Drillo sagt til verdspressa at Brasil ville vore endå betre med han som trenar. Då Brasil oppskriftsmessig gjekk opp i leiinga, sprang Dunga, kapteinen, bort til Drillo på trenarbenken og viste tydeleg kva han meinte. Fidjestøl avsluttar kapittelet slik:

«Dungas gest var en fortjent korreksjon etter åtte års sammenhengende unntakstilstand for norsk fotball. Verden falt tilbake på plass.

Det var bare en ting. Det var fortsatt 12 minutter igjen av kampen.»

Slik vert kapittel 17 i boka avslutta som ei perfekt oppbygging til det neste kapittelet, «12 minutter». Som lesar vert ein riven med.

Varemerket

Boka er ein uavhengig og kritisk biografi, slår forfattaren fast i etterordet. Men Drillo er hovudkjelda, og det er i hovudsak hans versjon som får fargeleggje enkelthendingane.

Store delar av boka er om kampar. Er du ikkje interessert i fotball, vil boka vere keisam. Men for fotballinteresserte gjev lesinga mange feststunder. Solid fotballfagleg analyse gjer at også sportshendingar vi veit utfallet av, vert interessante.

Med unnatak av ein del forteljingar frå oppvekstår og familieliv er det strengt teke ikkje mange nye ting som kjem fram. Det er ikkje nødvendigvis ei innvending mot boka. Verdien av historieforteljing er ikkje avhengig av nye avsløringar. Det handlar også om å få ein truverdig versjon og ei god forståing av hendingar med kjent utfall.

Eit døme er frå tida då Drillo var trenar for Wimbledon i øvste divisjon i England. Drillo sleit med å få fleire av spelarane med på å følgje speleprinsippa. Kapittelet viser korleis spelet i kulissane, med ein styreformann, medtrenar og somme spelarar som stundom var illojale, øydela for spelet på banen. Forteljingane frå innsida gjer at det større biletet vert utfyllande og nyanserikt.

Fidjestøl gjev innblikk i Drillos oppvekst i overgangen frå industrisamfunn til kunnskapssamfunn. Drillo har ein fot i arbeidarklassen og ein fot i den akademiske delen av middelklassen. Bakgrunnen hans forma det drilloske varemerket: å seie ting direkte – og lite på faget.

NFFs skamplett

Biograf Alfred Fidjestøl har hovudfag i filosofi, og han har tidlegare gjeve ut ei rekkje bøker. Tematikken varierer frå apen Julius til filosofen Hans Jonas. Fidjestøl er stilsikker og kompetent og set ledig hendingsgangen inn i ein større samfunnssamanheng. Det skil framstillinga frå standard sportsjournalistikk.

Drillo var tidleg ute med innføringa av soneforsvar og framoverfotball, han innførte videoanalyse og hausta stor gevinst for noko så trivielt som at han skjøna seedingssystemet til FIFA. Det spelte faktisk inn for Noregs vinnarsjansar i kvalifiseringa til store meisterskapar.

Drillo tok over landslaget også i ein periode nummer to, med ganske gode resultat. Men ein vonlaus kombinasjon av tabloid sportsjournalistikk og udugelege NFF-leiarar slo til. Like før avgjerande kvalikkampar fjerna NFF Drillo. Dei sette inn Per-Mathias Høgmo, som tidvis vart ein ufrivillig klovn, med sitt oppstylta og dels uforståelege språk og mangel på resultat.

Fidjestøl får fram det uverdige i avskjeden som NFF-leiarane Yngve Hallén og Kjetil Siem gav Drillo. Det er ein skamplett i norsk idrettshistorie.

«Rett fotball»

I dag erkjenner dei fleste kor unik Drillo-æraen var. Og for Drillo sjølv vart sirkelen slutta då Lars Lagerbäck, systematikar og ikkje estetikar, vart ny norsk landslagstrenar. At arven no er i trygge hender, må vere godt å vite for den 78-årige pensjonisten.

Drillo-biografien vitnar om at fotball er for viktig til å bli overlaten til sportsjournalistar: Hadde norsk presse styrt norsk fotball, ville kongstanken til Drillo om effektiv fotball vorte kvelt i fødselen. Det var for mykje fagspråk og for lite vakkert spel.

Typisk er den følgjande kommentaren etter nok ein norsk siger på bortebane: «Da hjemmelaget kjørte over oss de første 20 minuttene i går, fikk de vist oss hvordan fotball egentlig skal spilles.» At Noreg vann kampen 2–0 og var effektive, var no ein ting. Men vi spelte jo ikkje fotball rett.

Flo-pasninga

Denne diskusjonen om effektiv kontra ballkontrollerande fotball var tidvis like polarisert som den amerikanske valkampen. I ettertid går det vel an å vedgå at begge sidene hadde nokre poeng. På den eine sida var den norske stilen meir enn Flo-pasninga. På den andre sida er ikkje stadige langpasningar vakkert. Fotball har eit estetisk element – jamvel om det vi ser på som vakkert, endrar seg over tid.

Men same kva, det viktigaste er no å vere effektiv og vinne. Fint spel åleine vil aldri utløyse jubelbrøl frå fjellknausar på Bømlo.

Svein Tuastad

Svein Tuastad er statsvitar ved Universitetet i Stavanger.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Alferd Fidjestøl:

Mine kamper. Biografien om Drillo

Gyldendal

Då Noreg slo Brasil i fotball-VM i 1998 og dermed gjekk vidare til åttedelsfinalen, var eg på gutetur på Bømlo. I augekroken observerte eg to–tre minutt før slutt at han eine av oss hadde hive seg bak sofaen. TV-bileta vart for dramatiske. Så var det ut i jonsokkvelden for å bidra til det kollektive nasjonale jubelbruset, frå nokre fjellknausar på Bømlo, omgjevne av upåverka sauer. Bønda ifrå nord, avdeling Bømlo. No har mannen bak det norske fotballeventyret fått ein biografi som er han verdig.

Medrivande skrivestil

Biograf Alfred Fidjestøl skildrar korleis Brasil-spelarane lét seg provosere av Drillo under opptakten til kampen mot Noreg i Marseille. I sin vanlege brutalt ærlege stil hadde Drillo sagt til verdspressa at Brasil ville vore endå betre med han som trenar. Då Brasil oppskriftsmessig gjekk opp i leiinga, sprang Dunga, kapteinen, bort til Drillo på trenarbenken og viste tydeleg kva han meinte. Fidjestøl avsluttar kapittelet slik:

«Dungas gest var en fortjent korreksjon etter åtte års sammenhengende unntakstilstand for norsk fotball. Verden falt tilbake på plass.

Det var bare en ting. Det var fortsatt 12 minutter igjen av kampen.»

Slik vert kapittel 17 i boka avslutta som ei perfekt oppbygging til det neste kapittelet, «12 minutter». Som lesar vert ein riven med.

Varemerket

Boka er ein uavhengig og kritisk biografi, slår forfattaren fast i etterordet. Men Drillo er hovudkjelda, og det er i hovudsak hans versjon som får fargeleggje enkelthendingane.

Store delar av boka er om kampar. Er du ikkje interessert i fotball, vil boka vere keisam. Men for fotballinteresserte gjev lesinga mange feststunder. Solid fotballfagleg analyse gjer at også sportshendingar vi veit utfallet av, vert interessante.

Med unnatak av ein del forteljingar frå oppvekstår og familieliv er det strengt teke ikkje mange nye ting som kjem fram. Det er ikkje nødvendigvis ei innvending mot boka. Verdien av historieforteljing er ikkje avhengig av nye avsløringar. Det handlar også om å få ein truverdig versjon og ei god forståing av hendingar med kjent utfall.

Eit døme er frå tida då Drillo var trenar for Wimbledon i øvste divisjon i England. Drillo sleit med å få fleire av spelarane med på å følgje speleprinsippa. Kapittelet viser korleis spelet i kulissane, med ein styreformann, medtrenar og somme spelarar som stundom var illojale, øydela for spelet på banen. Forteljingane frå innsida gjer at det større biletet vert utfyllande og nyanserikt.

Fidjestøl gjev innblikk i Drillos oppvekst i overgangen frå industrisamfunn til kunnskapssamfunn. Drillo har ein fot i arbeidarklassen og ein fot i den akademiske delen av middelklassen. Bakgrunnen hans forma det drilloske varemerket: å seie ting direkte – og lite på faget.

NFFs skamplett

Biograf Alfred Fidjestøl har hovudfag i filosofi, og han har tidlegare gjeve ut ei rekkje bøker. Tematikken varierer frå apen Julius til filosofen Hans Jonas. Fidjestøl er stilsikker og kompetent og set ledig hendingsgangen inn i ein større samfunnssamanheng. Det skil framstillinga frå standard sportsjournalistikk.

Drillo var tidleg ute med innføringa av soneforsvar og framoverfotball, han innførte videoanalyse og hausta stor gevinst for noko så trivielt som at han skjøna seedingssystemet til FIFA. Det spelte faktisk inn for Noregs vinnarsjansar i kvalifiseringa til store meisterskapar.

Drillo tok over landslaget også i ein periode nummer to, med ganske gode resultat. Men ein vonlaus kombinasjon av tabloid sportsjournalistikk og udugelege NFF-leiarar slo til. Like før avgjerande kvalikkampar fjerna NFF Drillo. Dei sette inn Per-Mathias Høgmo, som tidvis vart ein ufrivillig klovn, med sitt oppstylta og dels uforståelege språk og mangel på resultat.

Fidjestøl får fram det uverdige i avskjeden som NFF-leiarane Yngve Hallén og Kjetil Siem gav Drillo. Det er ein skamplett i norsk idrettshistorie.

«Rett fotball»

I dag erkjenner dei fleste kor unik Drillo-æraen var. Og for Drillo sjølv vart sirkelen slutta då Lars Lagerbäck, systematikar og ikkje estetikar, vart ny norsk landslagstrenar. At arven no er i trygge hender, må vere godt å vite for den 78-årige pensjonisten.

Drillo-biografien vitnar om at fotball er for viktig til å bli overlaten til sportsjournalistar: Hadde norsk presse styrt norsk fotball, ville kongstanken til Drillo om effektiv fotball vorte kvelt i fødselen. Det var for mykje fagspråk og for lite vakkert spel.

Typisk er den følgjande kommentaren etter nok ein norsk siger på bortebane: «Da hjemmelaget kjørte over oss de første 20 minuttene i går, fikk de vist oss hvordan fotball egentlig skal spilles.» At Noreg vann kampen 2–0 og var effektive, var no ein ting. Men vi spelte jo ikkje fotball rett.

Flo-pasninga

Denne diskusjonen om effektiv kontra ballkontrollerande fotball var tidvis like polarisert som den amerikanske valkampen. I ettertid går det vel an å vedgå at begge sidene hadde nokre poeng. På den eine sida var den norske stilen meir enn Flo-pasninga. På den andre sida er ikkje stadige langpasningar vakkert. Fotball har eit estetisk element – jamvel om det vi ser på som vakkert, endrar seg over tid.

Men same kva, det viktigaste er no å vere effektiv og vinne. Fint spel åleine vil aldri utløyse jubelbrøl frå fjellknausar på Bømlo.

Svein Tuastad

Svein Tuastad er statsvitar ved Universitetet i Stavanger.

Drillo-biografien vitnar om at fotball er for viktig til å bli overlate til
sportsjournalistar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis