JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeknologiFeature

Trykkskjermar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Trykkskjermen på mobilen fungerer ved hjelp av elektrisiteten som finst i huda vår.

Trykkskjermen på mobilen fungerer ved hjelp av elektrisiteten som finst i huda vår.

Foto: Wikimedia Commons

Trykkskjermen på mobilen fungerer ved hjelp av elektrisiteten som finst i huda vår.

Trykkskjermen på mobilen fungerer ved hjelp av elektrisiteten som finst i huda vår.

Foto: Wikimedia Commons

5181
20210312
5181
20210312

Du trykker på mobilen dagen lang, og då bruker du ein trykkskjerm som fungerer så godt at du knapt tenkjer på at han er der.

Eit eksempel er når du skal ta bilete med mobilen. Først trykker du på kameraikonet, du siktar inn på motivet og trykker av fleire gonger etter å ha zooma inn med å spreie to fingrar som tar på skjermen. Etterpå sveipar du gjennom bileta og finn eit du likar, men skjer vekk litt av eine kanten ved å bruke peikefingeren. Du trykker på delesymbolet og vel deling med SMS. Du sveipar gjennom mottakarlista til du finn onkel Arne. Så dukkar det opp eit tastatur som du trykker på, og slik held det fram.

Det er mykje ulikt som kan hende når du trykker på skjermen, og effekten avheng av kva programvare som har kontroll over skjermen. Kvar slik programvare, eller app, om du vil, har såkalla hendingshandsamarar, instruksjonar for kva som skal skje ved eit trykk. På ein mobil har operativsystemet instruksjonar som opnar ein app når du trykker på appikonet, ein notatapp har instruksjonar for å flytte ein markør i ein tekst dit du trykker, ein nettlesarapp har instruksjonar for å vise ei ny nettside når du trykker på ei lenke. Det er berre fantasien til app-programmeraren som set grenser for kva ein kan bruke eit trykk til.

Det finst to typar trykkskjermar rundt oss. Den eine typen finn du til dømes i innsjekkinga på flyplassar og i den automatiske betalingskassa i daglegvarebutikken. Slike trykkskjermar er robuste og toler ein støyt, og du får berre respons om du trykker i dei førehandsdefinerte rutene («Betal»). Den andre typen finn du på mobilen, nettbrettet og kanskje også på laptopen din. Slike skjermar er sensitive for ei mengd ulike gestar, og du kan gjere mange forskjellige handlingar.

Begge dei to variantane bruker små elektriske straumar til å registrere kvar du trykker. I den robuste skjermen er det to lag med materiale som leier elektrisk straum under overflata. Det er ein viss avstand mellom desse laga, men når du trykker på skjermen, får dei kontakt, og dei elektriske straumane får nye vegar. Sensorar i hjørna på skjermen registrerer endringane i straumstyrke, og mikrobrikker reknar ut kvar straumen vert broten og sender denne informasjonen til programvara.

Trykkskjermen på mobilen bruker òg små straumar. Men den bruker faktisk elektrisiteten som finst i huda vår. Vi har alle litt fukt i huda, og det gjer at ho leier straum. Under skjermoverflata er det eit gitter av små såkalla kondensatorar. Ein kondensator er eit slags lager for elektrisk straum med to elektrodar. Den eine elektroden er nærast skjermen, og når du trykker på skjermen, vert det elektrisk kontakt mellom fingeren din og elektroden, og han endrar lading. Denne endringa vert registrert i den andre elektroden, og vidare registrert av små mikrobrikker som reknar ut koordinatane for trykkinga di. Om du gjer ei rørsle, er dette systemet så følsamt og raskt at fingerrørsla vert registrert med ein gong.

Dette systemet er tilpassa den evna huda di har til å leie straum. Om du vert for fuktig på hendene eller det kjem vatn på skjermen vert det for stor leiingsevne og skjermen verkar ikkje. Om du er for tørr på hendene vert det for lita leiingsevne, og skjermen merkar ikkje at det er ein finger der. Eldre folk har gjerne tørrare hud enn yngre og får difor dårlegare respons frå skjermen. Det er nesten litt urettferdig at den digitalt kompetente bestemora ikkje får til å sjekke nyheitene på nettbrettet fordi ho har tørr hud, mens barnebarna trur ho er ei digital kløne.

Trykkskjermar nyttar helst eit materiale som heiter indium-tinn-oksid. Dette stoffet har spesielt verdfulle eigenskapar. Det er jo slik at skjermar skal vise fram ting, og då må dei vere gjennomsiktige. Samstundes må det vere eit elektronisk system heilt i overflata på skjermen. Det fine med indium-tinn-oksid er at det leier straum akkurat perfekt for dette formålet, og samtidig er det gjennomsiktig som glas. Det er ikkje så mange stoff som har denne eigenskapen, og difor vert indium-tinn-oksid mykje brukt.

Diverre er indium eit ganske sjeldan metall som nesten ikkje finst i rein form. Rett nok finst det nærast overalt i bakken, men i så små konsentrasjonar at det er vanskeleg å utvinne kommersielt. Difor er det intensiv forsking på gang for å finne andre materiale som leier straum og er gjennomsiktige.

Ein treng ikkje så mykje indium til kvar skjerm, men med dei milliardane av skjermar som finst i verda i dag, har det likevel gått med mykje indium. Ein reknar med at dei utvinnelege indiumressursane vil vere oppbrukte i løpet av nokre få tiår. Indium vert rekna som eit av eit tital «trua» grunnstoff som menneska kan ha brukt opp innan 100 år.

Det kan nok hende at det etter kvart vert enklare å vinne ut indium av gamle skjermar enn å hente det opp gjennom gruvedrift, men enno er ikkje teknologiane for slik gjenvinning gode nok. Folk har det jo med å samle på gamle mobiltelefonar, men om vi tar dei fram frå skuffen og leverer til gjenvinning, kan vi håpe på rimelege, gode og miljøvennlege trykkskjermar i framtida.

Bjørnar Tessem og Lars Nyre

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Du trykker på mobilen dagen lang, og då bruker du ein trykkskjerm som fungerer så godt at du knapt tenkjer på at han er der.

Eit eksempel er når du skal ta bilete med mobilen. Først trykker du på kameraikonet, du siktar inn på motivet og trykker av fleire gonger etter å ha zooma inn med å spreie to fingrar som tar på skjermen. Etterpå sveipar du gjennom bileta og finn eit du likar, men skjer vekk litt av eine kanten ved å bruke peikefingeren. Du trykker på delesymbolet og vel deling med SMS. Du sveipar gjennom mottakarlista til du finn onkel Arne. Så dukkar det opp eit tastatur som du trykker på, og slik held det fram.

Det er mykje ulikt som kan hende når du trykker på skjermen, og effekten avheng av kva programvare som har kontroll over skjermen. Kvar slik programvare, eller app, om du vil, har såkalla hendingshandsamarar, instruksjonar for kva som skal skje ved eit trykk. På ein mobil har operativsystemet instruksjonar som opnar ein app når du trykker på appikonet, ein notatapp har instruksjonar for å flytte ein markør i ein tekst dit du trykker, ein nettlesarapp har instruksjonar for å vise ei ny nettside når du trykker på ei lenke. Det er berre fantasien til app-programmeraren som set grenser for kva ein kan bruke eit trykk til.

Det finst to typar trykkskjermar rundt oss. Den eine typen finn du til dømes i innsjekkinga på flyplassar og i den automatiske betalingskassa i daglegvarebutikken. Slike trykkskjermar er robuste og toler ein støyt, og du får berre respons om du trykker i dei førehandsdefinerte rutene («Betal»). Den andre typen finn du på mobilen, nettbrettet og kanskje også på laptopen din. Slike skjermar er sensitive for ei mengd ulike gestar, og du kan gjere mange forskjellige handlingar.

Begge dei to variantane bruker små elektriske straumar til å registrere kvar du trykker. I den robuste skjermen er det to lag med materiale som leier elektrisk straum under overflata. Det er ein viss avstand mellom desse laga, men når du trykker på skjermen, får dei kontakt, og dei elektriske straumane får nye vegar. Sensorar i hjørna på skjermen registrerer endringane i straumstyrke, og mikrobrikker reknar ut kvar straumen vert broten og sender denne informasjonen til programvara.

Trykkskjermen på mobilen bruker òg små straumar. Men den bruker faktisk elektrisiteten som finst i huda vår. Vi har alle litt fukt i huda, og det gjer at ho leier straum. Under skjermoverflata er det eit gitter av små såkalla kondensatorar. Ein kondensator er eit slags lager for elektrisk straum med to elektrodar. Den eine elektroden er nærast skjermen, og når du trykker på skjermen, vert det elektrisk kontakt mellom fingeren din og elektroden, og han endrar lading. Denne endringa vert registrert i den andre elektroden, og vidare registrert av små mikrobrikker som reknar ut koordinatane for trykkinga di. Om du gjer ei rørsle, er dette systemet så følsamt og raskt at fingerrørsla vert registrert med ein gong.

Dette systemet er tilpassa den evna huda di har til å leie straum. Om du vert for fuktig på hendene eller det kjem vatn på skjermen vert det for stor leiingsevne og skjermen verkar ikkje. Om du er for tørr på hendene vert det for lita leiingsevne, og skjermen merkar ikkje at det er ein finger der. Eldre folk har gjerne tørrare hud enn yngre og får difor dårlegare respons frå skjermen. Det er nesten litt urettferdig at den digitalt kompetente bestemora ikkje får til å sjekke nyheitene på nettbrettet fordi ho har tørr hud, mens barnebarna trur ho er ei digital kløne.

Trykkskjermar nyttar helst eit materiale som heiter indium-tinn-oksid. Dette stoffet har spesielt verdfulle eigenskapar. Det er jo slik at skjermar skal vise fram ting, og då må dei vere gjennomsiktige. Samstundes må det vere eit elektronisk system heilt i overflata på skjermen. Det fine med indium-tinn-oksid er at det leier straum akkurat perfekt for dette formålet, og samtidig er det gjennomsiktig som glas. Det er ikkje så mange stoff som har denne eigenskapen, og difor vert indium-tinn-oksid mykje brukt.

Diverre er indium eit ganske sjeldan metall som nesten ikkje finst i rein form. Rett nok finst det nærast overalt i bakken, men i så små konsentrasjonar at det er vanskeleg å utvinne kommersielt. Difor er det intensiv forsking på gang for å finne andre materiale som leier straum og er gjennomsiktige.

Ein treng ikkje så mykje indium til kvar skjerm, men med dei milliardane av skjermar som finst i verda i dag, har det likevel gått med mykje indium. Ein reknar med at dei utvinnelege indiumressursane vil vere oppbrukte i løpet av nokre få tiår. Indium vert rekna som eit av eit tital «trua» grunnstoff som menneska kan ha brukt opp innan 100 år.

Det kan nok hende at det etter kvart vert enklare å vinne ut indium av gamle skjermar enn å hente det opp gjennom gruvedrift, men enno er ikkje teknologiane for slik gjenvinning gode nok. Folk har det jo med å samle på gamle mobiltelefonar, men om vi tar dei fram frå skuffen og leverer til gjenvinning, kan vi håpe på rimelege, gode og miljøvennlege trykkskjermar i framtida.

Bjørnar Tessem og Lars Nyre

Eldre folk har gjerne tørrare hud enn yngre og får difor dårlegare respons frå skjermen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis