Blodhemn under breen
Når landet mørknar er ein storfelt og engasjerande roman frå dei norrøne busetjingane på Grønland.
Tore Kvæven debuterte med ein roman frå vikingtida i 2011.
Foto: Tommy Ellingsen
Roman
Tore Kvæven:
Når landet mørknar
Samlaget
Stundom undrar ein seg over kvifor det er så lite folk i dei nordiske landa. Somme trur kan hende det kjem av at for mange amatørar driv med sporten orientering, men om ein les norrøn litteratur, og ikkje minst den nye tilveksten, romanen Når landet mørknar av Tore Kvæven, kjem ein annan hypotese til syne: Forfedrane var for hissige på hemn. Dei drap i eino, nær sagt.
Det er elles ein storfelt og imponerande roman Kvæven her har skrive, frå eit miljø som elles ikkje har dominert litteraturen, nemleg dei norrøne busetjingane på Grønland. Boka tek til med kvalrossfangst i året 1293. Der møter me ungdomen Arnar Vilhjalmsson, og det inntrykket han får av ein del andre personar under jakta, er tydelege frampeik mot det som skal komma. Den trollstore Hûnvarg kjem nok til å verta ein fiende for Arnar, medan andre truleg vert gode allierte. Her dukkar det også opp ei ung jente som teiknar seg så tydeleg i minnet hjå lesaren at ein straks kjenner på seg at ho nok kjem att seinare i soga. Og sanneleg får ein rett!
Kompromiss
I ein historisk roman, endå om han er oppdikta, lyt forfattaren inngå nokre viktige kompromiss. Han må skriva på eit språk som er forståeleg for lesarar i samtida, og såleis kan ein ikkje krevja idiomatisk korrekte vendingar frå Grønland anno 1293. Målgruppa hadde elles vorte heller liten, for Arne Torp er no berre ein, når det kjem til stykket. Likevel er det einaste eigentlege ankepunktet eg har mot boka å finna i noko av ordvalet. Ord som dimensjon, kontur, manøvrera, justert, sirkel, kaos, arena og melankoli bryt noko med føresetnadane og kjennest som uturvande anakronismar. Men slike innvendingar kverv fort når sjølve forteljinga byrjar å rulla, i mange retningar og med dei mest finurlege detaljar.
Her er me ikkje berre hjå Arnar, men stundom i hovudet til ein inuitt som fell i unåde hjå sine eigne etter mislukka knølkvaljakt, me får sjå tankane til ein isbjørn og jamvel ein moskusokse, og her er kvardagsarbeid og lengt og lyst skildra nært og fint, med menneskekunnskap, teknisk og historisk innsikt så vel som vørdnad og empati. Somme stader er det dei mindre naudsynte detaljane som lyfter teksten mest, til dømes når ei kvinne ein stad mot slutten av boka mjølkar ei ku, og tykkjer ille om den kvasse lyden av mjølkestrålen mot botnen i den tomme trebytta, men likar seg betre og betre når strålen berre møter mjølk, eller når ein kar som heiter Gunnar, prøver seg på ein akrobatisk og livsfarleg metode i eggsankinga.
Kulturhistorisk verdi
Boka har stor kulturhistorisk verdi, men først og fremst er ho engasjerande, filmatisk skildra, med appell til sterke kjensler. Stundom kan utfall av kiv verka litt konstruerte, slik at dramaturgien styrer hendingane, som i, og særleg etter, det endelege oppgjeret mellom Arnar og Hûnvarg, men då er Kvæven der med detaljkunnskapane sine og gjer situasjonen plausibel likevel. Romanen vinn kort sagt over veikskapane sine og vert medrivande i ein slik grad at ein gløymer mest alt anna. Her handlar det sjølvsagt om kjærleik og urett, ja, særleg det, for han Arnar vert sett på mange harde prøver, og mot slutten går det slik at ein ikkje får sova etterpå, av di ein vart for opprørd av hendingane. For å seia det på ein annan måte: Gå sta og les! Den oppmodinga går også til filmskaparar, for her finn dei materiale til storverk.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Tore Kvæven:
Når landet mørknar
Samlaget
Stundom undrar ein seg over kvifor det er så lite folk i dei nordiske landa. Somme trur kan hende det kjem av at for mange amatørar driv med sporten orientering, men om ein les norrøn litteratur, og ikkje minst den nye tilveksten, romanen Når landet mørknar av Tore Kvæven, kjem ein annan hypotese til syne: Forfedrane var for hissige på hemn. Dei drap i eino, nær sagt.
Det er elles ein storfelt og imponerande roman Kvæven her har skrive, frå eit miljø som elles ikkje har dominert litteraturen, nemleg dei norrøne busetjingane på Grønland. Boka tek til med kvalrossfangst i året 1293. Der møter me ungdomen Arnar Vilhjalmsson, og det inntrykket han får av ein del andre personar under jakta, er tydelege frampeik mot det som skal komma. Den trollstore Hûnvarg kjem nok til å verta ein fiende for Arnar, medan andre truleg vert gode allierte. Her dukkar det også opp ei ung jente som teiknar seg så tydeleg i minnet hjå lesaren at ein straks kjenner på seg at ho nok kjem att seinare i soga. Og sanneleg får ein rett!
Kompromiss
I ein historisk roman, endå om han er oppdikta, lyt forfattaren inngå nokre viktige kompromiss. Han må skriva på eit språk som er forståeleg for lesarar i samtida, og såleis kan ein ikkje krevja idiomatisk korrekte vendingar frå Grønland anno 1293. Målgruppa hadde elles vorte heller liten, for Arne Torp er no berre ein, når det kjem til stykket. Likevel er det einaste eigentlege ankepunktet eg har mot boka å finna i noko av ordvalet. Ord som dimensjon, kontur, manøvrera, justert, sirkel, kaos, arena og melankoli bryt noko med føresetnadane og kjennest som uturvande anakronismar. Men slike innvendingar kverv fort når sjølve forteljinga byrjar å rulla, i mange retningar og med dei mest finurlege detaljar.
Her er me ikkje berre hjå Arnar, men stundom i hovudet til ein inuitt som fell i unåde hjå sine eigne etter mislukka knølkvaljakt, me får sjå tankane til ein isbjørn og jamvel ein moskusokse, og her er kvardagsarbeid og lengt og lyst skildra nært og fint, med menneskekunnskap, teknisk og historisk innsikt så vel som vørdnad og empati. Somme stader er det dei mindre naudsynte detaljane som lyfter teksten mest, til dømes når ei kvinne ein stad mot slutten av boka mjølkar ei ku, og tykkjer ille om den kvasse lyden av mjølkestrålen mot botnen i den tomme trebytta, men likar seg betre og betre når strålen berre møter mjølk, eller når ein kar som heiter Gunnar, prøver seg på ein akrobatisk og livsfarleg metode i eggsankinga.
Kulturhistorisk verdi
Boka har stor kulturhistorisk verdi, men først og fremst er ho engasjerande, filmatisk skildra, med appell til sterke kjensler. Stundom kan utfall av kiv verka litt konstruerte, slik at dramaturgien styrer hendingane, som i, og særleg etter, det endelege oppgjeret mellom Arnar og Hûnvarg, men då er Kvæven der med detaljkunnskapane sine og gjer situasjonen plausibel likevel. Romanen vinn kort sagt over veikskapane sine og vert medrivande i ein slik grad at ein gløymer mest alt anna. Her handlar det sjølvsagt om kjærleik og urett, ja, særleg det, for han Arnar vert sett på mange harde prøver, og mot slutten går det slik at ein ikkje får sova etterpå, av di ein vart for opprørd av hendingane. For å seia det på ein annan måte: Gå sta og les! Den oppmodinga går også til filmskaparar, for her finn dei materiale til storverk.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Boka har stor kulturhistorisk verdi, men først og fremst er ho engasjerande, filmatisk skildra, med appell til sterke kjensler.
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?
Teikning: May Linn Clement
17. mai-pengar
«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.