JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Evangeliet etter Judas

Kristian Klausen har skrive ein interessant roman om det sosiale ansvaret kunstnaren har.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristian Klausen har skrive sju bøker.

Kristian Klausen har skrive sju bøker.

Foto: Anna-Julia Granberg / BLunderbuss

Kristian Klausen har skrive sju bøker.

Kristian Klausen har skrive sju bøker.

Foto: Anna-Julia Granberg / BLunderbuss

3619
20181130
3619
20181130

Roman

Kristian Klausen:

Dagbøkene 1996–2018

Cappelen Damm

I novella «Tre versjoner av Judas» skriv Jorge Luis Borges om ein forskar som meinte at Judas var den eigentlege frelsaren, sidan han tok på seg rolla som den absolutte svikaren for æva. Å døy på krossen var lite i samanlikning.

I romanen Dagbøkene 1996–2018 av Kristian Klausen kan ein finna motiv som tangerer den same ideen på fleire punkt. Ein namnlaus hovudperson har skrive ned så å seie alt han har tenkt og opplevd, ikkje minst kva han eigentleg meiner om folk han har hatt noko med å gjera, i dagbøker gjennom 22 år. Han har også skrive eit par novellesamlingar, og med god hjelp frå forlagsredaktøren sin kjem han fram til at dagbøkene bør publiserast uredigerte, samla i eit verk på tretten tusen sider.

Julemotiv

Hovudpersonen hjå Klausen får ikkje noko namn i romanen, etter det eg kan sjå, men me får vita at mor hans vart vitja av ein engel ni månader før han kom til verda, og at han vart fødd 24. desember i 1971, just som Klausen sjølv. Difor kunne han kanskje heita Kristus Santaklausen? Mora meiner dessutan at det ligg ein metafysisk plan attom eksistensen til sonen, dagbøkene er ei gåve til manneætta. Tradisjonen har elles, med sjølvoppnemnd autoritet og dramaturgisk sans tidfest Kristi fødsel til 25. desember, men det spelar ikkje noka rolle i denne samanhengen.

Julemotivet får meg også til å minnast komiserien Seinfeld, der faren til George Costanza lanserte eit alternativ til høgtida, festivus, med ritualet the airing of grievances, der du skal fortelja dei andre i krinsen din korleis dei har skuffa deg det siste året.

Dagbøkene til den namnlause i romanen til Klausen har om lag same verknad som festivusritualet, han får alle imot seg. Ei av kvinnene han skriv ærleg om, tek endåtil livet av seg på grunn av boka. Slik vert søkjelyset retta mot det sosiale ansvaret til kunstnaren.

Romanmaskin

Romanen er elles interessant ved den fridomen forfattaren har frå det faktiske, altså der boka er berre dikting. Mellom anna er samtida i boka hausten 2018, kulturministeren heiter Martin Schanche og det nye regelverket for bibliotekdrift og personalpolitikk er både komisk og skremmande.

Dessutan eksisterer det ein romanmaskin som årleg vinn Brageprisen. Denne maskinen kunne ha vore dikta opp av Borges, eller av den russiske forfattaren Vladimir Sorokin, som mellom anna skildrar maskinar drivne av ørsmå, men røynlege hestar. I romanmaskinen er drivkrafta upopulære forfattarar, kalla doserne, som samarbeider med ein avansert datamaskin i produksjonen av marknadstilpassa skjønnlitteratur.

Maskinen vann elles Brageprisen i 2017 i dette romanuniverset, som på mange måtar ligg tett på vårt eige, mellom anna ved at to av kandidatane ved dette høvet også var kandidatar i den verda me elles lever i. Båe kan gleda seg over godord frå romanpersonen, namn vert ikkje nemnde, men me kjenner då att både han Ole Robert og ho Olaug, sjølv om ho der på uforklarleg vis er fem år eldre enn ho er på planeten Tellus. Me får tru det er visdomen hennar som har spela forfattaren eit puss, eller så er det han som tullar med oss.

Borges vert nemnd fleire gonger, og Klausen står fram som ein ekte man of letters i denne boka, der komiske scener og små drypp av magisk realisme lyser opp i teksten og syner at alternativet til røyndomslitteraturen framleis har mykje godt å by på.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Kristian Klausen:

Dagbøkene 1996–2018

Cappelen Damm

I novella «Tre versjoner av Judas» skriv Jorge Luis Borges om ein forskar som meinte at Judas var den eigentlege frelsaren, sidan han tok på seg rolla som den absolutte svikaren for æva. Å døy på krossen var lite i samanlikning.

I romanen Dagbøkene 1996–2018 av Kristian Klausen kan ein finna motiv som tangerer den same ideen på fleire punkt. Ein namnlaus hovudperson har skrive ned så å seie alt han har tenkt og opplevd, ikkje minst kva han eigentleg meiner om folk han har hatt noko med å gjera, i dagbøker gjennom 22 år. Han har også skrive eit par novellesamlingar, og med god hjelp frå forlagsredaktøren sin kjem han fram til at dagbøkene bør publiserast uredigerte, samla i eit verk på tretten tusen sider.

Julemotiv

Hovudpersonen hjå Klausen får ikkje noko namn i romanen, etter det eg kan sjå, men me får vita at mor hans vart vitja av ein engel ni månader før han kom til verda, og at han vart fødd 24. desember i 1971, just som Klausen sjølv. Difor kunne han kanskje heita Kristus Santaklausen? Mora meiner dessutan at det ligg ein metafysisk plan attom eksistensen til sonen, dagbøkene er ei gåve til manneætta. Tradisjonen har elles, med sjølvoppnemnd autoritet og dramaturgisk sans tidfest Kristi fødsel til 25. desember, men det spelar ikkje noka rolle i denne samanhengen.

Julemotivet får meg også til å minnast komiserien Seinfeld, der faren til George Costanza lanserte eit alternativ til høgtida, festivus, med ritualet the airing of grievances, der du skal fortelja dei andre i krinsen din korleis dei har skuffa deg det siste året.

Dagbøkene til den namnlause i romanen til Klausen har om lag same verknad som festivusritualet, han får alle imot seg. Ei av kvinnene han skriv ærleg om, tek endåtil livet av seg på grunn av boka. Slik vert søkjelyset retta mot det sosiale ansvaret til kunstnaren.

Romanmaskin

Romanen er elles interessant ved den fridomen forfattaren har frå det faktiske, altså der boka er berre dikting. Mellom anna er samtida i boka hausten 2018, kulturministeren heiter Martin Schanche og det nye regelverket for bibliotekdrift og personalpolitikk er både komisk og skremmande.

Dessutan eksisterer det ein romanmaskin som årleg vinn Brageprisen. Denne maskinen kunne ha vore dikta opp av Borges, eller av den russiske forfattaren Vladimir Sorokin, som mellom anna skildrar maskinar drivne av ørsmå, men røynlege hestar. I romanmaskinen er drivkrafta upopulære forfattarar, kalla doserne, som samarbeider med ein avansert datamaskin i produksjonen av marknadstilpassa skjønnlitteratur.

Maskinen vann elles Brageprisen i 2017 i dette romanuniverset, som på mange måtar ligg tett på vårt eige, mellom anna ved at to av kandidatane ved dette høvet også var kandidatar i den verda me elles lever i. Båe kan gleda seg over godord frå romanpersonen, namn vert ikkje nemnde, men me kjenner då att både han Ole Robert og ho Olaug, sjølv om ho der på uforklarleg vis er fem år eldre enn ho er på planeten Tellus. Me får tru det er visdomen hennar som har spela forfattaren eit puss, eller så er det han som tullar med oss.

Borges vert nemnd fleire gonger, og Klausen står fram som ein ekte man of letters i denne boka, der komiske scener og små drypp av magisk realisme lyser opp i teksten og syner at alternativet til røyndomslitteraturen framleis har mykje godt å by på.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dessutan eksisterer det ein romanmaskin som årleg vinn Brageprisen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis