JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Den einfaldige mordaren

Stilsikkert og lett absurd om det rotete og akk så forgjengelege livet vårt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Yasmina Reza ein internasjonalt kjend fransk forfattar og dramatikar.

Yasmina Reza ein internasjonalt kjend fransk forfattar og dramatikar.

Foto: Pascal Victor

Yasmina Reza ein internasjonalt kjend fransk forfattar og dramatikar.

Yasmina Reza ein internasjonalt kjend fransk forfattar og dramatikar.

Foto: Pascal Victor

3541
20211001
3541
20211001

Roman

Yasmina Reza:

Babylon

Omsett av Gøril Eldøen
Solum bokvennen

«Aldri meir» var ein slager på 1970-talet framført av Hege Tunaal med tekst av Hartvig Kiran, ein sår song om tapt kjærleik. Teksten er ekstra sterk fordi han òg formidlar kor brutalt forgjengeleg alt i livet vårt i grunnen er. På mange måtar består jo livet av éin lang serie «aldri meir».

Personane i Babylon er rundt seksti og har denne litt desperate kjensla av at alt snart er for seint, ein posisjon som gjer at dei står og vippar mellom resignasjon og panikk: «Noen dager får jeg alderen min rett i fleisen når jeg våkner om morgenen. Ungdommen vår er død. Vi blir aldri unge igjen. Det er dette ’aldri igjen’ som er så svimlende.» Når tragedien råkar, skjer det på like meiningslaust og rotete vis som alt anna i livet – og ein er like lite førebudd som ein var då ein var yngre.

Yasmina Reza er fransk dramatikar og skodespelar, mest kjend for å skrive satirisk teater der karakterane brått og uforvarande blir stilte overfor moralske dilemma. Eit av dei har også vorte transformert til den suksessrike amerikanske filmen, Carnage («blodbad»).

Lik på avvegar

Misforholdet mellom svære etiske utfordringar og «små» og hjelpelause kvardagsmenneske er ein velkjend og velbrukt tematikk, som utgangspunkt for både tragedie og komedie. Reza meistrar båe delar – på ein gong. Ein merkelapp som det har gått litt inflasjon i, høver godt på Babylon: Romanen er ein tragikomedie – eller ein satire, om ein vil.

Elisabeth, omkring seksti år, bur i ein forstad i Paris. Tilfeldigvis kjem ho stadig oftare i snakk med ein av naboane, Jean-Lino, som er italiensk innvandrar med kone og katt. Litt spontant arrangerer Elisabeth og mannen hennar ein vårfest med ganske mange gjester, og naboane kjem også. Det vert livleg og fuktig. Når alle gjestane har gått, kjem Jean-Lino attende og fortel at kona hans ligg død på soverommet i etasjen over, han har kvelt ho. Elisabeth forbarmar seg over drapsmannen i staden for å dømme og støyte han vekk.

Herfrå og ut får romanen eit sterkt islett av det klassiske motivet «kvar skal vi gjere av liket». Den drepne blir trilla rundt i Elisabeths digre koffert ned trapper og inn i heisar og så bortetter, på flukt frå naboar og politi. I Rezas støyping blir det likevel ein tekst milevidt frå platt farse. Forfattaren har ein skarp penn og eit kvast blikk for absurde kvardagslege detaljar, slike som oppstår sjølv i noko så dramatisk og ekstremt som her.

Klassisk og stram

Sjølv dei mest ordinære og tilsynelatande fornuftsdrivne menneska kan plutseleg utføre brutale (Jean-Lino) og idiotiske (Elisabeth) gjerningar. Den som lesaren endar med å kjenne mest sympati for, er han som har gjort udåden, denne hjelpelause ugjerningsmannen som fleire gonger blir omtala som «mild».

Den vesle, stramt komponerte romanen kunne ha vore ei lang novelle eller nettopp eit skodespel, så konsentrert og klassisk i forma som han er: Alt skjer i løpet av nokre få timar og på éin stad. Likevel blir heile liv rulla opp, og eitt av dei får altså ein brå slutt.

Det heile er så meisterleg gjort at det blir oppslukande som ein krim og tankevekkande som eit Ibsen-stykke – og altså med ein lattervekkande tilleggsdimensjon.

Gøril Eldøen har ført Rezas presise fransk over til eit plettfritt bokmål.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Yasmina Reza:

Babylon

Omsett av Gøril Eldøen
Solum bokvennen

«Aldri meir» var ein slager på 1970-talet framført av Hege Tunaal med tekst av Hartvig Kiran, ein sår song om tapt kjærleik. Teksten er ekstra sterk fordi han òg formidlar kor brutalt forgjengeleg alt i livet vårt i grunnen er. På mange måtar består jo livet av éin lang serie «aldri meir».

Personane i Babylon er rundt seksti og har denne litt desperate kjensla av at alt snart er for seint, ein posisjon som gjer at dei står og vippar mellom resignasjon og panikk: «Noen dager får jeg alderen min rett i fleisen når jeg våkner om morgenen. Ungdommen vår er død. Vi blir aldri unge igjen. Det er dette ’aldri igjen’ som er så svimlende.» Når tragedien råkar, skjer det på like meiningslaust og rotete vis som alt anna i livet – og ein er like lite førebudd som ein var då ein var yngre.

Yasmina Reza er fransk dramatikar og skodespelar, mest kjend for å skrive satirisk teater der karakterane brått og uforvarande blir stilte overfor moralske dilemma. Eit av dei har også vorte transformert til den suksessrike amerikanske filmen, Carnage («blodbad»).

Lik på avvegar

Misforholdet mellom svære etiske utfordringar og «små» og hjelpelause kvardagsmenneske er ein velkjend og velbrukt tematikk, som utgangspunkt for både tragedie og komedie. Reza meistrar båe delar – på ein gong. Ein merkelapp som det har gått litt inflasjon i, høver godt på Babylon: Romanen er ein tragikomedie – eller ein satire, om ein vil.

Elisabeth, omkring seksti år, bur i ein forstad i Paris. Tilfeldigvis kjem ho stadig oftare i snakk med ein av naboane, Jean-Lino, som er italiensk innvandrar med kone og katt. Litt spontant arrangerer Elisabeth og mannen hennar ein vårfest med ganske mange gjester, og naboane kjem også. Det vert livleg og fuktig. Når alle gjestane har gått, kjem Jean-Lino attende og fortel at kona hans ligg død på soverommet i etasjen over, han har kvelt ho. Elisabeth forbarmar seg over drapsmannen i staden for å dømme og støyte han vekk.

Herfrå og ut får romanen eit sterkt islett av det klassiske motivet «kvar skal vi gjere av liket». Den drepne blir trilla rundt i Elisabeths digre koffert ned trapper og inn i heisar og så bortetter, på flukt frå naboar og politi. I Rezas støyping blir det likevel ein tekst milevidt frå platt farse. Forfattaren har ein skarp penn og eit kvast blikk for absurde kvardagslege detaljar, slike som oppstår sjølv i noko så dramatisk og ekstremt som her.

Klassisk og stram

Sjølv dei mest ordinære og tilsynelatande fornuftsdrivne menneska kan plutseleg utføre brutale (Jean-Lino) og idiotiske (Elisabeth) gjerningar. Den som lesaren endar med å kjenne mest sympati for, er han som har gjort udåden, denne hjelpelause ugjerningsmannen som fleire gonger blir omtala som «mild».

Den vesle, stramt komponerte romanen kunne ha vore ei lang novelle eller nettopp eit skodespel, så konsentrert og klassisk i forma som han er: Alt skjer i løpet av nokre få timar og på éin stad. Likevel blir heile liv rulla opp, og eitt av dei får altså ein brå slutt.

Det heile er så meisterleg gjort at det blir oppslukande som ein krim og tankevekkande som eit Ibsen-stykke – og altså med ein lattervekkande tilleggsdimensjon.

Gøril Eldøen har ført Rezas presise fransk over til eit plettfritt bokmål.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det heile er så meisterleg gjort at det blir opp­slukande som ein krim.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis