JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein vakker dag har ingenting av dette hendt

Personar og samfunn blir sundsprengde i Monika Fagerholms overgrepsskildring.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Monika Fagerholm er ein prislønt forfattar. I tillegg til Nordisk råds litteraturpris i 2020 har ho fått Svenska Akademiens nordiske pris i 2016 og Augustprisen i 2005.

Monika Fagerholm er ein prislønt forfattar. I tillegg til Nordisk råds litteraturpris i 2020 har ho fått Svenska Akademiens nordiske pris i 2016 og Augustprisen i 2005.

Foto: Thron Ullberg

Monika Fagerholm er ein prislønt forfattar. I tillegg til Nordisk råds litteraturpris i 2020 har ho fått Svenska Akademiens nordiske pris i 2016 og Augustprisen i 2005.

Monika Fagerholm er ein prislønt forfattar. I tillegg til Nordisk råds litteraturpris i 2020 har ho fått Svenska Akademiens nordiske pris i 2016 og Augustprisen i 2005.

Foto: Thron Ullberg

3602
20210115
3602
20210115

Roman

Monika Fagerholm:

Hvem drepte bambi?

Omsett av Kyrre Haugen Bakke
Oktober 

Finlandssvenske Monika Fagerholm vart i 2020 tildelt Nordisk råds litteraturpris for denne romanen. Fleire tidlegare bøker frå hennar hand har også fått prisar, særleg merksemd fekk ho for Vidunderlige kvinner ved vann og Den amerikanske jenta.  

I Hvem drepte bambi undersøker forfattaren kva som skjer når eit overgrep slår ned som ei bombe i eit samfunn der pengar og prestisje er det styrande prinsippet for samhandling og relasjonar.

Frå kjellardjupet

Boka stiller spørsmål som: Korleis bør eit samfunn straffe unge lovbrytarar? På kva måtar får unge menneske seksualiteten forma av sosiale medium og popkultur? Kva gjer eit stigma med eit menneske, spesielt i våre dagar, der så mykje lynraskt blir spreitt og stilt offentleg til skode?

Romanen gir ikkje klåre svar, han er eit puslespel der ein del av brikkene aldri kjem heilt på plass.

På ein fest i eit stort hus i eit finare nabolag stenger fire unge gutar ei klasseveninne inne i eit kjellarrom, bind og kneblar henne før dei valdtar henne etter tur. Vert for festen og hovudmann under overgrepet er den tidlegare kjærasten hennar, Nathan. Den einaste som tar på seg skuld for ugjerninga, heiter Gusten Grippe og fungerer som ein slags hovudperson i romanen.

Fagerholms brennpunkt er ikkje gjengvaldtekta i seg sjølv. Det ho vil vise fram, er nokre av dei mekanismane som har gjort dei unge gutane i stand til å utføre ei slik ugjerning, og ikkje minst kva verknad ei slik hending har på eit lite samfunn, på vener, naboar og familierelasjonar. Dessutan: Kvar går dei unge gutane etter dette, korleis skal dei bli vaksne, ansvarlege menn, er det i det heile tatt mogleg?

Rører ikkje

Handlinga i boka blir heilt ukronologisk fortald. Her er to tidsplan – hausten 2007 då overgrepet skjer, og sju–åtte år seinare – og det blir hoppa fram og tilbake mellom tidsplana gjennom heile romanen. Vanskelegare å følgje er alle dei ulike forteljarstemmene. Det er ikkje alltid lett å skjøne kven som snakkar, eller – kanskje rettare – kven det blir snakka gjennom. Teksten er nemleg pepra med sitat, popkulturelle og andre referansar, avbrotne setningar og refrengliknande uttrykk – ofte på engelsk. Denne mangslungne mosaikken blir til ein slags kollektivroman.

I sentrum står likevel Gusten Grippe og korleis han lever med – eller slett ikkje greier å leve med – det han var med på. Han balar med kjærleiken, har mista ei han verkeleg var knytt til, og er no i eit meir overflatisk forhold.

Mor hans er òg ein viktig figur. Ho og mora til Nathan var bestevenninner, og båe desse kvinnene har stor plass i romanen. Mor til Gusten er operasongar av det meir eksperimentelle slaget. Etter å ha høyrt henne synge spør venninna til Gusten: Er det ikkje meininga at musikk skal røre hjartet vårt?

Under lesnaden av romanen stilte eg meg etter kvart eit liknande spørsmål: Er det ikkje meininga at ein roman om eit bestialsk overgrep skal røre kjenslene våre? For det gjer ikkje denne romanen i særleg grad. Det har med den samansette og polyfoniske forma å gjere, og dessutan med det at stiltonen for ein stor del har eit ironisk preg. Men Fagerholm reiser mange aktuelle og interessante spørsmål om skuld (og uskuld, altså «bambi») og soning i ei bok som er meir ein samfunnskritikk enn ein psykologisk studie.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Monika Fagerholm:

Hvem drepte bambi?

Omsett av Kyrre Haugen Bakke
Oktober 

Finlandssvenske Monika Fagerholm vart i 2020 tildelt Nordisk råds litteraturpris for denne romanen. Fleire tidlegare bøker frå hennar hand har også fått prisar, særleg merksemd fekk ho for Vidunderlige kvinner ved vann og Den amerikanske jenta.  

I Hvem drepte bambi undersøker forfattaren kva som skjer når eit overgrep slår ned som ei bombe i eit samfunn der pengar og prestisje er det styrande prinsippet for samhandling og relasjonar.

Frå kjellardjupet

Boka stiller spørsmål som: Korleis bør eit samfunn straffe unge lovbrytarar? På kva måtar får unge menneske seksualiteten forma av sosiale medium og popkultur? Kva gjer eit stigma med eit menneske, spesielt i våre dagar, der så mykje lynraskt blir spreitt og stilt offentleg til skode?

Romanen gir ikkje klåre svar, han er eit puslespel der ein del av brikkene aldri kjem heilt på plass.

På ein fest i eit stort hus i eit finare nabolag stenger fire unge gutar ei klasseveninne inne i eit kjellarrom, bind og kneblar henne før dei valdtar henne etter tur. Vert for festen og hovudmann under overgrepet er den tidlegare kjærasten hennar, Nathan. Den einaste som tar på seg skuld for ugjerninga, heiter Gusten Grippe og fungerer som ein slags hovudperson i romanen.

Fagerholms brennpunkt er ikkje gjengvaldtekta i seg sjølv. Det ho vil vise fram, er nokre av dei mekanismane som har gjort dei unge gutane i stand til å utføre ei slik ugjerning, og ikkje minst kva verknad ei slik hending har på eit lite samfunn, på vener, naboar og familierelasjonar. Dessutan: Kvar går dei unge gutane etter dette, korleis skal dei bli vaksne, ansvarlege menn, er det i det heile tatt mogleg?

Rører ikkje

Handlinga i boka blir heilt ukronologisk fortald. Her er to tidsplan – hausten 2007 då overgrepet skjer, og sju–åtte år seinare – og det blir hoppa fram og tilbake mellom tidsplana gjennom heile romanen. Vanskelegare å følgje er alle dei ulike forteljarstemmene. Det er ikkje alltid lett å skjøne kven som snakkar, eller – kanskje rettare – kven det blir snakka gjennom. Teksten er nemleg pepra med sitat, popkulturelle og andre referansar, avbrotne setningar og refrengliknande uttrykk – ofte på engelsk. Denne mangslungne mosaikken blir til ein slags kollektivroman.

I sentrum står likevel Gusten Grippe og korleis han lever med – eller slett ikkje greier å leve med – det han var med på. Han balar med kjærleiken, har mista ei han verkeleg var knytt til, og er no i eit meir overflatisk forhold.

Mor hans er òg ein viktig figur. Ho og mora til Nathan var bestevenninner, og båe desse kvinnene har stor plass i romanen. Mor til Gusten er operasongar av det meir eksperimentelle slaget. Etter å ha høyrt henne synge spør venninna til Gusten: Er det ikkje meininga at musikk skal røre hjartet vårt?

Under lesnaden av romanen stilte eg meg etter kvart eit liknande spørsmål: Er det ikkje meininga at ein roman om eit bestialsk overgrep skal røre kjenslene våre? For det gjer ikkje denne romanen i særleg grad. Det har med den samansette og polyfoniske forma å gjere, og dessutan med det at stiltonen for ein stor del har eit ironisk preg. Men Fagerholm reiser mange aktuelle og interessante spørsmål om skuld (og uskuld, altså «bambi») og soning i ei bok som er meir ein samfunnskritikk enn ein psykologisk studie.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Den mang­slungne mosaikken blir til ein slags kollektiv-
roman.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis