JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Eit splintra liv

Deborah Levy skriv glimrande om å miste kontrollen over eige liv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2792
20200522
2792
20200522

Roman

Deborah Levy:

Mannen som så alt

Omsett av Anne Cathrine
Wollebæk
Solum Bokvennen

I 1988, i regi av kjærasten, fotografen og kunststudenten Jennifer Moreau, skal historikaren Saul Adler, i kvit dress, krysse Abbey Road slik John Lennon og The Beatles på ikonisk vis kryssa den same fotgjengarovergangen i 1969. Men til skilnad frå The Beatles blir Saul køyrd ned av ein uvørden bilist, og dette skaper utgangs- og omdreiingspunkt for ein samansett og mangetydig roman som vekslar mellom ulike tidsplan og ulike versjonar av det verkelege.

Saul Adler er 28 år i 1988. I 2016 er han dobbelt så gammal, og handlinga i Mannen som så alt vekslar mellom den unge og den middelaldrande Saul Adler, som i 2016 på nytt blir køyrd ned i Abbey Road, denne gongen med langt større skadar enn første gongen. I morfinrus på sjukehuset prøver han å finne ut av seg sjølv, familien, gamlekjærasten Jennifer og eit austtysk miljø han hadde kontakt med i 1988 som historikar med eit forskingsoppdrag om tyske motstandsrørsler under nazismen med utgangspunkt i Edelweiss-piratane. Dessutan arbeider han med ei avhandling om psyken til mannlege tyrannar ­­– basert ikkje berre på Stalin, men også på sin eigen tyranniske kommunistfar, biletlagt gjennom Berlin-muren som skilje mellom far og son og mellom to ulike kulturar og levemåtar.

Hallusinasjonar

Under opphaldet i Aust-Berlin innleier han eit intimt forhold med tolken og Stasi-agenten Walter Müller og med den eksentriske søstera hans, Luna, som han kanskje gjer gravid. Han har også gjort ekskjærasten Jennifer gravid. Alt dette kjem tilbake i kaotiske draumar og hallusinasjonar, som ukronologiske minne, og ein etter ein eller saman møter dei ved sjukesenga som spøkelse eller fantasiar, mens eit fragment av det berømte diktet «In Flanders Fields», skrive i 1915 av kanadiske John McCrae (1872–1918), kling i bakgrunnen: «Vi er de døde. For få dager siden/ Levde vi, så dagen gry, så solnedgangen rødme/ Elsket og ble elsket…»

Saul Adlers liv er på mange måtar knust og fragmentert, ikkje berre av ein bil i Abbey Road, men også av dei vala han har gjort, og rundt i romanen finst knuste speglar, knuste LP-plater (Beatles’ Abbey Road), sundrivne bilde, Berlin-muren i bitar; alt dette som ledd i ei svært finmaska og kompleks historie om svik, om skuld og ansvar og lengten etter ein heilskap som ikkje lenger finst.

Deborah Levy (f. 1959) har ein sterk posisjon i britisk samtidslitteratur, og dei tre siste romanane hennar, Varm melk, Svømme hjem og Mannen som så alt har vore nominerte til Man Booker-prisen. Alle tre er dei siste åra utgitt på norsk, omsette av Anne Cathrine Wollebæk.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Deborah Levy:

Mannen som så alt

Omsett av Anne Cathrine
Wollebæk
Solum Bokvennen

I 1988, i regi av kjærasten, fotografen og kunststudenten Jennifer Moreau, skal historikaren Saul Adler, i kvit dress, krysse Abbey Road slik John Lennon og The Beatles på ikonisk vis kryssa den same fotgjengarovergangen i 1969. Men til skilnad frå The Beatles blir Saul køyrd ned av ein uvørden bilist, og dette skaper utgangs- og omdreiingspunkt for ein samansett og mangetydig roman som vekslar mellom ulike tidsplan og ulike versjonar av det verkelege.

Saul Adler er 28 år i 1988. I 2016 er han dobbelt så gammal, og handlinga i Mannen som så alt vekslar mellom den unge og den middelaldrande Saul Adler, som i 2016 på nytt blir køyrd ned i Abbey Road, denne gongen med langt større skadar enn første gongen. I morfinrus på sjukehuset prøver han å finne ut av seg sjølv, familien, gamlekjærasten Jennifer og eit austtysk miljø han hadde kontakt med i 1988 som historikar med eit forskingsoppdrag om tyske motstandsrørsler under nazismen med utgangspunkt i Edelweiss-piratane. Dessutan arbeider han med ei avhandling om psyken til mannlege tyrannar ­­– basert ikkje berre på Stalin, men også på sin eigen tyranniske kommunistfar, biletlagt gjennom Berlin-muren som skilje mellom far og son og mellom to ulike kulturar og levemåtar.

Hallusinasjonar

Under opphaldet i Aust-Berlin innleier han eit intimt forhold med tolken og Stasi-agenten Walter Müller og med den eksentriske søstera hans, Luna, som han kanskje gjer gravid. Han har også gjort ekskjærasten Jennifer gravid. Alt dette kjem tilbake i kaotiske draumar og hallusinasjonar, som ukronologiske minne, og ein etter ein eller saman møter dei ved sjukesenga som spøkelse eller fantasiar, mens eit fragment av det berømte diktet «In Flanders Fields», skrive i 1915 av kanadiske John McCrae (1872–1918), kling i bakgrunnen: «Vi er de døde. For få dager siden/ Levde vi, så dagen gry, så solnedgangen rødme/ Elsket og ble elsket…»

Saul Adlers liv er på mange måtar knust og fragmentert, ikkje berre av ein bil i Abbey Road, men også av dei vala han har gjort, og rundt i romanen finst knuste speglar, knuste LP-plater (Beatles’ Abbey Road), sundrivne bilde, Berlin-muren i bitar; alt dette som ledd i ei svært finmaska og kompleks historie om svik, om skuld og ansvar og lengten etter ein heilskap som ikkje lenger finst.

Deborah Levy (f. 1959) har ein sterk posisjon i britisk samtidslitteratur, og dei tre siste romanane hennar, Varm melk, Svømme hjem og Mannen som så alt har vore nominerte til Man Booker-prisen. Alle tre er dei siste åra utgitt på norsk, omsette av Anne Cathrine Wollebæk.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis