Diktet: Tone Hødnebø
Foto: Rolf M. Aagaard / Kolon Forlag
Tone Hødnebø, fødd 1962, oppvaksen i Tønsberg, busett i Oslo, har skrive seks eigenarta diktsamlingar, frå Larm (1989) til Nytte og utførte gjerninger (2016). Dertil har ho gjendikta Emily Dickinson og Anne Carson. Refleksjonar om poesi finst i Skamfulle Pompeii (2004). Ei større pocketutgjeving Å snu verden inn mot verden (2019) rommar dei samla dikta hennar. Ho har studert engelsk og nordisk, teater og film på universiteta i Oslo og Trondheim, var redaksjonsmedlem i Vagant 1990–1996, har undervist i fleire forfattarkurs, også ved Litterär Gestaltning på Göteborg universitet 2008–2010.
Det er språket som er hovudinteressa hennar, orda, der dei kjem ifrå, kva dei inneber. Diktar-eget er nedprioritert: «HVA BLIR DET NESTE/ man sier ja og mener nei/eller er det motsatt./ I disse tider, sier man/ har vi ingenting å frykte//. Men staten visner bort/ i en rekke hendelser/ og hva blir det neste/ selv om vi er omskiftelige/ så er vi overalt.» Dei personlege pronomena er ein, vi – ikke eg. I eit mottositat heiter det: «Hånden skriver/ den skriver ikke fordi jeg vil/ men fordi jeg vil/ det hånden skriver».
Det lèt seg ikkje gjera å lesa nokon diktarbiografi ut av samlingane hennar gjennom 27 år. Diktet denne veka, frå 2008, byrjar med bokstavløyse: ingen samtale, inga lukke. I neste strofe er orda komne, dei fablar om ein samtale for det som ikkje er hendt. Sluttstrofa vert erobra av orda – plutseleg er dei fire elementa på plass, døgnet vert snudd om, orda leitar «etter oss». Men kvar er vi? Har verda gått til grunne? Handlar diktet om den siste atomkrigen? Kva glede har vi av orda då? Eller har vi ikkje forsvunne?
Her er vi langt fra Wildenveys poesi.
Jan Erik Vold
DET VAR INGENTING I AVISENE
og ingenting i bøkene
ikke engang i hodene på folk
var det en hemmelighet å snakke om
eller prise seg lykkelig over
I hvilken forstand kom ordene til meg
ordene som ikke gav etter
for det som er forgjeves
og det som ennå ikke er hendt
den dagen vi kunne si alt til alle
Ordene kom enten vi ville eller ikke
og kastet oss rundt i luft, jord, ild og vann
og i siste sekund før døgnet blir snudd
leter de etter oss
som om vi er forsvunnet for godt.
Tone Hødnebø
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Tone Hødnebø, fødd 1962, oppvaksen i Tønsberg, busett i Oslo, har skrive seks eigenarta diktsamlingar, frå Larm (1989) til Nytte og utførte gjerninger (2016). Dertil har ho gjendikta Emily Dickinson og Anne Carson. Refleksjonar om poesi finst i Skamfulle Pompeii (2004). Ei større pocketutgjeving Å snu verden inn mot verden (2019) rommar dei samla dikta hennar. Ho har studert engelsk og nordisk, teater og film på universiteta i Oslo og Trondheim, var redaksjonsmedlem i Vagant 1990–1996, har undervist i fleire forfattarkurs, også ved Litterär Gestaltning på Göteborg universitet 2008–2010.
Det er språket som er hovudinteressa hennar, orda, der dei kjem ifrå, kva dei inneber. Diktar-eget er nedprioritert: «HVA BLIR DET NESTE/ man sier ja og mener nei/eller er det motsatt./ I disse tider, sier man/ har vi ingenting å frykte//. Men staten visner bort/ i en rekke hendelser/ og hva blir det neste/ selv om vi er omskiftelige/ så er vi overalt.» Dei personlege pronomena er ein, vi – ikke eg. I eit mottositat heiter det: «Hånden skriver/ den skriver ikke fordi jeg vil/ men fordi jeg vil/ det hånden skriver».
Det lèt seg ikkje gjera å lesa nokon diktarbiografi ut av samlingane hennar gjennom 27 år. Diktet denne veka, frå 2008, byrjar med bokstavløyse: ingen samtale, inga lukke. I neste strofe er orda komne, dei fablar om ein samtale for det som ikkje er hendt. Sluttstrofa vert erobra av orda – plutseleg er dei fire elementa på plass, døgnet vert snudd om, orda leitar «etter oss». Men kvar er vi? Har verda gått til grunne? Handlar diktet om den siste atomkrigen? Kva glede har vi av orda då? Eller har vi ikkje forsvunne?
Her er vi langt fra Wildenveys poesi.
Jan Erik Vold
DET VAR INGENTING I AVISENE
og ingenting i bøkene
ikke engang i hodene på folk
var det en hemmelighet å snakke om
eller prise seg lykkelig over
I hvilken forstand kom ordene til meg
ordene som ikke gav etter
for det som er forgjeves
og det som ennå ikke er hendt
den dagen vi kunne si alt til alle
Ordene kom enten vi ville eller ikke
og kastet oss rundt i luft, jord, ild og vann
og i siste sekund før døgnet blir snudd
leter de etter oss
som om vi er forsvunnet for godt.
Tone Hødnebø
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.