JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Den nådelause jorda

Når livet er hardt og usentimentalt, blir kanskje språket det også.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjersti Kollbotn fekk Blixprisen for debutromanen i 2009.

Kjersti Kollbotn fekk Blixprisen for debutromanen i 2009.

Foto: Marie Haugen / Cappelen Damm

Kjersti Kollbotn fekk Blixprisen for debutromanen i 2009.

Kjersti Kollbotn fekk Blixprisen for debutromanen i 2009.

Foto: Marie Haugen / Cappelen Damm

3228
20171229
3228
20171229

Roman

Kjersti Kollbotn:

Jord

Cappelen Damm

«Kva vil finnast i denne slekta? Kven skal bere jorda vidare», tenkjer Regine for seg sjølv på slutten av Kjersti Kollbotns roman Jord. Plasskvinna Regine har sjølv komme utanfrå og gift seg med odelsguten Halvor. Og ho har sett at dei som skal bere jorda vidare, er som alle andre: ulike. Nokre har styrke i møte med dei harde vilkåra og står oppreist, andre har det ikkje, går til grunne og riv dei næraste med seg.

Det finst ikkje alltid val

Vi følger tre generasjonar gardbrukarar fram til like oppunder første verdskrigen. Det som gjeld på garden, er kraft, evne og vilje til arbeid, og til å skape eit godt liv utan å vente for mykje av det. Vesle Halvor veks opp med lærdommen om at potetene må opp sjølv om faren døyr. Han finn seg jenta Regine og stiftar familie. Det er ikkje berre ein dans på groar, og sonen Skjalg i neste generasjon har sitt å gjere opprør mot. Men heller ikkje for han og kona Oda, som kunne tillate seg å vere forelska i byrjinga, er vegen utan snublesteinar. Det er mykje å stri med. For alle personane i dei tre tidene gjeld det at ein ikkje kan velje og vrake blant kone- og manneemne eller yrke, ein kan heller ikkje velje seg mental utrusting. Ein kan ikkje velje bort vondskapsfulle naboar som prøver å ribbe ein til skinnet. Ein kan ikkje velje bort fødselsdepresjonar, særleg når ein ikkje har ord for det. Ein kan ikkje velje at barn skal leve opp.

Sel ikkje ved dørene

Kjersti Kollbotn skriv om dei harde kåra på ein nøktern måte. Her er ikkje rom for sentimentalitet, verken i romanhandlinga eller i språket, slik sett står elementa i stil. Samstundes kan den korthogde sagastilen skape vel mykje distanse – sjølv har eg i alle fall vanskar med å kome på innsida av stoffet. Eg synest eg står mykje utanfor og les på ein plakat: «Sommaren trekkjer seg tilbake i haust. Dagane kjem med silregn. Timane blir dunkle. Landskapet grånar i låglandet, snøen kryp nedetter fjellsidene.»

Enkeltståande eksempel seier kanskje ikkje så mykje, men over tid kjenner eg at leserytmen blir noko vengestekt. Kapitteltitlane som byter mellom «Halvor», «Regine», «Skjalg», «Oda», og så bortetter, underbygger denne distansen med klangen av scenetilvisingar: teppet går til sides og no skal vi få sjå den og den. Romanteknisk er eg imponert over det gjennomførte i Kollbotns arbeid, men eg blir ikkje så gripen. Gløymer språket å leve i alt det korte, undrar eg på side 85, når eg les ei setning som plutseleg skil seg ut. Regine er ute og trekkjer garn, og ho har akkurat kakka ein fisk i hovudet: «Lenge etter at fiskelivet hans er over, lagar han lyd mot trevirket.» Denne vedunderlege setninga opnar så mykje og viser ein forfattar som smir, framfor å hogge.

Men slike setningar kjem ikkje ofte igjen, og eg byrjar å tru at det ikkje er meininga at vi skal bli så lettvint gripne. Kanskje vi meir skal kjenne på samsvaret mellom språk og liv, og la oss gripe gjennom det. Eg byrjar å tru at eg godtar det også.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Kjersti Kollbotn:

Jord

Cappelen Damm

«Kva vil finnast i denne slekta? Kven skal bere jorda vidare», tenkjer Regine for seg sjølv på slutten av Kjersti Kollbotns roman Jord. Plasskvinna Regine har sjølv komme utanfrå og gift seg med odelsguten Halvor. Og ho har sett at dei som skal bere jorda vidare, er som alle andre: ulike. Nokre har styrke i møte med dei harde vilkåra og står oppreist, andre har det ikkje, går til grunne og riv dei næraste med seg.

Det finst ikkje alltid val

Vi følger tre generasjonar gardbrukarar fram til like oppunder første verdskrigen. Det som gjeld på garden, er kraft, evne og vilje til arbeid, og til å skape eit godt liv utan å vente for mykje av det. Vesle Halvor veks opp med lærdommen om at potetene må opp sjølv om faren døyr. Han finn seg jenta Regine og stiftar familie. Det er ikkje berre ein dans på groar, og sonen Skjalg i neste generasjon har sitt å gjere opprør mot. Men heller ikkje for han og kona Oda, som kunne tillate seg å vere forelska i byrjinga, er vegen utan snublesteinar. Det er mykje å stri med. For alle personane i dei tre tidene gjeld det at ein ikkje kan velje og vrake blant kone- og manneemne eller yrke, ein kan heller ikkje velje seg mental utrusting. Ein kan ikkje velje bort vondskapsfulle naboar som prøver å ribbe ein til skinnet. Ein kan ikkje velje bort fødselsdepresjonar, særleg når ein ikkje har ord for det. Ein kan ikkje velje at barn skal leve opp.

Sel ikkje ved dørene

Kjersti Kollbotn skriv om dei harde kåra på ein nøktern måte. Her er ikkje rom for sentimentalitet, verken i romanhandlinga eller i språket, slik sett står elementa i stil. Samstundes kan den korthogde sagastilen skape vel mykje distanse – sjølv har eg i alle fall vanskar med å kome på innsida av stoffet. Eg synest eg står mykje utanfor og les på ein plakat: «Sommaren trekkjer seg tilbake i haust. Dagane kjem med silregn. Timane blir dunkle. Landskapet grånar i låglandet, snøen kryp nedetter fjellsidene.»

Enkeltståande eksempel seier kanskje ikkje så mykje, men over tid kjenner eg at leserytmen blir noko vengestekt. Kapitteltitlane som byter mellom «Halvor», «Regine», «Skjalg», «Oda», og så bortetter, underbygger denne distansen med klangen av scenetilvisingar: teppet går til sides og no skal vi få sjå den og den. Romanteknisk er eg imponert over det gjennomførte i Kollbotns arbeid, men eg blir ikkje så gripen. Gløymer språket å leve i alt det korte, undrar eg på side 85, når eg les ei setning som plutseleg skil seg ut. Regine er ute og trekkjer garn, og ho har akkurat kakka ein fisk i hovudet: «Lenge etter at fiskelivet hans er over, lagar han lyd mot trevirket.» Denne vedunderlege setninga opnar så mykje og viser ein forfattar som smir, framfor å hogge.

Men slike setningar kjem ikkje ofte igjen, og eg byrjar å tru at det ikkje er meininga at vi skal bli så lettvint gripne. Kanskje vi meir skal kjenne på samsvaret mellom språk og liv, og la oss gripe gjennom det. Eg byrjar å tru at eg godtar det også.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Her er ikkje rom for sentimentalitet, verken i romanhandlinga eller i språket.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes
Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes

Foto: Vibeke Ekeland Grønn

Frå sjakkverdaKunnskap
Atle Grønn

«For nokre månader sidan fekk eg eit anonymt tips i posthylla på jobben»

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis