JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kvardagspoesi

Frederik Svindland hyllar med overtyding det store i det vesle og unnselege.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

3259
20180831
3259
20180831

Roman

Frederik Svindland:

Engelsk tåke

Cappelen Damm

Frederik Svindland (f. 1985) markerte seg med debutromanen Pelargonia (2016) ved å få Saabye-stipendet for beste debutant på Cappelen samtidig som han blei nominert til Vesaas-prisen, og utan å ha lese Pelargonia, tør eg meine at dette var fortent, sidan oppfølgjaren Engelsk tåke viser eit språkleg og litterært talent utanom det vanlege.

Det går først og fremst på ein velutvikla observasjonsevne der presise og skarpe detaljar blir kopla til friske og overraskande bilde henta frå naturen eller frå nære mellommenneskelege relasjonar. Det er denne språklege styrken som er berebjelken i det han skriv, for det er lite av ytre handling å vise til, ja, så lite at det innimellom kan verke uklart og fragmentarisk.

Minne

Kort fortalt: Boka handlar om ein ung mann som har flytta ut av barndomsheimen til ein studenthybel i byen, men som i tankane framleis bur hos foreldra og lever tett på landskapet han har vakse opp med rundt Porsgrunn. Frå dette landskapet har han gode minne om faren: vedhogst, fisketurar, toppturar og streifturar i skog og mark, der han synest å ane noko bakanfor det konkret synlege. Dette doble i forholdet mellom ytre og indre landskap kjem klart fram i ein hogstscene der far og son sankar vinterved: «Jeg står nede ved strømhuset, føler at vi trenger oss inn i et gravfølge og stjeler sorgen, sleper den ut etter føttene, minne etter minne, at det er selve hukommelsen til skogen vi fjerner.»

Faren er pensjonist, rastlaus og enda ikkje heilt omstilt til eit rolegare liv. Mora lever på minne frå oppveksten i Sveits, er litt glømsk, litt puslete, og sonen, forteljaren, har problem med desse endringane i kvardagslivet samtidig som han kjenner på einsemda i hybellivet. Han er vand til det stabile, det jordnære og nøyaktige der alt har sin faste plass i ei slags hyllest til det store i det vesle, til kvardagslivets poesi: «Det er ingen å legge skylden på, bare tingenes uavkortede forløp, vilkårene vi er prisgitt og som aldri endrer seg.»

Annleis stemme

Men sjølv om Svindland dyrkar det nære og tilforlatelege, finst også motsetninga der, avstanden og det utilnærmelege, fint registrert gjennom dei nye naboane som «på vei inn eller ut løfter hånden til hilsen slik man løfter grener i uframkommelige skoger». Og eit anna nabohus som stadig skiftar eigar, ser han slik: «Det huset blir aldri et skikkelig hus, får aldri ro over seg, får aldri et eget ansikt, bare dette sårede og stundesløse uttrykket som om det ikke kjenner annet enn tomheten av å bli fraflyttet.»

Med desse to korte og stilreine romanane vil Svindland bli lagd merke til som ei litt annleis stemme i samtidslitteraturen. Svindland ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert: «Solen har gått ned, men lyset har ikke rukket å dra seg helt unna, det sitter igjen i tingene som om det var deres eget lys, furuenes lys, hustakenes lys, et stille utpust i skyggene. Bergskulderen børster dagen forsiktig av seg.»

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Frederik Svindland:

Engelsk tåke

Cappelen Damm

Frederik Svindland (f. 1985) markerte seg med debutromanen Pelargonia (2016) ved å få Saabye-stipendet for beste debutant på Cappelen samtidig som han blei nominert til Vesaas-prisen, og utan å ha lese Pelargonia, tør eg meine at dette var fortent, sidan oppfølgjaren Engelsk tåke viser eit språkleg og litterært talent utanom det vanlege.

Det går først og fremst på ein velutvikla observasjonsevne der presise og skarpe detaljar blir kopla til friske og overraskande bilde henta frå naturen eller frå nære mellommenneskelege relasjonar. Det er denne språklege styrken som er berebjelken i det han skriv, for det er lite av ytre handling å vise til, ja, så lite at det innimellom kan verke uklart og fragmentarisk.

Minne

Kort fortalt: Boka handlar om ein ung mann som har flytta ut av barndomsheimen til ein studenthybel i byen, men som i tankane framleis bur hos foreldra og lever tett på landskapet han har vakse opp med rundt Porsgrunn. Frå dette landskapet har han gode minne om faren: vedhogst, fisketurar, toppturar og streifturar i skog og mark, der han synest å ane noko bakanfor det konkret synlege. Dette doble i forholdet mellom ytre og indre landskap kjem klart fram i ein hogstscene der far og son sankar vinterved: «Jeg står nede ved strømhuset, føler at vi trenger oss inn i et gravfølge og stjeler sorgen, sleper den ut etter føttene, minne etter minne, at det er selve hukommelsen til skogen vi fjerner.»

Faren er pensjonist, rastlaus og enda ikkje heilt omstilt til eit rolegare liv. Mora lever på minne frå oppveksten i Sveits, er litt glømsk, litt puslete, og sonen, forteljaren, har problem med desse endringane i kvardagslivet samtidig som han kjenner på einsemda i hybellivet. Han er vand til det stabile, det jordnære og nøyaktige der alt har sin faste plass i ei slags hyllest til det store i det vesle, til kvardagslivets poesi: «Det er ingen å legge skylden på, bare tingenes uavkortede forløp, vilkårene vi er prisgitt og som aldri endrer seg.»

Annleis stemme

Men sjølv om Svindland dyrkar det nære og tilforlatelege, finst også motsetninga der, avstanden og det utilnærmelege, fint registrert gjennom dei nye naboane som «på vei inn eller ut løfter hånden til hilsen slik man løfter grener i uframkommelige skoger». Og eit anna nabohus som stadig skiftar eigar, ser han slik: «Det huset blir aldri et skikkelig hus, får aldri ro over seg, får aldri et eget ansikt, bare dette sårede og stundesløse uttrykket som om det ikke kjenner annet enn tomheten av å bli fraflyttet.»

Med desse to korte og stilreine romanane vil Svindland bli lagd merke til som ei litt annleis stemme i samtidslitteraturen. Svindland ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert: «Solen har gått ned, men lyset har ikke rukket å dra seg helt unna, det sitter igjen i tingene som om det var deres eget lys, furuenes lys, hustakenes lys, et stille utpust i skyggene. Bergskulderen børster dagen forsiktig av seg.»

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Han ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis