JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Krafta i språket

Koke bjørn er ein meisterleg roman om skrift og kunnskap, tvil og tru, knuste draumar og jakta på ein drapsmann.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mikael Niemi har dikta i fotefara til Lars Levi Læstadius.

Mikael Niemi har dikta i fotefara til Lars Levi Læstadius.

Foto: Peter Knutson

Mikael Niemi har dikta i fotefara til Lars Levi Læstadius.

Mikael Niemi har dikta i fotefara til Lars Levi Læstadius.

Foto: Peter Knutson

3831
20190222
3831
20190222

Roman

Mikael Niemi:

Koke bjørn

Omsett av Erik Krogstad
Oktober

Lars Levi Læstadius (1800–1861) var teolog og karismatisk forkynnar, fødd i Jäkkvik i Nord-Sverige, og det var i Nord-Sverige han hadde sitt virke som prost i Karesuando og seinare i Pajala. Den religiøse vekkinga han stod i spissen for, fann rotfeste over heile Nordkalotten og bar i seg både sosialt opprør og religiøs fanatisme. Det toppa seg med Kautokeino-opprøret, der både lensmannen og handelsmannen blei drepne.

Men Læstadius var meir enn ein puritansk fanatikar. Han var også ein kjend botanikar i arven etter Carl von Linné, skolert i klassiske språk og ein habil etnograf. Det er i spennet mellom religion og vitskap Mikael Niemi teiknar eit fiktivt og sympatisk portrett av sambygdingen Læstadius som eit barn av opplysningstida, prega av tvil og tru.

Storslått

Koke bjørn, på svensk i 2017, er ein storslått roman som ber i seg både ei kriminalgåte og ei kjærleikshistorie samtidig som han femner vidt i å skildre eit svensk-finsk-samisk miljø i Tornedalen tidleg i 1850-åra, knua under ein botnlaus fattigdom, analfabetisme, drukkenskap, lovløyse, ryktespreiing, råskap og ein skremmande inkompetanse hos representantane for styresmaktene.

Ein dag blir ei ung jente funnen død, og lensmannen konkluderer med at ho er tatt av bjørn. Læstadius, som er tillagt trekk både frå Sherlock Holmes og frå William av Canterbury (frå Umberto Ecos Rosens navn) gjer sine eigne undersøkingar baserte på botanisk kunnskap, psykologi og det siste innanfor vitskapleg forsking, og han har sameguten Jussi som hjelpar, ein forkommen ungdom som Læstadius har tatt inn i familien.

Dei to skal få meir å bryne seg på, for snart skjer det eit nytt drap som lensmannen meiner er sjølvdrap, og etter kvart som Læstadius blamerer lensmannen, kjem både han og Jussi i fare, for det går ein kynisk drapsmann laus i bygda, og han skyr ingen middel anten det er valdtekt eller rovmord.

Ulukkeleg kjærleik

Fletta inn i jakta på mordaren er det også plass til ei var og ulukkeleg kjærleikshistorie, for Jussi har eit godt auge til tenestejenta Maria, som på si side stilar høgare enn ein fattig samegut. Her kolliderer draum og røyndom, og det heile løyser seg opp i ein nær sagt overjordisk sluttscene og ei forsvinning innover i eit snødekt landskap.

Men i botnen av det heile handlar det om å bli synleg gjennom skrift, å bli skriven inn i verda og blant menneska, og for Jussi blir Læstadius ein far som gir han livet gjennom lese- og skrivekunsten. «Han festet meg til tiden», tenkjer Jussi når han er innskriven i kyrkjeboka, og mange gonger vender han tilbake til dette med bokverda, biblioteket sin plass i opplysning og innsikt, og han stiller det formastelege spørsmålet som kanskje også er Læstadius’ tvil: «Men hvis bibliotekene finnes. Trenger vi da kirkene?»

Intensitet

Koke bjørn har eit språkleg trykk og ein intensitet som jagar handlinga framover, spennande og intrikat. Der lesaren trur at drapsmannen er sirkla inn, dukkar det opp nye avsløringar som gjer at ein må nullstille og sjå etter andre alternativ.

Samtidig er det også rolegare flater der språket er lyrisk og stemningsfullt i skildringa av lys og mørke, av årstidene, naturen og landskapet som omgir menneska, eit landskap som går i arv gjennom generasjonane: «Bare være som skogen, som sommerens løvprakt og høstens nedfall, som midtvintersnø og de utallige knoppene som spretter i vårsolen. Og når man en gang forsvinner for godt, er det som om man aldri har vært her.»

Med dette er Koke bjørn tilrådd på det varmaste!

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Mikael Niemi:

Koke bjørn

Omsett av Erik Krogstad
Oktober

Lars Levi Læstadius (1800–1861) var teolog og karismatisk forkynnar, fødd i Jäkkvik i Nord-Sverige, og det var i Nord-Sverige han hadde sitt virke som prost i Karesuando og seinare i Pajala. Den religiøse vekkinga han stod i spissen for, fann rotfeste over heile Nordkalotten og bar i seg både sosialt opprør og religiøs fanatisme. Det toppa seg med Kautokeino-opprøret, der både lensmannen og handelsmannen blei drepne.

Men Læstadius var meir enn ein puritansk fanatikar. Han var også ein kjend botanikar i arven etter Carl von Linné, skolert i klassiske språk og ein habil etnograf. Det er i spennet mellom religion og vitskap Mikael Niemi teiknar eit fiktivt og sympatisk portrett av sambygdingen Læstadius som eit barn av opplysningstida, prega av tvil og tru.

Storslått

Koke bjørn, på svensk i 2017, er ein storslått roman som ber i seg både ei kriminalgåte og ei kjærleikshistorie samtidig som han femner vidt i å skildre eit svensk-finsk-samisk miljø i Tornedalen tidleg i 1850-åra, knua under ein botnlaus fattigdom, analfabetisme, drukkenskap, lovløyse, ryktespreiing, råskap og ein skremmande inkompetanse hos representantane for styresmaktene.

Ein dag blir ei ung jente funnen død, og lensmannen konkluderer med at ho er tatt av bjørn. Læstadius, som er tillagt trekk både frå Sherlock Holmes og frå William av Canterbury (frå Umberto Ecos Rosens navn) gjer sine eigne undersøkingar baserte på botanisk kunnskap, psykologi og det siste innanfor vitskapleg forsking, og han har sameguten Jussi som hjelpar, ein forkommen ungdom som Læstadius har tatt inn i familien.

Dei to skal få meir å bryne seg på, for snart skjer det eit nytt drap som lensmannen meiner er sjølvdrap, og etter kvart som Læstadius blamerer lensmannen, kjem både han og Jussi i fare, for det går ein kynisk drapsmann laus i bygda, og han skyr ingen middel anten det er valdtekt eller rovmord.

Ulukkeleg kjærleik

Fletta inn i jakta på mordaren er det også plass til ei var og ulukkeleg kjærleikshistorie, for Jussi har eit godt auge til tenestejenta Maria, som på si side stilar høgare enn ein fattig samegut. Her kolliderer draum og røyndom, og det heile løyser seg opp i ein nær sagt overjordisk sluttscene og ei forsvinning innover i eit snødekt landskap.

Men i botnen av det heile handlar det om å bli synleg gjennom skrift, å bli skriven inn i verda og blant menneska, og for Jussi blir Læstadius ein far som gir han livet gjennom lese- og skrivekunsten. «Han festet meg til tiden», tenkjer Jussi når han er innskriven i kyrkjeboka, og mange gonger vender han tilbake til dette med bokverda, biblioteket sin plass i opplysning og innsikt, og han stiller det formastelege spørsmålet som kanskje også er Læstadius’ tvil: «Men hvis bibliotekene finnes. Trenger vi da kirkene?»

Intensitet

Koke bjørn har eit språkleg trykk og ein intensitet som jagar handlinga framover, spennande og intrikat. Der lesaren trur at drapsmannen er sirkla inn, dukkar det opp nye avsløringar som gjer at ein må nullstille og sjå etter andre alternativ.

Samtidig er det også rolegare flater der språket er lyrisk og stemningsfullt i skildringa av lys og mørke, av årstidene, naturen og landskapet som omgir menneska, eit landskap som går i arv gjennom generasjonane: «Bare være som skogen, som sommerens løvprakt og høstens nedfall, som midtvintersnø og de utallige knoppene som spretter i vårsolen. Og når man en gang forsvinner for godt, er det som om man aldri har vært her.»

Med dette er Koke bjørn tilrådd på det varmaste!

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Koke bjørn har eit språkleg trykk og ein intensitet som jagar handlinga framover.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
 Johanna Reine-Nilsen er songar, musikar og låtskrivar.

Johanna Reine-Nilsen er songar, musikar og låtskrivar.

Foto:

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Blå sirkel

Johanna Reine-Nilsen platedebuterer med eit sterkt album.

Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Foto: Filmweb.no

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Sinnemeisterleg

Regissør og manusforfattar Lilja Ingolfsdottir står for den mest klaustrofobiske filmen på lange tider – og ein av dei beste.

Erlend Viken har med seg Marius Graff (t.v.) og Sondre Meisfjord i trioen.

Erlend Viken har med seg Marius Graff (t.v.) og Sondre Meisfjord i trioen.

Pressefoto

MusikkMeldingar
Tiril Rem

Urban Viken

Erlend Viken Trio med gjester byr på kreativitet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis