JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det vanskelege samlivet

Odd Klippenvåg er ein stødig, stilsikker og god novellist – av dei beste i landet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Odd Klippenvåg har skrive i lang rekkje romanar og novellesamlingar.

Odd Klippenvåg har skrive i lang rekkje romanar og novellesamlingar.

Foto: Lillian Hjellum / Fotografene Lillian & Lena

Odd Klippenvåg har skrive i lang rekkje romanar og novellesamlingar.

Odd Klippenvåg har skrive i lang rekkje romanar og novellesamlingar.

Foto: Lillian Hjellum / Fotografene Lillian & Lena

3206
20201002
3206
20201002

Noveller

Odd Klippenvåg:

En lykkelig gift mann

Cappelen Damm

En lykkelig gift mann er den 24. tittelen i Odd Klippenvågs portefølje sidan debuten i 1978. Det blir rundt ei bok annakvart år frå ein disiplinert og produktiv forfattar som vekslar mellom noveller og romanar. Årets bok er den åttande novellesamlinga.

Odd Klippenvåg skriv i ein psykologisk-realistisk tradisjon i norsk litteratur med røter bakover til Sigurd Hoel og Johan Borgen, der både sjølvbedrag, kjærleikssvik og driftsliv på avvegar er viktige tema, sett i lys av familiære forhold med løyndommar som kjem opp i dagen og skaper konfliktar og dramatikk mellom dei enkelte og mellom generasjonane.

Årets bok består av seks noveller. Fem av dei er lokaliserte til Oslo, der Klippenvåg bur; innleiingsnovella har handling frå Lofoten, der Klippenvåg kjem frå. I alle novellene møter vi middelaldrande og eldre menn, alle er gifte eller lever saman med ein partnar i homoseksuelle eller heteroseksuelle forhold.

Overgrep

Berre i opningsnovella møter vi ein innbarka ungkar, og det er denne ungkaren som tar kontakt med søstera etter 13 år med beskjed om at faren er død. Ho møter ikkje i gravferda, men kjem seinare på sommaren, alkoholisert og med traume frå barndommen etter å ha vore misbrukt av sin eigen far. No kjem ho heim, kanskje for å gå til grunne, kanskje for å reise seg igjen.

Overgrep finn ein også i «Skalldyr», som handlar om eit festleg lag der eit homofilt par byr på skaldyrfest. Ein unggut som ingen kjenner, blir også med, og etter kvart som promillen stig og vettet krympar, endar det med at to forgrip seg på guten, mens kjærasten til den eine blir ufrivillig vitne til det heile. Slikt har sin pris.

Utruskap blir også tema i «Omløpstid» og i «En lykkelig gift mann». I begge novellene er det familiefedrar som driv eit seksuelt dobbeltspel med ein kollega, ei yngre kvinne og ein ferieflørt med ei russisk dame som etter 14 år kjem på døra med ei farskapssak. Anders i «Omløpstid» blir avslørt og nærast tatt med buksa nede av sin eigen son, mens Alexander i «En lykkelig gift mann» kanskje er offer for ein vond draum; at alt skjer inne i hovudet på han mens kona er på ferie i Syden. Det kan i det minste gi meining til ei noko usannsynleg historie.

Innsikt og kløkt

Dei to beste novellene blir «Handling og samvittighet» og «Johanne forsvinner». Begge handlar om harmoniske samliv som går i stå når sjukdom endrar kvardagen, anten ved at mannen hamnar i rullestol med amputerte bein eller at kona sakte, men sikkert får Alzheimers sjukdom og forsvinn inn i seg sjølv. Den avstanden som oppstår mellom ektefellar i slike situasjonar, er skildra med innsikt og kløkt av Klippenvåg, usentimentalt, men samtidig med ein underliggjande desperasjon og ei einsemd som glir over i sorg og resignasjon.

Odd Klippenvåg skriv med forteljeteknisk eminens og stilistisk finesse, og det er ei glede å lese han. Ein skulle ønskje at fleire fann fram til dette forfattarskapet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Odd Klippenvåg:

En lykkelig gift mann

Cappelen Damm

En lykkelig gift mann er den 24. tittelen i Odd Klippenvågs portefølje sidan debuten i 1978. Det blir rundt ei bok annakvart år frå ein disiplinert og produktiv forfattar som vekslar mellom noveller og romanar. Årets bok er den åttande novellesamlinga.

Odd Klippenvåg skriv i ein psykologisk-realistisk tradisjon i norsk litteratur med røter bakover til Sigurd Hoel og Johan Borgen, der både sjølvbedrag, kjærleikssvik og driftsliv på avvegar er viktige tema, sett i lys av familiære forhold med løyndommar som kjem opp i dagen og skaper konfliktar og dramatikk mellom dei enkelte og mellom generasjonane.

Årets bok består av seks noveller. Fem av dei er lokaliserte til Oslo, der Klippenvåg bur; innleiingsnovella har handling frå Lofoten, der Klippenvåg kjem frå. I alle novellene møter vi middelaldrande og eldre menn, alle er gifte eller lever saman med ein partnar i homoseksuelle eller heteroseksuelle forhold.

Overgrep

Berre i opningsnovella møter vi ein innbarka ungkar, og det er denne ungkaren som tar kontakt med søstera etter 13 år med beskjed om at faren er død. Ho møter ikkje i gravferda, men kjem seinare på sommaren, alkoholisert og med traume frå barndommen etter å ha vore misbrukt av sin eigen far. No kjem ho heim, kanskje for å gå til grunne, kanskje for å reise seg igjen.

Overgrep finn ein også i «Skalldyr», som handlar om eit festleg lag der eit homofilt par byr på skaldyrfest. Ein unggut som ingen kjenner, blir også med, og etter kvart som promillen stig og vettet krympar, endar det med at to forgrip seg på guten, mens kjærasten til den eine blir ufrivillig vitne til det heile. Slikt har sin pris.

Utruskap blir også tema i «Omløpstid» og i «En lykkelig gift mann». I begge novellene er det familiefedrar som driv eit seksuelt dobbeltspel med ein kollega, ei yngre kvinne og ein ferieflørt med ei russisk dame som etter 14 år kjem på døra med ei farskapssak. Anders i «Omløpstid» blir avslørt og nærast tatt med buksa nede av sin eigen son, mens Alexander i «En lykkelig gift mann» kanskje er offer for ein vond draum; at alt skjer inne i hovudet på han mens kona er på ferie i Syden. Det kan i det minste gi meining til ei noko usannsynleg historie.

Innsikt og kløkt

Dei to beste novellene blir «Handling og samvittighet» og «Johanne forsvinner». Begge handlar om harmoniske samliv som går i stå når sjukdom endrar kvardagen, anten ved at mannen hamnar i rullestol med amputerte bein eller at kona sakte, men sikkert får Alzheimers sjukdom og forsvinn inn i seg sjølv. Den avstanden som oppstår mellom ektefellar i slike situasjonar, er skildra med innsikt og kløkt av Klippenvåg, usentimentalt, men samtidig med ein underliggjande desperasjon og ei einsemd som glir over i sorg og resignasjon.

Odd Klippenvåg skriv med forteljeteknisk eminens og stilistisk finesse, og det er ei glede å lese han. Ein skulle ønskje at fleire fann fram til dette forfattarskapet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Odd Klippenvåg skriv med fortelje­teknisk eminens og stilistisk finesse.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis