JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kommentarar

Ei vitaminsprøyte for demokratiet

Dei såkalla populistrørslene sender sjokkbølgjer gjennom den vestlege verda. Det politiske systemet vårt ser ut til å ha vanskar med å fanga opp misnøye i folkedjupet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
5135
20190816
5135
20190816

Framgangen til bompengepartiet er komen som ein kalddusj på heile det politiske miljøet i Noreg. Enkelte forstod kan hende at den stadige auken i bompengar, spesielt i dei store byane, ville møta motstand før eller seinare. Ingen i dei etablerte partia hadde likevel sett føre seg at bompengelista kunne bli blant dei største i byar som Bergen og Stavanger.

No må ein understreka at dette norske opprøret er ganske lite og ufarleg. Samanlikna med dei gule vestane i Frankrike, brexitopprøret i Storbritannia eller valet av Donald Trump i USA, står Folkeaksjonen nei til meir bompengar (FNB) fram som ei nokså pynteleg rørsle. Fedrelandet blir neppe snudd opp ned fordi ein del bompengemotstandarar kjem inn i nokre av kommunestyra i september.

Dårleg leiarskap

Likevel er det verdt å stogga opp ved det som skjer: Etter at Framstegspartiet blei eit styringsparti, er FNB det nærmaste me har ei populistisk folkerørsle i Noreg. Rørsla er eit produkt av at politikarane i fleire tiår neglisjerte viktige sider av infrastrukturen i landet. Når ein endeleg fann ut at Noreg var fleire tiår på etterskot innan veg, jarnbane og kollektivtrafikk i byane, blei det sett i gang ei storstilt utbygging. Problemet var berre at dei offentlege budsjetta – sjølv i eit land som Noreg – var oppbrukte. Løysinga blei å leggja ekstraskatt på éi gruppe, bilistane. Då mange oppdaga at ei heil månadsløn var i ferd med å bli inndregen av staten, fekk bompengelistene vind i segla. Det heile har vore eit godt døme på dårleg politisk leiarskap.

Norske politikarar kan likevel trøysta seg med at stoda i andre vestlege land er mykje meir alvorleg. Fellesnemnaren for misnøya er internasjonaliseringa, som har skapt avindustrialisering kombinert med auka økonomiske skilnadar og masseinnvandring til dei gamle europeiske nasjonalstatane. Globaliseringsprosjektet blei selt inn til europeiske og amerikanske veljarar som noko som skulle gje auka velstand og lukke. Så syner det seg at grovt rekna halvparten av veljarane ikkje likar det dei får servert. Resultatet er eit bitrare politisk klima og større avstand mellom veljarar og politikarar. Den politiske ustabiliteten i dei vestlege demokratia har auka monaleg dei siste åra.

Inn med broilerar

Kvifor blir det slik? Noko som er lett å peika på, er utviklinga av dei politiske partia. Samstundes som dei politiske apparata er blitt større og etter kvart fylte med profesjonelle politikarar, såkalla broilerar, har medlemstala i partia gått attende. Den folkelege forankringa av partia er med andre ord blitt mindre. Det held å gje eit døme frå vårt eige land: I 1996 hadde dei norske politiske partia eit samla individuelt medlemstal på 244.000 personar. I 2016 hadde talet falle til 159.000, altså med rundt ein tredel (Kjelde: Christian Lehnes masteroppgåve i statsvitskap, UiO 2017). Samstundes hadde folketalet i Noreg auka med omlag 800.000.

Stadig mindre parti styrer med andre ord ein stadig større folkesetnad. Å snu denne utviklinga ser ut til å vera viktig for å gje demokratiet vårt større legitimitet.

At folk i store mengder plutseleg skulle melda seg inn i partia igjen, er lite truleg. På den andre sida kunne ein drøfta om det hadde vore mogleg å opna opp nominasjonsprosessen i partia. I dag blir vallistene til stortings- og kommuneval sette saman av dei stadig færre partimedlemmene. Om veljarane kunne registrera seg som veljarar – men ikkje medlemmer – av partia og delta i nominasjonane, ville det skapa ei vitamininnsprøyting i heile systemet.

USA syner at opne nominasjonsprosessar ikkje er nokon garanti for at ueigna personar ikkje blir valde til dei høgste politiske verva i staten. Den positive verknaden ser likevel ut til å vera større, nemleg mindre avstand mellom styrande og styrte.

Auka bruk av folkeavstemmingar er eit anna mogleg tiltak. Langt frå alle politiske spørsmål kan bli avgjorde ved folkeavstemming, som til dømes kor mykje staten skal bruka på vegbygging kvart år. På den andre sida er det mange prinsipielle spørsmål som krev eit klart ja eller nei, slik som medlemsskap i EU eller Nato. Om fleire slike spørsmål blei avgjorde av folket direkte, ville det neppe utgjera eit trugsmål mot det parlamentariske demokratiet – snarare tvert om.

Statlege parti

Ein kan òg stilla spørsmål ved om den offentlege støtta til partiapparata. Staten brukte i 2017 ein halv milliard kroner på å støtta partia. Dette utgjorde 67 prosent av inntektene deira, syner tal frå SSB. Kva om partia gjekk over til i hovudsak å vera finansierte av medlemmene og veljarane, i staden for av staten? Dei politiske partia er sjølve berebjelken i det parlamentariske demokratiet vårt. Røynsler dei siste åra har kanskje synt at det ikkje har vore eit eintydig gode at dei er blitt ein del av det statlege byråkratiet?

HALVOR TJØNN

Halvor Tjønn er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Framgangen til bompengepartiet er komen som ein kalddusj på heile det politiske miljøet i Noreg. Enkelte forstod kan hende at den stadige auken i bompengar, spesielt i dei store byane, ville møta motstand før eller seinare. Ingen i dei etablerte partia hadde likevel sett føre seg at bompengelista kunne bli blant dei største i byar som Bergen og Stavanger.

No må ein understreka at dette norske opprøret er ganske lite og ufarleg. Samanlikna med dei gule vestane i Frankrike, brexitopprøret i Storbritannia eller valet av Donald Trump i USA, står Folkeaksjonen nei til meir bompengar (FNB) fram som ei nokså pynteleg rørsle. Fedrelandet blir neppe snudd opp ned fordi ein del bompengemotstandarar kjem inn i nokre av kommunestyra i september.

Dårleg leiarskap

Likevel er det verdt å stogga opp ved det som skjer: Etter at Framstegspartiet blei eit styringsparti, er FNB det nærmaste me har ei populistisk folkerørsle i Noreg. Rørsla er eit produkt av at politikarane i fleire tiår neglisjerte viktige sider av infrastrukturen i landet. Når ein endeleg fann ut at Noreg var fleire tiår på etterskot innan veg, jarnbane og kollektivtrafikk i byane, blei det sett i gang ei storstilt utbygging. Problemet var berre at dei offentlege budsjetta – sjølv i eit land som Noreg – var oppbrukte. Løysinga blei å leggja ekstraskatt på éi gruppe, bilistane. Då mange oppdaga at ei heil månadsløn var i ferd med å bli inndregen av staten, fekk bompengelistene vind i segla. Det heile har vore eit godt døme på dårleg politisk leiarskap.

Norske politikarar kan likevel trøysta seg med at stoda i andre vestlege land er mykje meir alvorleg. Fellesnemnaren for misnøya er internasjonaliseringa, som har skapt avindustrialisering kombinert med auka økonomiske skilnadar og masseinnvandring til dei gamle europeiske nasjonalstatane. Globaliseringsprosjektet blei selt inn til europeiske og amerikanske veljarar som noko som skulle gje auka velstand og lukke. Så syner det seg at grovt rekna halvparten av veljarane ikkje likar det dei får servert. Resultatet er eit bitrare politisk klima og større avstand mellom veljarar og politikarar. Den politiske ustabiliteten i dei vestlege demokratia har auka monaleg dei siste åra.

Inn med broilerar

Kvifor blir det slik? Noko som er lett å peika på, er utviklinga av dei politiske partia. Samstundes som dei politiske apparata er blitt større og etter kvart fylte med profesjonelle politikarar, såkalla broilerar, har medlemstala i partia gått attende. Den folkelege forankringa av partia er med andre ord blitt mindre. Det held å gje eit døme frå vårt eige land: I 1996 hadde dei norske politiske partia eit samla individuelt medlemstal på 244.000 personar. I 2016 hadde talet falle til 159.000, altså med rundt ein tredel (Kjelde: Christian Lehnes masteroppgåve i statsvitskap, UiO 2017). Samstundes hadde folketalet i Noreg auka med omlag 800.000.

Stadig mindre parti styrer med andre ord ein stadig større folkesetnad. Å snu denne utviklinga ser ut til å vera viktig for å gje demokratiet vårt større legitimitet.

At folk i store mengder plutseleg skulle melda seg inn i partia igjen, er lite truleg. På den andre sida kunne ein drøfta om det hadde vore mogleg å opna opp nominasjonsprosessen i partia. I dag blir vallistene til stortings- og kommuneval sette saman av dei stadig færre partimedlemmene. Om veljarane kunne registrera seg som veljarar – men ikkje medlemmer – av partia og delta i nominasjonane, ville det skapa ei vitamininnsprøyting i heile systemet.

USA syner at opne nominasjonsprosessar ikkje er nokon garanti for at ueigna personar ikkje blir valde til dei høgste politiske verva i staten. Den positive verknaden ser likevel ut til å vera større, nemleg mindre avstand mellom styrande og styrte.

Auka bruk av folkeavstemmingar er eit anna mogleg tiltak. Langt frå alle politiske spørsmål kan bli avgjorde ved folkeavstemming, som til dømes kor mykje staten skal bruka på vegbygging kvart år. På den andre sida er det mange prinsipielle spørsmål som krev eit klart ja eller nei, slik som medlemsskap i EU eller Nato. Om fleire slike spørsmål blei avgjorde av folket direkte, ville det neppe utgjera eit trugsmål mot det parlamentariske demokratiet – snarare tvert om.

Statlege parti

Ein kan òg stilla spørsmål ved om den offentlege støtta til partiapparata. Staten brukte i 2017 ein halv milliard kroner på å støtta partia. Dette utgjorde 67 prosent av inntektene deira, syner tal frå SSB. Kva om partia gjekk over til i hovudsak å vera finansierte av medlemmene og veljarane, i staden for av staten? Dei politiske partia er sjølve berebjelken i det parlamentariske demokratiet vårt. Røynsler dei siste åra har kanskje synt at det ikkje har vore eit eintydig gode at dei er blitt ein del av det statlege byråkratiet?

HALVOR TJØNN

Halvor Tjønn er journalist og fast skribent i Dag og Tid.

At folk i store mengder plutseleg skulle melda

seg inn i partia igjen, er lite truleg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis