JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Litteraturen lever vidare

Heinrich von Kleist kan lesast i ein litteraturhistorisk kontekst, men også som god litteratur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist (1777–1811) blei fødd i Frankfurt.

Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist (1777–1811) blei fødd i Frankfurt.

Foto: Bokvennen

Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist (1777–1811) blei fødd i Frankfurt.

Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist (1777–1811) blei fødd i Frankfurt.

Foto: Bokvennen

3195
20200626
3195
20200626

Prosa

Heinrich von Kleist:

To fortellinger, anekdoter og essays

Omsett av Bjørn Aasheim
Solum Bokvennen

I 2018 gav Arild Vange ut den prislønte romanen Livet i luftene der han på finurleg vis gjennom trastar og sporvar syng fram fem tyske forfattarar og filosofar frå slutten av 1700-talet og tidleg 1800-tal og lar dei biografisk komme til orde. Ein av desse er Heinrich von Kleist (1777­–1811), den fremste i generasjonen etter Goethe og Schiller, ikkje i samtida, men i ettertid ser ein det formatet Kleist hadde.

Her i landet er Kleists prosa gjenoppdaga det siste tiåret gjennom omsetjingane til Bjørn Aasheim: Fortellinger (2012) og årets To fortellinger, anekdoter og essays. Mellom 1986 og 1996 fekk vi fem drama i Trond Winjes omsetjing, mens meisternovella «Michael Kohlhaas» har vore med i ulike antologiar. Etter at han døydde for eiga hand for over 200 år sidan, er han framleis i live.

Frå adelsfamilie

Heinrich von Kleist var frå ein prøyssisk adels- og militærfamilie, og han var tiltenkt ein karriere innanfor den prøyssiske hæren fram til han med offisers grad i 1799 valde litteraturen som ein svært usikker leveveg, noko han fekk svi for økonomisk, sidan familien meir og mindre slo handa av han med beskjed om å greie seg sjølv. Han slapp heller ikkje inn i dei akademiske og litterære sirklane som er viktige for unge som vil opp og fram, den gongen som i dag.

Det samla forfattarskapet omfattar ti skodespel og åtte forteljingar pluss kortare prosatekstar som anekdotar, epistlar, essay og brev.

Dei to forteljingane og prosatekstane i årets bok har aldri vore omsette før no, og ein grip seg i å tenkje at det var på høg tid, for den litterære kvaliteten er det ingen ting å seie på, sjølv om språket, handlinga, komposisjonen og tankegangen er prega av ei anna tid i spennet mellom opplysningstid og romantikk.

Omstendeleg

Språket kan omgåande verke snirklete og omstendeleg, med innskot og digresjonar, men ein venner seg fort til det, for ein finn også det same stilidealet i delar av samtidslitteraturen. Forteljingane «Hittebarnet» og «Tvekampen» byggjer på segnliknande førelegg. Dramaturgien følgjer skjebneforteljinga med både melodrama og store kjensler kring liv og død og kjærleik, der det gode vinn over det vonde i heftige oppgjer etter at alle intrigar, løyndommar, forvekslingar og forkledningar, rykte og renkespel, løgner og tilsnikingar er avslørte, og all ære er gjenoppretta i ein riddarleg duell som får sanninga fram ved Guds hjelp.

Handlinga utspeler seg i dei øvre sosiale laga, med grevar og hertugar, grevinner og hertuginner. Konfliktstoffet ligg i arv og arveoppgjer eller i tung sjalusi. Tenestefolk og fattigfolk finn ein berre i kulissane.

Heinrich von Kleist enda livet på tragisk vis, der han iscenesette sitt eige sjølvmord saman med venninna Henriette Vogel. Først skaut han henne, deretter seg sjølv. Dei to er lagde i same grav ved Kleiner Wannsee i Berlin, der tragedien utspelte seg.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Prosa

Heinrich von Kleist:

To fortellinger, anekdoter og essays

Omsett av Bjørn Aasheim
Solum Bokvennen

I 2018 gav Arild Vange ut den prislønte romanen Livet i luftene der han på finurleg vis gjennom trastar og sporvar syng fram fem tyske forfattarar og filosofar frå slutten av 1700-talet og tidleg 1800-tal og lar dei biografisk komme til orde. Ein av desse er Heinrich von Kleist (1777­–1811), den fremste i generasjonen etter Goethe og Schiller, ikkje i samtida, men i ettertid ser ein det formatet Kleist hadde.

Her i landet er Kleists prosa gjenoppdaga det siste tiåret gjennom omsetjingane til Bjørn Aasheim: Fortellinger (2012) og årets To fortellinger, anekdoter og essays. Mellom 1986 og 1996 fekk vi fem drama i Trond Winjes omsetjing, mens meisternovella «Michael Kohlhaas» har vore med i ulike antologiar. Etter at han døydde for eiga hand for over 200 år sidan, er han framleis i live.

Frå adelsfamilie

Heinrich von Kleist var frå ein prøyssisk adels- og militærfamilie, og han var tiltenkt ein karriere innanfor den prøyssiske hæren fram til han med offisers grad i 1799 valde litteraturen som ein svært usikker leveveg, noko han fekk svi for økonomisk, sidan familien meir og mindre slo handa av han med beskjed om å greie seg sjølv. Han slapp heller ikkje inn i dei akademiske og litterære sirklane som er viktige for unge som vil opp og fram, den gongen som i dag.

Det samla forfattarskapet omfattar ti skodespel og åtte forteljingar pluss kortare prosatekstar som anekdotar, epistlar, essay og brev.

Dei to forteljingane og prosatekstane i årets bok har aldri vore omsette før no, og ein grip seg i å tenkje at det var på høg tid, for den litterære kvaliteten er det ingen ting å seie på, sjølv om språket, handlinga, komposisjonen og tankegangen er prega av ei anna tid i spennet mellom opplysningstid og romantikk.

Omstendeleg

Språket kan omgåande verke snirklete og omstendeleg, med innskot og digresjonar, men ein venner seg fort til det, for ein finn også det same stilidealet i delar av samtidslitteraturen. Forteljingane «Hittebarnet» og «Tvekampen» byggjer på segnliknande førelegg. Dramaturgien følgjer skjebneforteljinga med både melodrama og store kjensler kring liv og død og kjærleik, der det gode vinn over det vonde i heftige oppgjer etter at alle intrigar, løyndommar, forvekslingar og forkledningar, rykte og renkespel, løgner og tilsnikingar er avslørte, og all ære er gjenoppretta i ein riddarleg duell som får sanninga fram ved Guds hjelp.

Handlinga utspeler seg i dei øvre sosiale laga, med grevar og hertugar, grevinner og hertuginner. Konfliktstoffet ligg i arv og arveoppgjer eller i tung sjalusi. Tenestefolk og fattigfolk finn ein berre i kulissane.

Heinrich von Kleist enda livet på tragisk vis, der han iscenesette sitt eige sjølvmord saman med venninna Henriette Vogel. Først skaut han henne, deretter seg sjølv. Dei to er lagde i same grav ved Kleiner Wannsee i Berlin, der tragedien utspelte seg.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Den litterære kvaliteten er det ingen ting å seie på.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis