JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Om å skape forståing
på tvers av grenser

Spørsmålet er om bokideen om å reise og oppsøke stader i Noreg knytte til Nansenstraße, Framstraße, Stalheimstraße og så vidare er god nok.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4865
20200117
4865
20200117

Sakprosa

Jørgen Norheim og Alexander Haüsser:

Norwegerstraße. Frå Berlin til Stalheim via Nordkapp

Samlaget 2019

Det er ikkje lett å skrive reiseskildring. For det første skal sjangeren makte å kombinere sjølve reiseskildringa med essayistiske refleksjonar og funderingar. For det andre er lista for sjangeren lagd høgt om ein tenkjer på for eksempel Aasmund Olavsson Vinje eller John Steinbeck. Begge desse forfattarane fungerer som referansepunkt i boka Norwegerstraße av Jørgen Norheim og Alexander Häusser, og tidvis greier dei to forfattarane å skrive på ein måte som minner om førebileta. Grunnideen i reiseboka deira er å ta utgangspunkt i dei «norske» gatenamna i Berlin, for så på meir eller mindre tilfeldig og essayistisk vis å la reisa i Noreg svinse innom stader som er knytte til desse namna. Namnet Bjørnsonstraße frå Pankow i Berlin, for eksempel, kan såleis føre dei to kompisane til Bjørnsons gard Aulestad.

Tanken om å undersøke dei historiske røtene til gatenamn er i og for seg ikkje dum: Gatenamn heng saman med si tid, og det er knapt tilfeldig at dei «norske» gatenamna i Berlin i hovudsak oppstår i tida til keisar Vilhelm 2., som sverma for Noreg som knapt nokon før eller sidan. Det er lovande når boka opnar med ein intensjon om å avdekke slike lag av historie som nedfeller seg i tilsynelatande uviktige detaljar. Spørsmålet er om bokideen om å reise og oppsøke stader i Noreg knytte til Nansenstraße, Framstraße, Stalheimstraße og så vidare er like god. Mistanken melder seg raskt om at det blir vel myke kompistur, kaffi og vaflar og mindre av dei kvalitetane som utgjer god essayistisk reiselitteratur. Dialogen mellom dei to reisande når sjeldan store høgder.

Kulturell dialog

Likevel manglar det ikkje på oppløftande tendensar. Kanskje er det til sist eit velfundert grep at dialogen i bilen er knapp.

Det er nemleg ikkje her dei kulturhistoriske refleksjonane får utspele seg, men i innmonterte tekstar skrivne av dei to forfattarane. Slik oppstår ei spenning mellom det Norheim og Häusser snakkar om i bilen, det dei ser og opplever der, og det dei eigentleg tenkjer og skriv. Dei to har rett nok ein jovial og hyggeleg tone, men tekstane deira avslører to svært forskjellige drivkrefter.

Häussers prosjekt er personleg, han er på jakt etter å forstå far sin, som var stasjonert på Herdla utanfor Bergen under den andre verdskrigen, og som sidan i løynd la seg opp pengar for å kunne reise tilbake til sitt elska Noreg. Norheim har eit meir kulturfilosofisk prosjekt: Han vil bryte gjennom det etablerte biletet av Noreg som ei projeksjonsflate for tysk-romantiske draumar og lengslar og heller vise fram det trivielle, men verkelege Noreg.

Den største kvaliteten i boka ligg etter mi meining nettopp i at ho viser fram kommunikasjonen mellom dei to venene som noko som tidvis lukkast, men like ofte ikkje lukkast. Slik set teksten i scene ein kulturell dialog mellom det norske og det tyske som syner kor tett samanvovne dei to kulturane er, samstundes som han synleggjer barrierar som hindrar forståing. Boka og prosjektet står slik fram som relevant i ei tid då Europa er i ferd med å definere seg sjølv på nytt, og behovet for slike dialogar på tvers av grenser er aukande.

Lyspunkt

Forfattarane lukkast likevel best når dei tek steget vekk frå kjendisar i historia som Ibsen, Grieg og Nansen og introduserer personar som er gløymde eller oppheld seg i periferien. For eksempel stiller forteljinga om polarheltane Hjalmar Johansen og Eivind Astrup på interessant vis den nasjonale forteljinga om Nansen og Amundsen i nytt lys og gjer i alle fall meg nysgjerrig på å finne ut meir: Kvifor vart Johansen og Astrup drivne til å ta sitt eige liv? Kva skjuler seg bak glansbiletet av Nansen og Amundsen som symbol på særeigne norske kvalitetar som uthald, mot og eventyrtrong? Var det norske polareventyret fjernstyrt frå Tyskland med Nansen og Amundsen som marionettar i ei tysk-romantisk eventyrforteljing?

Trass i slike lyspunkt er det ei bok som haltar. Det er ein lang veg som skal tilbakeleggast, med mange stoppestader frå Oslo via Nordkapp til Stalheim, og det skal ein del til for å halde på interessa til lesaren så lenge. For ofte blir forteljarstemma til Norheim lærarprega samstundes som han litt for sjeldan trenger så djupt ned i kulturhistoria til at det blir verkeleg spanande. For eit tysk publikum er nok mange av refleksjonane og informasjonane interessante, men for ein norsk lesar blir det heile som å gå på leiting etter perler i noko som synest å vere ei litt for lang reise.

Birger Solheim

Birger Solheim er førsteamanuensis i tysk ved Universitetet i Bergen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Jørgen Norheim og Alexander Haüsser:

Norwegerstraße. Frå Berlin til Stalheim via Nordkapp

Samlaget 2019

Det er ikkje lett å skrive reiseskildring. For det første skal sjangeren makte å kombinere sjølve reiseskildringa med essayistiske refleksjonar og funderingar. For det andre er lista for sjangeren lagd høgt om ein tenkjer på for eksempel Aasmund Olavsson Vinje eller John Steinbeck. Begge desse forfattarane fungerer som referansepunkt i boka Norwegerstraße av Jørgen Norheim og Alexander Häusser, og tidvis greier dei to forfattarane å skrive på ein måte som minner om førebileta. Grunnideen i reiseboka deira er å ta utgangspunkt i dei «norske» gatenamna i Berlin, for så på meir eller mindre tilfeldig og essayistisk vis å la reisa i Noreg svinse innom stader som er knytte til desse namna. Namnet Bjørnsonstraße frå Pankow i Berlin, for eksempel, kan såleis føre dei to kompisane til Bjørnsons gard Aulestad.

Tanken om å undersøke dei historiske røtene til gatenamn er i og for seg ikkje dum: Gatenamn heng saman med si tid, og det er knapt tilfeldig at dei «norske» gatenamna i Berlin i hovudsak oppstår i tida til keisar Vilhelm 2., som sverma for Noreg som knapt nokon før eller sidan. Det er lovande når boka opnar med ein intensjon om å avdekke slike lag av historie som nedfeller seg i tilsynelatande uviktige detaljar. Spørsmålet er om bokideen om å reise og oppsøke stader i Noreg knytte til Nansenstraße, Framstraße, Stalheimstraße og så vidare er like god. Mistanken melder seg raskt om at det blir vel myke kompistur, kaffi og vaflar og mindre av dei kvalitetane som utgjer god essayistisk reiselitteratur. Dialogen mellom dei to reisande når sjeldan store høgder.

Kulturell dialog

Likevel manglar det ikkje på oppløftande tendensar. Kanskje er det til sist eit velfundert grep at dialogen i bilen er knapp.

Det er nemleg ikkje her dei kulturhistoriske refleksjonane får utspele seg, men i innmonterte tekstar skrivne av dei to forfattarane. Slik oppstår ei spenning mellom det Norheim og Häusser snakkar om i bilen, det dei ser og opplever der, og det dei eigentleg tenkjer og skriv. Dei to har rett nok ein jovial og hyggeleg tone, men tekstane deira avslører to svært forskjellige drivkrefter.

Häussers prosjekt er personleg, han er på jakt etter å forstå far sin, som var stasjonert på Herdla utanfor Bergen under den andre verdskrigen, og som sidan i løynd la seg opp pengar for å kunne reise tilbake til sitt elska Noreg. Norheim har eit meir kulturfilosofisk prosjekt: Han vil bryte gjennom det etablerte biletet av Noreg som ei projeksjonsflate for tysk-romantiske draumar og lengslar og heller vise fram det trivielle, men verkelege Noreg.

Den største kvaliteten i boka ligg etter mi meining nettopp i at ho viser fram kommunikasjonen mellom dei to venene som noko som tidvis lukkast, men like ofte ikkje lukkast. Slik set teksten i scene ein kulturell dialog mellom det norske og det tyske som syner kor tett samanvovne dei to kulturane er, samstundes som han synleggjer barrierar som hindrar forståing. Boka og prosjektet står slik fram som relevant i ei tid då Europa er i ferd med å definere seg sjølv på nytt, og behovet for slike dialogar på tvers av grenser er aukande.

Lyspunkt

Forfattarane lukkast likevel best når dei tek steget vekk frå kjendisar i historia som Ibsen, Grieg og Nansen og introduserer personar som er gløymde eller oppheld seg i periferien. For eksempel stiller forteljinga om polarheltane Hjalmar Johansen og Eivind Astrup på interessant vis den nasjonale forteljinga om Nansen og Amundsen i nytt lys og gjer i alle fall meg nysgjerrig på å finne ut meir: Kvifor vart Johansen og Astrup drivne til å ta sitt eige liv? Kva skjuler seg bak glansbiletet av Nansen og Amundsen som symbol på særeigne norske kvalitetar som uthald, mot og eventyrtrong? Var det norske polareventyret fjernstyrt frå Tyskland med Nansen og Amundsen som marionettar i ei tysk-romantisk eventyrforteljing?

Trass i slike lyspunkt er det ei bok som haltar. Det er ein lang veg som skal tilbakeleggast, med mange stoppestader frå Oslo via Nordkapp til Stalheim, og det skal ein del til for å halde på interessa til lesaren så lenge. For ofte blir forteljarstemma til Norheim lærarprega samstundes som han litt for sjeldan trenger så djupt ned i kulturhistoria til at det blir verkeleg spanande. For eit tysk publikum er nok mange av refleksjonane og informasjonane interessante, men for ein norsk lesar blir det heile som å gå på leiting etter perler i noko som synest å vere ei litt for lang reise.

Birger Solheim

Birger Solheim er førsteamanuensis i tysk ved Universitetet i Bergen.

Dialogen mellom dei to reisande når sjeldan store høgder.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis