JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kvardagspoesi

Frederik Svindland hyllar med overtyding det store i det vesle og unnselege.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Frederik Svindland har ein språkleg styrke som er berebjelken i det han skriv.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

3259
20180831
3259
20180831

Roman

Frederik Svindland:

Engelsk tåke

Cappelen Damm

Frederik Svindland (f. 1985) markerte seg med debutromanen Pelargonia (2016) ved å få Saabye-stipendet for beste debutant på Cappelen samtidig som han blei nominert til Vesaas-prisen, og utan å ha lese Pelargonia, tør eg meine at dette var fortent, sidan oppfølgjaren Engelsk tåke viser eit språkleg og litterært talent utanom det vanlege.

Det går først og fremst på ein velutvikla observasjonsevne der presise og skarpe detaljar blir kopla til friske og overraskande bilde henta frå naturen eller frå nære mellommenneskelege relasjonar. Det er denne språklege styrken som er berebjelken i det han skriv, for det er lite av ytre handling å vise til, ja, så lite at det innimellom kan verke uklart og fragmentarisk.

Minne

Kort fortalt: Boka handlar om ein ung mann som har flytta ut av barndomsheimen til ein studenthybel i byen, men som i tankane framleis bur hos foreldra og lever tett på landskapet han har vakse opp med rundt Porsgrunn. Frå dette landskapet har han gode minne om faren: vedhogst, fisketurar, toppturar og streifturar i skog og mark, der han synest å ane noko bakanfor det konkret synlege. Dette doble i forholdet mellom ytre og indre landskap kjem klart fram i ein hogstscene der far og son sankar vinterved: «Jeg står nede ved strømhuset, føler at vi trenger oss inn i et gravfølge og stjeler sorgen, sleper den ut etter føttene, minne etter minne, at det er selve hukommelsen til skogen vi fjerner.»

Faren er pensjonist, rastlaus og enda ikkje heilt omstilt til eit rolegare liv. Mora lever på minne frå oppveksten i Sveits, er litt glømsk, litt puslete, og sonen, forteljaren, har problem med desse endringane i kvardagslivet samtidig som han kjenner på einsemda i hybellivet. Han er vand til det stabile, det jordnære og nøyaktige der alt har sin faste plass i ei slags hyllest til det store i det vesle, til kvardagslivets poesi: «Det er ingen å legge skylden på, bare tingenes uavkortede forløp, vilkårene vi er prisgitt og som aldri endrer seg.»

Annleis stemme

Men sjølv om Svindland dyrkar det nære og tilforlatelege, finst også motsetninga der, avstanden og det utilnærmelege, fint registrert gjennom dei nye naboane som «på vei inn eller ut løfter hånden til hilsen slik man løfter grener i uframkommelige skoger». Og eit anna nabohus som stadig skiftar eigar, ser han slik: «Det huset blir aldri et skikkelig hus, får aldri ro over seg, får aldri et eget ansikt, bare dette sårede og stundesløse uttrykket som om det ikke kjenner annet enn tomheten av å bli fraflyttet.»

Med desse to korte og stilreine romanane vil Svindland bli lagd merke til som ei litt annleis stemme i samtidslitteraturen. Svindland ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert: «Solen har gått ned, men lyset har ikke rukket å dra seg helt unna, det sitter igjen i tingene som om det var deres eget lys, furuenes lys, hustakenes lys, et stille utpust i skyggene. Bergskulderen børster dagen forsiktig av seg.»

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Frederik Svindland:

Engelsk tåke

Cappelen Damm

Frederik Svindland (f. 1985) markerte seg med debutromanen Pelargonia (2016) ved å få Saabye-stipendet for beste debutant på Cappelen samtidig som han blei nominert til Vesaas-prisen, og utan å ha lese Pelargonia, tør eg meine at dette var fortent, sidan oppfølgjaren Engelsk tåke viser eit språkleg og litterært talent utanom det vanlege.

Det går først og fremst på ein velutvikla observasjonsevne der presise og skarpe detaljar blir kopla til friske og overraskande bilde henta frå naturen eller frå nære mellommenneskelege relasjonar. Det er denne språklege styrken som er berebjelken i det han skriv, for det er lite av ytre handling å vise til, ja, så lite at det innimellom kan verke uklart og fragmentarisk.

Minne

Kort fortalt: Boka handlar om ein ung mann som har flytta ut av barndomsheimen til ein studenthybel i byen, men som i tankane framleis bur hos foreldra og lever tett på landskapet han har vakse opp med rundt Porsgrunn. Frå dette landskapet har han gode minne om faren: vedhogst, fisketurar, toppturar og streifturar i skog og mark, der han synest å ane noko bakanfor det konkret synlege. Dette doble i forholdet mellom ytre og indre landskap kjem klart fram i ein hogstscene der far og son sankar vinterved: «Jeg står nede ved strømhuset, føler at vi trenger oss inn i et gravfølge og stjeler sorgen, sleper den ut etter føttene, minne etter minne, at det er selve hukommelsen til skogen vi fjerner.»

Faren er pensjonist, rastlaus og enda ikkje heilt omstilt til eit rolegare liv. Mora lever på minne frå oppveksten i Sveits, er litt glømsk, litt puslete, og sonen, forteljaren, har problem med desse endringane i kvardagslivet samtidig som han kjenner på einsemda i hybellivet. Han er vand til det stabile, det jordnære og nøyaktige der alt har sin faste plass i ei slags hyllest til det store i det vesle, til kvardagslivets poesi: «Det er ingen å legge skylden på, bare tingenes uavkortede forløp, vilkårene vi er prisgitt og som aldri endrer seg.»

Annleis stemme

Men sjølv om Svindland dyrkar det nære og tilforlatelege, finst også motsetninga der, avstanden og det utilnærmelege, fint registrert gjennom dei nye naboane som «på vei inn eller ut løfter hånden til hilsen slik man løfter grener i uframkommelige skoger». Og eit anna nabohus som stadig skiftar eigar, ser han slik: «Det huset blir aldri et skikkelig hus, får aldri ro over seg, får aldri et eget ansikt, bare dette sårede og stundesløse uttrykket som om det ikke kjenner annet enn tomheten av å bli fraflyttet.»

Med desse to korte og stilreine romanane vil Svindland bli lagd merke til som ei litt annleis stemme i samtidslitteraturen. Svindland ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert: «Solen har gått ned, men lyset har ikke rukket å dra seg helt unna, det sitter igjen i tingene som om det var deres eget lys, furuenes lys, hustakenes lys, et stille utpust i skyggene. Bergskulderen børster dagen forsiktig av seg.»

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Han ropar ikkje høgt, men ser klart, og han kan skildre ein solnedgang bedøvande vakkert.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis