JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

SjakkFeature

Mellom kunsten og sporten

Magnus Carlsen spelar for den fyrste verdsmeistertittelen sin på heimebane i finalespelet mot Wesley So.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Magnus Carlsen og Fabiano Caruana (t.v.) under Fischersjakk-semifinalar, dag 2, på Henie Onstad Kunstsenter.

Magnus Carlsen og Fabiano Caruana (t.v.) under Fischersjakk-semifinalar, dag 2, på Henie Onstad Kunstsenter.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Magnus Carlsen og Fabiano Caruana (t.v.) under Fischersjakk-semifinalar, dag 2, på Henie Onstad Kunstsenter.

Magnus Carlsen og Fabiano Caruana (t.v.) under Fischersjakk-semifinalar, dag 2, på Henie Onstad Kunstsenter.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

5471
20191101

Fischer Random World Championship, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden. 27. oktober–2. november 2019.

Den fyrste offisielle verdsmeisterskapen i «fischersjakk»

Semifinalar (vinnaren må oppnå minst 12,5 av 24 poeng):






Andre semifinale: Wesley So – Jan Nepomnjasjtsjij 13–5.

Finalane vert spela i det same formatet som semifinalane, over tre dagar.

Gullfinale: Carlsen–So

Bronsefinale: Caruana–Nepomnjasjtsjij.

Premiepotten i finalespelet er på 2,7 millionar kroner.

5471
20191101

Fischer Random World Championship, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden. 27. oktober–2. november 2019.

Den fyrste offisielle verdsmeisterskapen i «fischersjakk»

Semifinalar (vinnaren må oppnå minst 12,5 av 24 poeng):






Andre semifinale: Wesley So – Jan Nepomnjasjtsjij 13–5.

Finalane vert spela i det same formatet som semifinalane, over tre dagar.

Gullfinale: Carlsen–So

Bronsefinale: Caruana–Nepomnjasjtsjij.

Premiepotten i finalespelet er på 2,7 millionar kroner.

Om lesaren hugsar attende til år null, altså i februar fjor, vart det den gongen arrangert ein uoffisiell verdsmeisterskap på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Ideen var å plassera det nasjonale klenodiet Magnus Carlsen i ei kunstutstilling, i det kunstnaren Dag Alveng kalla ein «ready-made performance». For å oppnå ein større effekt tok ein på vegner av kunsten bort vitskapen – opningsteorien – frå sjakkspelet.

Sjakkverda lika showet i Bærum, i ånda til Bobby Fischer, den ellevte verdsmeisteren, som formulerte reglane for fischersjakk i 1996. Ja, det gjekk så bra (Carlsen vann mot Nakamura) at den nye leiinga i verdssjakkforbundet FIDE valde å gjera fischersjakk til ei ny offisiell grein. Så i år er det alvor. Fischersjakken er ikkje lenger berre kunst, men ein sport som skal få si eiga rating og kongerekkje. Carlsen er, som vi veit, den siste i den klassiske rekkja med 16 meistrar frå 1886, og vil sjølvsagt gjera alt for å verta den fyrste i Fischer-rekkja.

Vanskeleg trekning

Etter om lag ti tusen fischersjakkparti i ulike kvalifiseringsturneringar sidan mai i år stod arrangørane att med fire semifinalistar av beste merke i «år éin» i den nye tidsrekninga for sjakken. Trekninga i rådhuset i Sandvika var brutal då Carlsen måtte møta verdstoaren Fabiano Caruana alt i semifinalen. Dei to andre semifinalistane, filippinsk-amerikanske Wesley So, som var nummer to i verda for eit par år sidan, og den beste russaren, Jan Nepomnjasjtsjij, smilte over å kunna styra unna Carlsen i fyrste omgang.

Men Carlsen var òg nøgd. «Eg vil møta ‘Fabi’», sa han til pressa. Carlsen ville visa publikum – etter dei 12 remisane i VM-kampen i London – at han kan slå den gode amerikanaren i parti etter parti, dag etter dag.

For utan opningsteori finst det ikkje lenger nokon god remisstrategi. I fischersjakk vert spelarane tvinga inn i kreativt kaos. Dei ulike startposisjonane oppstår ved at offiserane vert plasserte på fyrste- og åttanderada gjennom loddtrekning rett før partiet. Den kvite og svarte startstillinga må vera symmetrisk, og kongane vert plasserte på eit felt mellom dei to tårna, slik at ein kan rokera etter mønster frå klassisk sjakk.

meisterstykke

Det var jo ikkje heilt etter planen at Carlsen skulle tapa det fyrste partiet med kvit. Men det var heller ikkje heilt overraskande. Caruana har tidlegare i haust leika seg til siger 19–7 i fischersjakk mot sjølvaste Garri Kasparov, og i kvartfinalen i VM var han heilt overlegen i oppgjeret mot Hikaru Nakamura.

Men Carlsen slo snøgt tilbake då han vann eit langt sluttspel som svart i parti to. Og med svarte brikker på ny i parti 3, spela Carlsen kan henda det beste fischersjakk-partiet i historia. Partiet vart eit strategisk meisterstykke, der offiserane stadig fann nye vegar inn i den kvite kongestillinga. For sportsmannen Carlsen var resultatet aller viktigast, men på brettet fekk publikum sjå sjakk-kunst i rein form:

Caruana–Carlsen, parti 3. Svart spela springaren til g5 og vann snøgt.

Marcel Duchamp, med fire sjakk-OL for det franske landslaget i mellomkrigstida, sa det betre enn nokon annan: Venleiken i sjakken ligg ikkje i plasseringa av brikka på brettet, men i den potensielle rørsla i samspel med andre brikker. Den svarte springaren på f3 har hoppa inn i den kvite leiren, men no hoppar han overraskande bakover til g5 – og med eitt fungerer alle bindingar på kryss og tvers i perfekt harmoni. Det er som når Duchamp tek eit pissoar og snur det opp ned. Med eitt får pissoaret ein ny funksjon. Det vert ei fontene – og det viktigaste kunstverket i det tjuande hundreåret.

Eg trur ikkje spelarane veit at pissoaret, orsak fontena, heng 30 meter unna i grannerommet, som ein del av den nye Dada-utstillinga på museet. Caruana og Carlsen har eige toalett på bakrommet og kan konsentrera seg om sporten.

Då Carlsen var i leiing etter fire parti med timesjakk (éin time til kvar spelar på heile partiet), miste ekspertane trua på Caruana. Dess snøggare spelet går, dess betre skal det vera for Carlsen. I snøggsjakken på dag tre gjekk Carlsen som svart til åtak etter berre 3 trekk. Etter fem trekk fekk vi følgjande stilling:

Caruana–Carlsen, parti 6. Svart går på med bøndene frå start.

Slike stillingar ser ein ikkje i klassisk sjakk. Carlsen vann elegant og var euforisk etter partiet: «Dette er grunnen til at vi spelar fischersjakk. Alle toppspelarar elskar slikt spel.» Ja, det er godt òg for ein verdsmeister å få leika seg litt med rein kreativitet på brettet, utan opningsteori og remisdauden.

Caruana fekk ein trøstesiger i neste parti, men så skjerpa Carlsen seg nok ein gong og var iskald med 14 sekundar attende på klokka då han vann det siste snøggpartiet. Båe semifinalane vart over før lynsjakken. Vinnaren av moroa på Høvikodden får laurdag kveld ein ekte verdsmeistertittel.

Atle Grønn

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Om lesaren hugsar attende til år null, altså i februar fjor, vart det den gongen arrangert ein uoffisiell verdsmeisterskap på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Ideen var å plassera det nasjonale klenodiet Magnus Carlsen i ei kunstutstilling, i det kunstnaren Dag Alveng kalla ein «ready-made performance». For å oppnå ein større effekt tok ein på vegner av kunsten bort vitskapen – opningsteorien – frå sjakkspelet.

Sjakkverda lika showet i Bærum, i ånda til Bobby Fischer, den ellevte verdsmeisteren, som formulerte reglane for fischersjakk i 1996. Ja, det gjekk så bra (Carlsen vann mot Nakamura) at den nye leiinga i verdssjakkforbundet FIDE valde å gjera fischersjakk til ei ny offisiell grein. Så i år er det alvor. Fischersjakken er ikkje lenger berre kunst, men ein sport som skal få si eiga rating og kongerekkje. Carlsen er, som vi veit, den siste i den klassiske rekkja med 16 meistrar frå 1886, og vil sjølvsagt gjera alt for å verta den fyrste i Fischer-rekkja.

Vanskeleg trekning

Etter om lag ti tusen fischersjakkparti i ulike kvalifiseringsturneringar sidan mai i år stod arrangørane att med fire semifinalistar av beste merke i «år éin» i den nye tidsrekninga for sjakken. Trekninga i rådhuset i Sandvika var brutal då Carlsen måtte møta verdstoaren Fabiano Caruana alt i semifinalen. Dei to andre semifinalistane, filippinsk-amerikanske Wesley So, som var nummer to i verda for eit par år sidan, og den beste russaren, Jan Nepomnjasjtsjij, smilte over å kunna styra unna Carlsen i fyrste omgang.

Men Carlsen var òg nøgd. «Eg vil møta ‘Fabi’», sa han til pressa. Carlsen ville visa publikum – etter dei 12 remisane i VM-kampen i London – at han kan slå den gode amerikanaren i parti etter parti, dag etter dag.

For utan opningsteori finst det ikkje lenger nokon god remisstrategi. I fischersjakk vert spelarane tvinga inn i kreativt kaos. Dei ulike startposisjonane oppstår ved at offiserane vert plasserte på fyrste- og åttanderada gjennom loddtrekning rett før partiet. Den kvite og svarte startstillinga må vera symmetrisk, og kongane vert plasserte på eit felt mellom dei to tårna, slik at ein kan rokera etter mønster frå klassisk sjakk.

meisterstykke

Det var jo ikkje heilt etter planen at Carlsen skulle tapa det fyrste partiet med kvit. Men det var heller ikkje heilt overraskande. Caruana har tidlegare i haust leika seg til siger 19–7 i fischersjakk mot sjølvaste Garri Kasparov, og i kvartfinalen i VM var han heilt overlegen i oppgjeret mot Hikaru Nakamura.

Men Carlsen slo snøgt tilbake då han vann eit langt sluttspel som svart i parti to. Og med svarte brikker på ny i parti 3, spela Carlsen kan henda det beste fischersjakk-partiet i historia. Partiet vart eit strategisk meisterstykke, der offiserane stadig fann nye vegar inn i den kvite kongestillinga. For sportsmannen Carlsen var resultatet aller viktigast, men på brettet fekk publikum sjå sjakk-kunst i rein form:

Caruana–Carlsen, parti 3. Svart spela springaren til g5 og vann snøgt.

Marcel Duchamp, med fire sjakk-OL for det franske landslaget i mellomkrigstida, sa det betre enn nokon annan: Venleiken i sjakken ligg ikkje i plasseringa av brikka på brettet, men i den potensielle rørsla i samspel med andre brikker. Den svarte springaren på f3 har hoppa inn i den kvite leiren, men no hoppar han overraskande bakover til g5 – og med eitt fungerer alle bindingar på kryss og tvers i perfekt harmoni. Det er som når Duchamp tek eit pissoar og snur det opp ned. Med eitt får pissoaret ein ny funksjon. Det vert ei fontene – og det viktigaste kunstverket i det tjuande hundreåret.

Eg trur ikkje spelarane veit at pissoaret, orsak fontena, heng 30 meter unna i grannerommet, som ein del av den nye Dada-utstillinga på museet. Caruana og Carlsen har eige toalett på bakrommet og kan konsentrera seg om sporten.

Då Carlsen var i leiing etter fire parti med timesjakk (éin time til kvar spelar på heile partiet), miste ekspertane trua på Caruana. Dess snøggare spelet går, dess betre skal det vera for Carlsen. I snøggsjakken på dag tre gjekk Carlsen som svart til åtak etter berre 3 trekk. Etter fem trekk fekk vi følgjande stilling:

Caruana–Carlsen, parti 6. Svart går på med bøndene frå start.

Slike stillingar ser ein ikkje i klassisk sjakk. Carlsen vann elegant og var euforisk etter partiet: «Dette er grunnen til at vi spelar fischersjakk. Alle toppspelarar elskar slikt spel.» Ja, det er godt òg for ein verdsmeister å få leika seg litt med rein kreativitet på brettet, utan opningsteori og remisdauden.

Caruana fekk ein trøstesiger i neste parti, men så skjerpa Carlsen seg nok ein gong og var iskald med 14 sekundar attende på klokka då han vann det siste snøggpartiet. Båe semifinalane vart over før lynsjakken. Vinnaren av moroa på Høvikodden får laurdag kveld ein ekte verdsmeistertittel.

Atle Grønn

Pissoaret, orsak fontena, heng 30 meter unna i grannerommet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis