Teknologi
«Dørene lukkes»
Line 5 Ringen i Oslo er vel det næraste eg kjem ein Porsche. Togsettet MX 3000 er laga av Siemens i Austerrike, med design av Porsche.
Kollektive minne. Eg sit heilt åleine bada i neonlys i det T-banevogna nærmar seg Grønland ei vinternatt i 1980. Inn stig åtte–ti kjekke ungdommar kledde i tidsmoten – hanekam, kjettingar og vernesko. Eg gjer meg så liten eg kan.
«Kva i helvete gjer du i vår vogn?» Det må innrømmast at spørsmålet også hadde streifa meg. Ei sterk smerte i kneet på grunn av eit velretta spark får meg til å søkka saman i snøsørpa på golvet. Det neste eg hugsar, er at eg spring som galen gjennom brutalarkitekturen på Sentrum stasjon, der menneskevrak ligg flolagde i rulletrappene. Vel oppe tenkjer eg: Aldri meir!
No driv eg med eksponeringsterapi. Nyinnflytta til Oslo med T-bane som næraste nabo må eg verta ven med T-bana igjen. Eg tek ho til alle tider på døgeret mens eg les praktverket med 50 historier om byens puls: T-bana. For å føla meg trygg har eg eit skrujarn i lomma. T-bana er eit fantastisk system. Presist og komfortabelt kan ein koma snøgt frå A til B i Oslo. T-banesystemet i Oslo er nærast ein kopi av det i Stockholm.
Ja, til og med den lysande blå T-en over hovudet mitt signaliserer det. Når eg står på den 110 meter lange perrongen på Kringsjå, ser eg skjenegangen og den gule straumførande tredjeskjena. Ho leverer likestraum til vognsettet, som returnerer straumen tilbake via hjula til skjenegangen, som er jorda med jamne mellomrom.
I svingar ser eg at den gule skjena byter side. Av og til er ho vekke, og då vert toget drive fram av tregleik. Vognsettet, som er 54 meter langt og kan koplast slik at det vert 108 meter langt, tek imot straumen via slepekontaktar som sit mellom hjula. Dei elektriske motorane sit i alle hjulakslar og kan gje T-banetoget ein maksimalfart på 80 km/t. Under bremsing produserer dei elektrisk motorane straum som vert mata attende til nettet. Slik vert straumforbruket redusert med 25 prosent.
Eg stig inn i vogna. Det fyrste som slår meg, kosmopolitten, er kor god plass det er. Vognene er mykje breiare, 3,2 meter, enn undergrunnsbaner ute i verda. Det har historiske årsaker, fordi Holmenkollbana i 1910 valde å ha same sporvidde som NSB. Det er god plass til barnevogner og syklar. Ja, einskilde brukar T-bana nærast som godsvogn når dei skal flytte stort og smått.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.