JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mektig og medrivande

Marieke Lucas Rijneveld følgjer opp debuten med ein enda betre roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marieke Lucas Rijneveld er eit litterært talent utanom det vanlege, skriv Oddmund Hagen.

Marieke Lucas Rijneveld er eit litterært talent utanom det vanlege, skriv Oddmund Hagen.

Foto: MariekeLucasRijneveld.com

Marieke Lucas Rijneveld er eit litterært talent utanom det vanlege, skriv Oddmund Hagen.

Marieke Lucas Rijneveld er eit litterært talent utanom det vanlege, skriv Oddmund Hagen.

Foto: MariekeLucasRijneveld.com

3493
20220520
3493
20220520

Roman

Marieke Lucas Rijneveld:

Min kjæreste skatt

Omsett av Hedda Vormeland
Solum Bokvennen

Nederlandske Marieke Lucas Rijneveld (f. 1991) er eit litterært talent utanom det vanlege, og debutromanen Kveldens ubehag frå 2018 blei tildelt International Booker Prize i 2020. Den andre romanen kom same året, og no er han ute i norsk omsetjing ved Hedda Vormeland, som også omsette Kveldens ubehag. Ho har vore nominert til både Kritikarprisen og Bastianprisen for omsetjingane sine.

Min kjæreste skatt er nedteikningar frå ei fengselscelle der ein 49-årig veterinær og familiefar sonar ein overgrepsdom mot ei 14 år gammal jente. Handlinga er lagd til ei nederlandsk landsbygd i 2005, mannsdominert og styrt, direkte og indirekte, av strengt religiøse normer innanfor den lokale, reformerte kyrkja.

Lolita-motiv

Veterinæren forelskar seg hovudstups i jentungen som han omtalar som «min kjæraste skatt, min himmelske utvalgte, mitt vesle praktdyr, mine lenders flamme», og han er heilt ukritisk til at han utnyttar at jenta er i ein sårbar situasjon etter å ha mista ein bror, mora har reist, og faren er fråverande opptatt av sitt. Han kunne ha vore ein farsfigur for jenta, hjelpt henne i den einsemda og forvirringa ho lever i. I staden grip han sjansen.

Lolita-motivet går gjennom heile romanen og peiker direkte mot Vladimir Nabokovs klassikar Lolita, også nedteikna i ei fengselscelle, og fascinasjonen for og misbruket av mindreårige er felles i dei to romanane.

Forteljaren er svært lærd og siterer og refererer til så vel Samuel Beckett som til Marcel Proust, ved sida av tallause sitat frå poptekstar, Bibelen, Harry Potter, Roald Dahl og annan ungdomslitteratur som jenta også er opphengt i. Samtidig er ho opphengt i Hitler og Freud, som ho stadig fører innbilte samtalar med, og ho vil gjerne vere ein fugl eller eit av flya som trefte tvillingtårna i 2001.

Det destruktive i jenta slår ut i eit ønske om å skade seg sjølv, la seg dissekere, la seg bli omforma frå jente til gut, og ho har ein fascinasjon for Kurt Cobains sjølvmord og for andre som har døydd i ung alder. Denne dødslengten saman med skam- og skuldkjensle gjer at ho strevar med «eksistensens startkabler» og blir eit lett offer for ein som kynisk lar driftene styre, og som sjølv er eit offer for grove seksuelle overgrep i barndommen da han stadig måtte tilfredsstille si eiga mor i perverse fantasiscener der han mellom anna må ete opp ei dødfødt søster.

Samtidig blir barndomstrauma til forteljaren forsterka av marerittaktige bilde av ein kvegbonde som hengde seg etter at besetninga blei destruert under den store munn- og klauvsjuke-epidemien i 2001.

Fantasi og røyndom

Akkurat lystig lesnad er ikkje dette, men det er noko med språket, dei lange, bølgjande setningane side opp og side ned utan verken punktum eller avsnitt som trekker lesaren inn i ei verd styrt av ein logikk som kombinerer fantasi og røyndom, og lar det heile stå fram utan moralske peikefingrar. Sjølv om forholdet mellom dei to er sjukt og forkasteleg, er det skildra med djup psykologisk innsikt og teft, kanskje også med respekt, for outsiderens førestillingsverd med store kjensler på avvegar.

Marieke Lucas Rijneveld fylte nyleg 31 år. Ho er alt ei stor og lysande stjerne på den litterære himmelkvelven.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Marieke Lucas Rijneveld:

Min kjæreste skatt

Omsett av Hedda Vormeland
Solum Bokvennen

Nederlandske Marieke Lucas Rijneveld (f. 1991) er eit litterært talent utanom det vanlege, og debutromanen Kveldens ubehag frå 2018 blei tildelt International Booker Prize i 2020. Den andre romanen kom same året, og no er han ute i norsk omsetjing ved Hedda Vormeland, som også omsette Kveldens ubehag. Ho har vore nominert til både Kritikarprisen og Bastianprisen for omsetjingane sine.

Min kjæreste skatt er nedteikningar frå ei fengselscelle der ein 49-årig veterinær og familiefar sonar ein overgrepsdom mot ei 14 år gammal jente. Handlinga er lagd til ei nederlandsk landsbygd i 2005, mannsdominert og styrt, direkte og indirekte, av strengt religiøse normer innanfor den lokale, reformerte kyrkja.

Lolita-motiv

Veterinæren forelskar seg hovudstups i jentungen som han omtalar som «min kjæraste skatt, min himmelske utvalgte, mitt vesle praktdyr, mine lenders flamme», og han er heilt ukritisk til at han utnyttar at jenta er i ein sårbar situasjon etter å ha mista ein bror, mora har reist, og faren er fråverande opptatt av sitt. Han kunne ha vore ein farsfigur for jenta, hjelpt henne i den einsemda og forvirringa ho lever i. I staden grip han sjansen.

Lolita-motivet går gjennom heile romanen og peiker direkte mot Vladimir Nabokovs klassikar Lolita, også nedteikna i ei fengselscelle, og fascinasjonen for og misbruket av mindreårige er felles i dei to romanane.

Forteljaren er svært lærd og siterer og refererer til så vel Samuel Beckett som til Marcel Proust, ved sida av tallause sitat frå poptekstar, Bibelen, Harry Potter, Roald Dahl og annan ungdomslitteratur som jenta også er opphengt i. Samtidig er ho opphengt i Hitler og Freud, som ho stadig fører innbilte samtalar med, og ho vil gjerne vere ein fugl eller eit av flya som trefte tvillingtårna i 2001.

Det destruktive i jenta slår ut i eit ønske om å skade seg sjølv, la seg dissekere, la seg bli omforma frå jente til gut, og ho har ein fascinasjon for Kurt Cobains sjølvmord og for andre som har døydd i ung alder. Denne dødslengten saman med skam- og skuldkjensle gjer at ho strevar med «eksistensens startkabler» og blir eit lett offer for ein som kynisk lar driftene styre, og som sjølv er eit offer for grove seksuelle overgrep i barndommen da han stadig måtte tilfredsstille si eiga mor i perverse fantasiscener der han mellom anna må ete opp ei dødfødt søster.

Samtidig blir barndomstrauma til forteljaren forsterka av marerittaktige bilde av ein kvegbonde som hengde seg etter at besetninga blei destruert under den store munn- og klauvsjuke-epidemien i 2001.

Fantasi og røyndom

Akkurat lystig lesnad er ikkje dette, men det er noko med språket, dei lange, bølgjande setningane side opp og side ned utan verken punktum eller avsnitt som trekker lesaren inn i ei verd styrt av ein logikk som kombinerer fantasi og røyndom, og lar det heile stå fram utan moralske peikefingrar. Sjølv om forholdet mellom dei to er sjukt og forkasteleg, er det skildra med djup psykologisk innsikt og teft, kanskje også med respekt, for outsiderens førestillingsverd med store kjensler på avvegar.

Marieke Lucas Rijneveld fylte nyleg 31 år. Ho er alt ei stor og lysande stjerne på den litterære himmelkvelven.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Akkurat lystig lesnad er ikkje dette, men det er noko med språket.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis