JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kosteleg lesing

Nina Lykke serverer bitande, leikande, drivande god samfunnssatire.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nina Lykke debuterte med ei novellesamling i 2010 og har hatt stor sukess med romanane ho har skrive etterpå.

Nina Lykke debuterte med ei novellesamling i 2010 og har hatt stor sukess med romanane ho har skrive etterpå.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nina Lykke debuterte med ei novellesamling i 2010 og har hatt stor sukess med romanane ho har skrive etterpå.

Nina Lykke debuterte med ei novellesamling i 2010 og har hatt stor sukess med romanane ho har skrive etterpå.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

3633
20221104
3633
20221104

Roman

Nina Lykke:

Vi er ikke her for å ha det morsomt

Oktober

Vi er ikke her for å ha det morsomt, heiter den mykje omtalte siste romanen til Nina Lykke, men her er det ikkje vanskeleg å more seg. Vi blir kasta ut i eit kalas av ein samfunnssatire, som er så presis og så overdriven at det er ein fryd å lese.

Knut har ein gong skrive det han omtalar som «Den Berømte Boken», det store gjennombrotet som skaffa han status, fanskarar og invitasjonar til festivalar. No er det lenge sidan han har gitt ut noko som har tilfredsstilt kritikarane, og han sit parkert på sidelinja i den utdaterte Levis 501-buksa si. Ein dag får han likevel invitasjon til å delta i ein debatt på litteraturfestivalen på Lillehammer, rett nok som reserve for ein annan. Det blir eit høve for Knut til å heve honorar og leve nokre dagar på mat- og drikkebongar.

Jålete miljø

Nina Lykke teiknar gjennom blikket til Knut eit bilde av eit Litteratur-Noreg som er latterleg jålete til å vere så lite og provinsielt. Stort sett består miljøet av sjølvopptatte, arrogante, omsynslause forfattarar og av journalistar som berre klarar å stille eitt spørsmål: «Kva handlar boka di om?» Og dei fleste av bøkene viser seg for det meste å handle om andre forfattarar ein har vore intim med, eller vere baserte på andre verkelege personar. Her finst ikkje «diktarar» i mils omkrins.

Knut er blitt utsett for det han kallar Virkelighetsforfatteren – sjølv om dei alle soknar til det omgrepet. I debattpanelet skal han no få ein sjanse til å bli sett saman med ho som har dikta opp ei utleverande sanning om han med fullt namn, der han skal vere heilt avslappa og ikkje la seg merke med noko. Det går ikkje heilt slik.

Fleire får gjennomgå

Nina Lykke tar med denne romanen eit saftig oppgjer med den såkalla røyndomslitteraturen. Knut konstaterer kor sjølvmotseiande dette omgrepet er: Same kor mykje ein tek til med å skrive i røyndommen, er ein på eit tidspunkt nøydd til å gå over i fiksjonen, skal det bli litteratur – «for virkeligheten er som kjent ikke leselig». Og då blir det vilkårleg kva som er sanning og kva som er løgn, noko som er langt verre for den omtalte enn om alt var sanning.

Lykke gir òg eit spark til den sosiale tendensen der «omgivelsene skal legge seg til rette for individet», altså der enkeltmennesket ikkje treng å kjenne ansvar for noko anna enn si eiga sinnsstemning der og då. Der ein smykkar seg med å seie «Eg er ikkje så interessert i small talk», mens ein viser seg svært interessert i nettopp det om samtalepartnaren er av interesse eller har ein lokkande status.

Forleggarar får gjennomgå, der dei (i koret med kritikarane) klagar over at all litteratur handlar om den kvite middelklassen, men når Knut skriv om ein homofil pakistanar, basert på ein verkeleg person, blir han refusert fordi det ikkje er truverdig. Skuleelevar og lærarar får påpakning gjennom skildringar der ingen av dei ser ut til å forstå kva som er i vegen med å skrive ei oppgåve om Knuts roman utan å ha lese boka, når dei no har Knut framfor seg på skulebesøk og kan få han til å seie kva ho handlar om.

Nina Lykke har ein utsøkt penn og ein i særklasse god sans for driv. Sidene fyk av garde. Ho skriv klokkeklar og kosteleg satire over eit miljø og ei samtid som nok kan vere berarar av tendensar som ikkje er udelt pene. Vi er her kanskje for å vere ein tanke meir siviliserte.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Nina Lykke:

Vi er ikke her for å ha det morsomt

Oktober

Vi er ikke her for å ha det morsomt, heiter den mykje omtalte siste romanen til Nina Lykke, men her er det ikkje vanskeleg å more seg. Vi blir kasta ut i eit kalas av ein samfunnssatire, som er så presis og så overdriven at det er ein fryd å lese.

Knut har ein gong skrive det han omtalar som «Den Berømte Boken», det store gjennombrotet som skaffa han status, fanskarar og invitasjonar til festivalar. No er det lenge sidan han har gitt ut noko som har tilfredsstilt kritikarane, og han sit parkert på sidelinja i den utdaterte Levis 501-buksa si. Ein dag får han likevel invitasjon til å delta i ein debatt på litteraturfestivalen på Lillehammer, rett nok som reserve for ein annan. Det blir eit høve for Knut til å heve honorar og leve nokre dagar på mat- og drikkebongar.

Jålete miljø

Nina Lykke teiknar gjennom blikket til Knut eit bilde av eit Litteratur-Noreg som er latterleg jålete til å vere så lite og provinsielt. Stort sett består miljøet av sjølvopptatte, arrogante, omsynslause forfattarar og av journalistar som berre klarar å stille eitt spørsmål: «Kva handlar boka di om?» Og dei fleste av bøkene viser seg for det meste å handle om andre forfattarar ein har vore intim med, eller vere baserte på andre verkelege personar. Her finst ikkje «diktarar» i mils omkrins.

Knut er blitt utsett for det han kallar Virkelighetsforfatteren – sjølv om dei alle soknar til det omgrepet. I debattpanelet skal han no få ein sjanse til å bli sett saman med ho som har dikta opp ei utleverande sanning om han med fullt namn, der han skal vere heilt avslappa og ikkje la seg merke med noko. Det går ikkje heilt slik.

Fleire får gjennomgå

Nina Lykke tar med denne romanen eit saftig oppgjer med den såkalla røyndomslitteraturen. Knut konstaterer kor sjølvmotseiande dette omgrepet er: Same kor mykje ein tek til med å skrive i røyndommen, er ein på eit tidspunkt nøydd til å gå over i fiksjonen, skal det bli litteratur – «for virkeligheten er som kjent ikke leselig». Og då blir det vilkårleg kva som er sanning og kva som er løgn, noko som er langt verre for den omtalte enn om alt var sanning.

Lykke gir òg eit spark til den sosiale tendensen der «omgivelsene skal legge seg til rette for individet», altså der enkeltmennesket ikkje treng å kjenne ansvar for noko anna enn si eiga sinnsstemning der og då. Der ein smykkar seg med å seie «Eg er ikkje så interessert i small talk», mens ein viser seg svært interessert i nettopp det om samtalepartnaren er av interesse eller har ein lokkande status.

Forleggarar får gjennomgå, der dei (i koret med kritikarane) klagar over at all litteratur handlar om den kvite middelklassen, men når Knut skriv om ein homofil pakistanar, basert på ein verkeleg person, blir han refusert fordi det ikkje er truverdig. Skuleelevar og lærarar får påpakning gjennom skildringar der ingen av dei ser ut til å forstå kva som er i vegen med å skrive ei oppgåve om Knuts roman utan å ha lese boka, når dei no har Knut framfor seg på skulebesøk og kan få han til å seie kva ho handlar om.

Nina Lykke har ein utsøkt penn og ein i særklasse god sans for driv. Sidene fyk av garde. Ho skriv klokkeklar og kosteleg satire over eit miljø og ei samtid som nok kan vere berarar av tendensar som ikkje er udelt pene. Vi er her kanskje for å vere ein tanke meir siviliserte.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lykke gir òg eit spark til den sosiale tendensen der «omgivelsene skal legge seg til rette for individet».

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis