JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Religionen i politikken

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Giftarmålet til Aleksander og Helena skildra i «Den illustrerte soga om Ivan den grusame», (1568–1576).

Giftarmålet til Aleksander og Helena skildra i «Den illustrerte soga om Ivan den grusame», (1568–1576).

Giftarmålet til Aleksander og Helena skildra i «Den illustrerte soga om Ivan den grusame», (1568–1576).

Giftarmålet til Aleksander og Helena skildra i «Den illustrerte soga om Ivan den grusame», (1568–1576).

4343
20170512
4343
20170512

Den politiske og den religiøse makta har dansa ein seig og langvarig pardans gjennom historia. I Roma var Cæsar både statssjef og øvsteprest, pontifex maximus, den store brubyggjaren mellom gudane og menneska. Farao var sjølv gud, og i nokre hundreår var det rådande lære i Europa at kongen var konge av Guds nåde. Kongens makt kom frå Gud. Gjennom ein seig og langvarig prosess har den politiske og religiøse makta skilt lag, religionen er skild frå politikken. No fortel vi resten av verda at det overalt bør vere slik som hos oss, slik vi nyleg har laga det, at politikk og religion er, og skal vere, ulike univers. Gud har ingenting i politikken å gjere. Dette er i dag vår meining.

I denne lange pardansen har fyrstens personlege tru vore ei politisk sak med sterke politiske verknader. Dei engelske stuartane var katolikkar i eit protestantisk England. Det kom, på blodig vis, til å prege fleire tiår av engelsk historie. Karl Johan gjekk over til protestantismen då han vart svensk kronprins. Kona hans, Desiré, gjorde aldri det. Så vart ho heller aldri krona som norsk dronning. Paris er vel ei messe verd, sa den protestantiske Henrik av Navarra då han 23. juli 1593 gjekk over til katolisismen.

På slutten av 1300-talet var det to dominerande og rivaliserande stormakter i Aust-Europa, Moskvariket og Litauen. Dei hadde det vanskeleg med kvarandre, og Moskvariket trengde seg vestover, inn over litauisk område. Det vart ført forhandlingar, og det gjekk dårleg for Litauen. Halvor Tjønn skriv om dette i boka om framvoksteren av Russland. Det er ei fin bok, forresten.

Så vart det lansert ei løysing som skulle sikre freden og framtida: Jelena, dotter til storfyrst Ivan III av Moskva, skulle gifte seg med storfyrst Aleksander av Litauen. Dei to vart forlova, og avtale vart inngått. Litauen var taparen som måtte gje frå seg land.

Og så dukka religionen opp. Litauen var eit romersk-katolsk land, fyrsten også. Moskovittane var gresk-ortodokse, og forholdet mellom dei to kyrkjene var svært dårleg, nokså forgifta, prega av gjensidige skuldingar om vranglære. Difor kom det inn eit vilkår i avtalen som sa at det frå Ivans side ikkje ville bli tolt om Jelena sveik si gresk-katolske tru og gjekk over til den romersk-katolske, ikkje eingong om det skulle vere hennar eige ønske. Ivan kunne ikkje, og ville ikkje, risikere at dottera vart avvist i himmelporten, saman med alle vranglærarane.

Då brura vart henta i Moskva i januar 1495, vart det sett nye vilkår frå Ivan. Det måtte byggjast eit eige ortodoks gudshus for Jelena ved hoffet i Vilnius, hovudstaden i Litauen. Om Jelena måtte gå inn i eit romersk-katolsk gudshus, kunne det skje berre to gonger i den tida ho var der. Om svigermora bad henne med til kyrkje, måtte ho snu ved kyrkjedøra. For å sjå til at Helena etterlevde dette sende faren med henne 80 personar frå hoffet i Moskva, inkludert den ortodokse presten Foma.

Bryllaupet vart ei makaber framsyning, skriv Halvor Tjønn. Seremonien var lagd til Sankt Stanislav-katedralen i Vilnius. Biskopen i Vilnius sa fram dei tradisjonelle katolske bryllaupsformuleringane. Samtidig stod presten Foma ved sida av brura og utførte den ortodokse seremonien. Midt i dette surret greip både biskopen og brudgommen inn og prøvde å få Foma til å teie stille. Han nekta, og fullførte det ortodokse ritualet.

Så vart Jelena gift både romersk-katolsk og gresk-katolsk, på ei og same tid, slik at både politikken og gudstrua fekk sitt. Kva brureparet meinte om seremonien, veit vi ikkje.

Ekteskap kan ha mange slag startpunkt, med mange slag lagnader på vegen vidare frå dette startpunktet. Ekteskap der alt låg lukkeleg til rette, kan likevel ende i havari.

Alt tyder på at det gjekk bra med Aleksander og Helena. Historikarane ser ikkje bort frå at Ivan i Moskva kan ha hatt baktankar om at dottera skulle vere agenten hans i Vilnius, slik at han betre skulle vite kva som var tenkt og planlagt der. Slik rapportering er det ikkje spor etter. Ho ser ut til å ha vore lojal mot mannen sin. Kva ho i sitt eige sinn tenkte om dei evige spørsmåla, veit vi ikkje.

Det vi derimot veit, er at moskvariket voks fram til å bli det russiske storriket, medan Litauen med tida krympa og vart den baltiske småstaten vi i dag ser, ein småstat som, omsider, har greidd å kaste av seg det russiske åket.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Den politiske og den religiøse makta har dansa ein seig og langvarig pardans gjennom historia. I Roma var Cæsar både statssjef og øvsteprest, pontifex maximus, den store brubyggjaren mellom gudane og menneska. Farao var sjølv gud, og i nokre hundreår var det rådande lære i Europa at kongen var konge av Guds nåde. Kongens makt kom frå Gud. Gjennom ein seig og langvarig prosess har den politiske og religiøse makta skilt lag, religionen er skild frå politikken. No fortel vi resten av verda at det overalt bør vere slik som hos oss, slik vi nyleg har laga det, at politikk og religion er, og skal vere, ulike univers. Gud har ingenting i politikken å gjere. Dette er i dag vår meining.

I denne lange pardansen har fyrstens personlege tru vore ei politisk sak med sterke politiske verknader. Dei engelske stuartane var katolikkar i eit protestantisk England. Det kom, på blodig vis, til å prege fleire tiår av engelsk historie. Karl Johan gjekk over til protestantismen då han vart svensk kronprins. Kona hans, Desiré, gjorde aldri det. Så vart ho heller aldri krona som norsk dronning. Paris er vel ei messe verd, sa den protestantiske Henrik av Navarra då han 23. juli 1593 gjekk over til katolisismen.

På slutten av 1300-talet var det to dominerande og rivaliserande stormakter i Aust-Europa, Moskvariket og Litauen. Dei hadde det vanskeleg med kvarandre, og Moskvariket trengde seg vestover, inn over litauisk område. Det vart ført forhandlingar, og det gjekk dårleg for Litauen. Halvor Tjønn skriv om dette i boka om framvoksteren av Russland. Det er ei fin bok, forresten.

Så vart det lansert ei løysing som skulle sikre freden og framtida: Jelena, dotter til storfyrst Ivan III av Moskva, skulle gifte seg med storfyrst Aleksander av Litauen. Dei to vart forlova, og avtale vart inngått. Litauen var taparen som måtte gje frå seg land.

Og så dukka religionen opp. Litauen var eit romersk-katolsk land, fyrsten også. Moskovittane var gresk-ortodokse, og forholdet mellom dei to kyrkjene var svært dårleg, nokså forgifta, prega av gjensidige skuldingar om vranglære. Difor kom det inn eit vilkår i avtalen som sa at det frå Ivans side ikkje ville bli tolt om Jelena sveik si gresk-katolske tru og gjekk over til den romersk-katolske, ikkje eingong om det skulle vere hennar eige ønske. Ivan kunne ikkje, og ville ikkje, risikere at dottera vart avvist i himmelporten, saman med alle vranglærarane.

Då brura vart henta i Moskva i januar 1495, vart det sett nye vilkår frå Ivan. Det måtte byggjast eit eige ortodoks gudshus for Jelena ved hoffet i Vilnius, hovudstaden i Litauen. Om Jelena måtte gå inn i eit romersk-katolsk gudshus, kunne det skje berre to gonger i den tida ho var der. Om svigermora bad henne med til kyrkje, måtte ho snu ved kyrkjedøra. For å sjå til at Helena etterlevde dette sende faren med henne 80 personar frå hoffet i Moskva, inkludert den ortodokse presten Foma.

Bryllaupet vart ei makaber framsyning, skriv Halvor Tjønn. Seremonien var lagd til Sankt Stanislav-katedralen i Vilnius. Biskopen i Vilnius sa fram dei tradisjonelle katolske bryllaupsformuleringane. Samtidig stod presten Foma ved sida av brura og utførte den ortodokse seremonien. Midt i dette surret greip både biskopen og brudgommen inn og prøvde å få Foma til å teie stille. Han nekta, og fullførte det ortodokse ritualet.

Så vart Jelena gift både romersk-katolsk og gresk-katolsk, på ei og same tid, slik at både politikken og gudstrua fekk sitt. Kva brureparet meinte om seremonien, veit vi ikkje.

Ekteskap kan ha mange slag startpunkt, med mange slag lagnader på vegen vidare frå dette startpunktet. Ekteskap der alt låg lukkeleg til rette, kan likevel ende i havari.

Alt tyder på at det gjekk bra med Aleksander og Helena. Historikarane ser ikkje bort frå at Ivan i Moskva kan ha hatt baktankar om at dottera skulle vere agenten hans i Vilnius, slik at han betre skulle vite kva som var tenkt og planlagt der. Slik rapportering er det ikkje spor etter. Ho ser ut til å ha vore lojal mot mannen sin. Kva ho i sitt eige sinn tenkte om dei evige spørsmåla, veit vi ikkje.

Det vi derimot veit, er at moskvariket voks fram til å bli det russiske storriket, medan Litauen med tida krympa og vart den baltiske småstaten vi i dag ser, ein småstat som, omsider, har greidd å kaste av seg det russiske åket.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis