JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Grøssande fryd

Nina Lykkes roman syner kor gale det kan gå når vi ikkje set pris på det vi har, medan vi har det.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nina Lykke har så langt skrive tre romanar etter debuten med ei novellesamling i 2010.

Nina Lykke har så langt skrive tre romanar etter debuten med ei novellesamling i 2010.

Foto: Agnete Brun

Nina Lykke har så langt skrive tre romanar etter debuten med ei novellesamling i 2010.

Nina Lykke har så langt skrive tre romanar etter debuten med ei novellesamling i 2010.

Foto: Agnete Brun

3480
20191025
3480
20191025

Roman

Nina Lykke:

Full spredning

Oktober

Den vidgjetne Per Fugelli lanserte det han kalla nokpunktet. Berre ved å leve og levere etter det som er i tråd med eigne verdiar og grenser, kan ein oppnå indre fred og likevekt. For mykje av alt er farleg. Greier vi ikkje «stoppe ved nok», får vi eit samfunn fullt av frenetiske egoistar.

Hovudpersonen i Full spredning, Elin, er allmennlege og tar dagleg i mot ein straum av pasientar som ikkje vil innsjå at vi menneske i botn er skrøpelege vesen. Elin meiner folk må skjøne at vi ikkje er her på jorda for å ha det morosamt. Vi stammar frå dei individa frå urtida som forstod å passe seg for alle slags farar, dei rastlause og bekymra nevrotikarane. Ein dag når legen sitt eige nokpunkt.

Alt heile tida

Pasientane er til dømes «tjukken» som kjem innom om lag ein gong i månaden for å klage over alle plagene sine, heilt proforma og utan teikn på verkeleg å ville kutte ut det djupt usunne leveviset sitt. Det er paret på over førti og femti med fem barn frå før, som krev assistert befruktning. Det er faren med den bortskjemde og overvektige dottera som blir rasande når legen spør om kosthaldet i familien. For å mobilisere eit minimum av empati innbiller Elin seg stundom at personen som sit overfor henne, ikkje kjem med slike bagatellar, men at dei har framskriden kreft. Innimellom snakkar ho med skjelettet borte i hjørnet, eit slikt av plast som står på mange legekontor. Han heiter Tore og svarar henne i lakoniske vendingar.

Elin har sjølv sine usunne laster. For å halde ut dagen på arbeid og livet med ektemannen, som nesten aldri er heime, drikk ho ganske mange glas vin kvar einaste kveld. Men det som til slutt utløyser den store krisa, typisk nok for så mange livstrøytte om lag midt i livet, er utruskap. Ungdomskjærasten dukkar opp, via Facebook. Gammal flamme blir som ny, sjølv om også han er gift på sin kant. Det er eit ras dei ikkje greier – eller slett ikkje vil – stanse. Dei møtest i løynd, lovar seg sjølve og kvarandre at dei snart skal slutte, men både vi og dei veit at det ikkje kjem til å skje. Det eskalerer, og det går som det må gå.

Satire og spegel

Utruskapen har same funksjon som drikkinga, ein veg ut av det som har blitt eit liv utan meining, utan glede. Når Elin går inn i dette «holet i lufta», glitrar og skin heile tilværet, ho blir snill med pasientane og tolmodig med ektemannen. Ingenting går lenger inn på henne – eller nesten ingenting. Som andre som jobbar tett på folk, veit Elin at det ikkje finst heilt vanlege eller normale liv. Likevel kjem det fram at hennar eigen oppvekst var i overkant sær og omsorgsfattig. Mot slutten av romanen får vi ei lita soge i soga om Elin og mor hennar. Her kjem det inn meir alvor og sårheit enn tidlegare i boka, utan at Lykke går vekk frå den gjennomgåande svarte humoren. Framstillinga her forankrar Elin som karakter. Ho blir eit levande menneske og ikkje berre ein type, noko som elles lett kan skje i satiriske tekstar.

Full spredning har liknande tematikk og stil som Lykkes førre bok, Nei og atter nei. Satiren er skarp og ramsalt, båe romanane er ein grøssande fryd å lese. Med eit sikkert grep om forteljing og språk syner forfattaren oss dårskapen i tida vi lever i – og at nokpunktet for lengst er overskride.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Nina Lykke:

Full spredning

Oktober

Den vidgjetne Per Fugelli lanserte det han kalla nokpunktet. Berre ved å leve og levere etter det som er i tråd med eigne verdiar og grenser, kan ein oppnå indre fred og likevekt. For mykje av alt er farleg. Greier vi ikkje «stoppe ved nok», får vi eit samfunn fullt av frenetiske egoistar.

Hovudpersonen i Full spredning, Elin, er allmennlege og tar dagleg i mot ein straum av pasientar som ikkje vil innsjå at vi menneske i botn er skrøpelege vesen. Elin meiner folk må skjøne at vi ikkje er her på jorda for å ha det morosamt. Vi stammar frå dei individa frå urtida som forstod å passe seg for alle slags farar, dei rastlause og bekymra nevrotikarane. Ein dag når legen sitt eige nokpunkt.

Alt heile tida

Pasientane er til dømes «tjukken» som kjem innom om lag ein gong i månaden for å klage over alle plagene sine, heilt proforma og utan teikn på verkeleg å ville kutte ut det djupt usunne leveviset sitt. Det er paret på over førti og femti med fem barn frå før, som krev assistert befruktning. Det er faren med den bortskjemde og overvektige dottera som blir rasande når legen spør om kosthaldet i familien. For å mobilisere eit minimum av empati innbiller Elin seg stundom at personen som sit overfor henne, ikkje kjem med slike bagatellar, men at dei har framskriden kreft. Innimellom snakkar ho med skjelettet borte i hjørnet, eit slikt av plast som står på mange legekontor. Han heiter Tore og svarar henne i lakoniske vendingar.

Elin har sjølv sine usunne laster. For å halde ut dagen på arbeid og livet med ektemannen, som nesten aldri er heime, drikk ho ganske mange glas vin kvar einaste kveld. Men det som til slutt utløyser den store krisa, typisk nok for så mange livstrøytte om lag midt i livet, er utruskap. Ungdomskjærasten dukkar opp, via Facebook. Gammal flamme blir som ny, sjølv om også han er gift på sin kant. Det er eit ras dei ikkje greier – eller slett ikkje vil – stanse. Dei møtest i løynd, lovar seg sjølve og kvarandre at dei snart skal slutte, men både vi og dei veit at det ikkje kjem til å skje. Det eskalerer, og det går som det må gå.

Satire og spegel

Utruskapen har same funksjon som drikkinga, ein veg ut av det som har blitt eit liv utan meining, utan glede. Når Elin går inn i dette «holet i lufta», glitrar og skin heile tilværet, ho blir snill med pasientane og tolmodig med ektemannen. Ingenting går lenger inn på henne – eller nesten ingenting. Som andre som jobbar tett på folk, veit Elin at det ikkje finst heilt vanlege eller normale liv. Likevel kjem det fram at hennar eigen oppvekst var i overkant sær og omsorgsfattig. Mot slutten av romanen får vi ei lita soge i soga om Elin og mor hennar. Her kjem det inn meir alvor og sårheit enn tidlegare i boka, utan at Lykke går vekk frå den gjennomgåande svarte humoren. Framstillinga her forankrar Elin som karakter. Ho blir eit levande menneske og ikkje berre ein type, noko som elles lett kan skje i satiriske tekstar.

Full spredning har liknande tematikk og stil som Lykkes førre bok, Nei og atter nei. Satiren er skarp og ramsalt, båe romanane er ein grøssande fryd å lese. Med eit sikkert grep om forteljing og språk syner forfattaren oss dårskapen i tida vi lever i – og at nokpunktet for lengst er overskride.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Satiren er skarp og ramsalt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis