Godt råka
Rabulistisk og fabulistisk frå Tor Åge Bringsværd.
Tor Åge Bringsværd fabulerer vidare i 4. råk.
Foto: Johanna Siring
ROMAN
TOR ÅGE BRINGSVÆRD:
Veneziansk spaserstokk med elefanthode
4. Råk
CAPPELEN DAMM
«Kven eig månen?» var eit innsendt spørsmål til Illustrert Vitenskap for nokre år tilbake. Spørjaren fekk til svar at månen er internasjonalt område. Jaha. Kan nokon eige månen? Kven eig sola? Universet?
Tor Åge Bringsværd eig verken månen, jorda, naturressursar, folk, dyr eller forteljingar. Han understrekar i staden det absurde i nettopp det når han skriv om indianarane og deira innstilling til jorda, natur og dyr, om korleis kommunisere med hundar, om korleis leve side om side med ein katt, og om korleis eventyr ein gong var munnlege forteljingar som forandra seg litt kvar gong ein ny person fortalde dei vidare. Det var meininga, eller det var lov. Ikkje før eventyrsamlarar som Asbjørnsen og Moe trykte eventyra mellom to permar, blei dei sementerte. Utan at Bringsværd på nokon måte kritiserer duoen for innsamlingsarbeidet.
SYMPATISK TONE
Veneziansk spaserstokk med elefanthode er Bringsværds fjerde «råk», som han kallar hulter-til-bulter-samlingane sine av tekstar; den første kom i 1989. Her er forord, avisinnlegg, kåseri, føredrag og andre oppdragstekstar frå dei siste ti åra, og nyskrivne tekstar, introduksjonar og haleheng. Han kallar det ein type brev til lesarane, og tonen er sympatisk og inkluderande. Han snakkar godmodig som Ole Brumm, men med klåre og sterke meiningar om tilhøve han finn urimelege. Det er inspirert og interessant lesing om religion, Grønlands folk og historie, film, egg, bukseselane til Kristoffer Robin, galne professorar, i tillegg til det som allereie er nemnt. Og mykje anna. Han seier om kollega og ven Jon Bing at han kunne alt, men Bringsværd kan ikkje så lite han heller.
Tekstane eignar seg til å lese høgt, dele dei med andre. Det kan berre vere ei utfordring å lese første sida av «Fantasiens måne», kor Mikkel Rev speler ei rolle, sidan det er vanskeleg å sjå bokstavane for lattertårer.
DRITSEKKEN
Han skriv om korleis han jobbar – ut frå ein idé, fritt, ingen disposisjon her i garden – og kvar han jobbar, eksempelvis på ein kafé med surr rundt; lyden skapar eit teppe av arbeidsro, samstundes som han kjenner at han ikkje er aleine i verda. Han er begeistra for utopiar, fordi dei handlar om eit ideal, ein draum, og noko slikt kan ein vel ha som rettesnor, slik dyrevernsorganisasjonen NOAH har det. Kvifor skal ein ikkje jakte etter den ideelle løysinga? Korleis skal ein kome dit om ikkje?
På same måten spør han, med Jan Eggum i mente, om kor heltane våre er blitt av. Vi treng heltar, men dei som er noko å strekke seg etter, ikkje skurkar og krigsforbrytarar som sidan er blitt lovprist. I spørsmålet om kor vidt Knut Hamsun kan vere ein helt, sidan det heiter at «vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig», svarar Bringsværd at for han kan ikkje den nazivennlige forfattaren det: «Selv har jeg problemer med å se forbi drittsekken.».
HØNA ELLER EGGET
Bringsværds fjerde råk, som skal tyde eit pustehol i kvardagen, er morosam, tankevekkjande og velskriven. Her er mykje å lære, frå ulike nivå av kunnskap. Her er eitt eksempel: «Det evige spørsmålet om hva som kom først, høna eller egget – er enkelt å besvare. Det var naturligvis egget. Allerede dinosaurene la jo egg. Høns kom langt senere.»
INGVILD BRÆIN
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ROMAN
TOR ÅGE BRINGSVÆRD:
Veneziansk spaserstokk med elefanthode
4. Råk
CAPPELEN DAMM
«Kven eig månen?» var eit innsendt spørsmål til Illustrert Vitenskap for nokre år tilbake. Spørjaren fekk til svar at månen er internasjonalt område. Jaha. Kan nokon eige månen? Kven eig sola? Universet?
Tor Åge Bringsværd eig verken månen, jorda, naturressursar, folk, dyr eller forteljingar. Han understrekar i staden det absurde i nettopp det når han skriv om indianarane og deira innstilling til jorda, natur og dyr, om korleis kommunisere med hundar, om korleis leve side om side med ein katt, og om korleis eventyr ein gong var munnlege forteljingar som forandra seg litt kvar gong ein ny person fortalde dei vidare. Det var meininga, eller det var lov. Ikkje før eventyrsamlarar som Asbjørnsen og Moe trykte eventyra mellom to permar, blei dei sementerte. Utan at Bringsværd på nokon måte kritiserer duoen for innsamlingsarbeidet.
SYMPATISK TONE
Veneziansk spaserstokk med elefanthode er Bringsværds fjerde «råk», som han kallar hulter-til-bulter-samlingane sine av tekstar; den første kom i 1989. Her er forord, avisinnlegg, kåseri, føredrag og andre oppdragstekstar frå dei siste ti åra, og nyskrivne tekstar, introduksjonar og haleheng. Han kallar det ein type brev til lesarane, og tonen er sympatisk og inkluderande. Han snakkar godmodig som Ole Brumm, men med klåre og sterke meiningar om tilhøve han finn urimelege. Det er inspirert og interessant lesing om religion, Grønlands folk og historie, film, egg, bukseselane til Kristoffer Robin, galne professorar, i tillegg til det som allereie er nemnt. Og mykje anna. Han seier om kollega og ven Jon Bing at han kunne alt, men Bringsværd kan ikkje så lite han heller.
Tekstane eignar seg til å lese høgt, dele dei med andre. Det kan berre vere ei utfordring å lese første sida av «Fantasiens måne», kor Mikkel Rev speler ei rolle, sidan det er vanskeleg å sjå bokstavane for lattertårer.
DRITSEKKEN
Han skriv om korleis han jobbar – ut frå ein idé, fritt, ingen disposisjon her i garden – og kvar han jobbar, eksempelvis på ein kafé med surr rundt; lyden skapar eit teppe av arbeidsro, samstundes som han kjenner at han ikkje er aleine i verda. Han er begeistra for utopiar, fordi dei handlar om eit ideal, ein draum, og noko slikt kan ein vel ha som rettesnor, slik dyrevernsorganisasjonen NOAH har det. Kvifor skal ein ikkje jakte etter den ideelle løysinga? Korleis skal ein kome dit om ikkje?
På same måten spør han, med Jan Eggum i mente, om kor heltane våre er blitt av. Vi treng heltar, men dei som er noko å strekke seg etter, ikkje skurkar og krigsforbrytarar som sidan er blitt lovprist. I spørsmålet om kor vidt Knut Hamsun kan vere ein helt, sidan det heiter at «vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig», svarar Bringsværd at for han kan ikkje den nazivennlige forfattaren det: «Selv har jeg problemer med å se forbi drittsekken.».
HØNA ELLER EGGET
Bringsværds fjerde råk, som skal tyde eit pustehol i kvardagen, er morosam, tankevekkjande og velskriven. Her er mykje å lære, frå ulike nivå av kunnskap. Her er eitt eksempel: «Det evige spørsmålet om hva som kom først, høna eller egget – er enkelt å besvare. Det var naturligvis egget. Allerede dinosaurene la jo egg. Høns kom langt senere.»
INGVILD BRÆIN
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Tekstane eignar seg til å lese høgt, dele dei med andre.
Fleire artiklar
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.
Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons
Vald mot kvinner som våpen
Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.