JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Feature

🎧 Svein Ellingsen (1929–2020)

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: NTB scanpix

Foto: NTB scanpix

7387
20200417

Svein Ellingsen

I de sene timers stillhet

I de sene timers stillhet

kjenner jeg en indre uro

som jeg ikke kan fortrenge.

Midt i gleden som jeg føler

over alt som dagen gav meg,

er en understrøm av smerte.

 

Mine nederlag står for meg:

Slik mitt hjerte kjenner dagen,

er den knust i mange deler.

Men i dagens siste time

får jeg overgi min uro

til en Annen ved min side.

 

Gud er større enn vårt hjerte!

Han som ser min maktesløshet,

frigjør meg fra skyldens tyngde.

Mine tanker finner hvile:

Slik jeg er, i all min svakhet,

er jeg elsket, er jeg godtatt!

 

Kristi eget ord og løfte

rekkes til meg som en gave:

Dine synder er deg tilgitt.

Så skal alt som gikk i stykker

også denne dag bli løftet

inn i Kjærlighetens helhet. 

Skriven i 1971–72. Prenta i debutsamlinga
Det skjulte nærvær, 1978. Salme 823 i 
Norsk salmebok, 1985. Salme 825 i 
Norsk salmebok 2013, 2013.
Melodi: Harald Herresthal, 1977.

7387
20200417

Svein Ellingsen

I de sene timers stillhet

I de sene timers stillhet

kjenner jeg en indre uro

som jeg ikke kan fortrenge.

Midt i gleden som jeg føler

over alt som dagen gav meg,

er en understrøm av smerte.

 

Mine nederlag står for meg:

Slik mitt hjerte kjenner dagen,

er den knust i mange deler.

Men i dagens siste time

får jeg overgi min uro

til en Annen ved min side.

 

Gud er større enn vårt hjerte!

Han som ser min maktesløshet,

frigjør meg fra skyldens tyngde.

Mine tanker finner hvile:

Slik jeg er, i all min svakhet,

er jeg elsket, er jeg godtatt!

 

Kristi eget ord og løfte

rekkes til meg som en gave:

Dine synder er deg tilgitt.

Så skal alt som gikk i stykker

også denne dag bli løftet

inn i Kjærlighetens helhet. 

Skriven i 1971–72. Prenta i debutsamlinga
Det skjulte nærvær, 1978. Salme 823 i 
Norsk salmebok, 1985. Salme 825 i 
Norsk salmebok 2013, 2013.
Melodi: Harald Herresthal, 1977.

Lytt til artikkelen:

Palmesundag døydde salmediktaren, hymnologen og biletkunstnaren Svein Ellingsen, 90 år gamal. Han har skrive og attdikta nær seksti av salmane i Norsk salmebok 2013 og er sjølv attdikta til mange europeiske språk. Frå kring 1970 fornya han norsk salmekunst på eit vis som gjev han ein synleg plass i den ålmenne litteraturhistoria. 

Etter artium i heimbyen Kongsberg i 1948 vurderte Ellingsen å studera teologi, men utdanna seg til biletkunstnar. I 1950-åra markerte han seg med kunstkritikk i Vårt Land og kronikkar i Morgenbladet. Den ressurssterke ungdomen song i mannskor, der han synte talent som solist. Dessutan skreiv og attdikta han salmar – utan særpreget han seinare fekk som vaksen diktar. Frå 1952 til 1955 studerte han ved Statens kunstakademi under professorane Jean Heiberg og Aage Storstein. Ellingsen sleit med depresjonar, og lækjarane rådde han frå ein kunstnarleg laupebane. I fyrste helvta av 1960-åra arbeidde han som redaksjonssekretær i avis og forlag. 

I 1965 – ti år før han vart statsstipendiat –?fekk han eit stipend til «hymnologisk arbeid» frå Landsfondet til Den norske kyrkja, og året etter stadfesta han salmekunna si som redaktør for ei framifrå bokutgjeving på Det Norske Samlaget, Med hyllings ljod. Salmar frå andre land og kyrkjer i nynorsk omsetjing. I føreordet gjer han greie for korleis nynorsk salme(att)dikting hadde fornya salmespråket i Noreg – uvitande om at han sjølv skulle koma med ei fornying dei neste tiåra. 

Nynorsk salmedikting var eit stoff han arbeidde med seinare òg. I 2007 heldt han foredraget «’Du er Gud over år og tider’. Nynorsk salmedikting i det tjuande hundreåret – med særleg vekt på Alfred Hauge og Bjarne Norheim». I Norsk salmebok (1985) medverkar Ellingsen som (att)diktar av fire nynorsksalmar: «Gud skapte jorda med blomar og strå» (294), «Lat nye tankar tolke Kristi ord» (522), «Vi syng med takk og glede» (611) og «For alle born som ikkje har ei seng» (732).

I 1966, same år som utgjevinga av Med hyllings ljod, byrja tobarnsfaren på eit årsstudium ved Statens lærarskule i forming, for å få undervisingskompetanse og eit yrkesliv som faglærar. Han vart tilsett ved Moland ungdomsskule ved industribygda Eydehavn, dit han og kona flytta med dei to døtrene i 1968. Ved Eydehavn tok han opp att biletkunstnarleg arbeid på fritida. Der var han formingslæraren min frå 1972 til 1975.

Ei biografisk lesing av salmekunsten hans har vore vanleg, uvanleg nok for ein samtidig salmist. Hausten 1969 omkom eldstedottera i ei brutal ulukke. Leksikonartiklar, reportasjar og biografiar tek føre seg tapsopplevinga som var med på å endra diktinga hans og salmespråket i Noreg. 

Eit drygt år seinare, i januar 1971, kom ein son til verda – i lag med ein av dei mest kjende og nytta tekstane hans, dåpssalmen «Fylt av glede over livets under». 

I 1978 gav Svein Ellingsen ut si fyrste samling med eigne salmar og dikt, Det skjulte nærvær, tileigna dottera Margrethe (1963–69). 

Ellingsens fornying av norsk salmekunst kan ein sjå i ljos av utviklinga av norsk lyrikk i etterkrigstida. Han var påverka av den saklege og knappe stilen til Arnulf Øverland, av det mørke og medlidande uttrykket til Gunvor Hofmo, og av den kvardagslege, rimlause syntaksen til modernistane. 

Han dempa og forenkla det høgtidsame salmespråket, og nærma seg stundom ein heimsleg prosastil, som i «I de sene timers stillhet» (1971/72, sjå eigen boks). Han dempa dei kristne mantraa òg, utan å utfordra luthersk ortodoksi. I tråd med ei økosofisk livshaldning supplerte han faderen og sonen med mora: jorda. Som eit alternativ til kjende adressatar som Jesus, Kristus, Herre og Gud nytta han tiltalar som noen og en Annen – i tråd med både modernistar og mystikarar. Ein av dei mest kjende salmane hans opnar slik: «Noen må våke i verdens natt/ Noen må tro i mørket/ Noen må være de svakes bror.»

Men han gjekk lenger. Han braut ein tusenårig tradisjon ved å sløyfa vokalrimet som hadde kome inn i nordisk dikting med kristendomen. 

Kvifor vert salmane rima i hel, undra litteraturhistorikaren Hallvard Lie i 1967 – uvitande om at Ellingsen berre tre år seinare braut tradisjonen. I Norsk verslære, eit storverk på tusen sider med Carl von Linné-ambisjonar, raljerer Lie: «Det er i det hele tatt forbausende at salmister og andre fromme versifikatorer ikke har falt på den tanke at Gud og Vorherre med fordel måtte kunne stå uten rimmakker.» 

Grepet Svein Ellingsen tok tidleg i 1970-åra er unikt. Med rimlause salmar fekk han fram ein ny tone, eit nytt språk, som kyrkjelyden ikkje hadde høyrt i kyrkja, berre utanfor og inni seg. Rimet er meir enn ein teknikalitet. Det er ein poesihistorisk markør, men ein idéhistorisk markør òg, frå stavrimet i førkristen tid, via vokalrimet i det kristne tusenåret, til rimløysa i etterkristen tid. 

Men samstundes gjorde Ellingsen det alle dei no rimlause lyrikarane ikkje gjorde: Han heldt fast på fast metrikk. Dimed tok han ikkje berre vare på dei songlege eigenskapane i teksten, men allsong-eigenskapane òg. Som allsong har dei rimlause salmane hans vorte ein del av det kollektive minnet – på eit vis som moderne skriftlyrikk ikkje vert, heller ikkje lesesalmar (eit omgrep Ellingsen introduserer i Med hyllings ljod). 

Då allsong av salmar på 1600-talet vart ein del av den lutherske gudstenesta, fyrst for karane i kyrkja, snart for kvinnene òg, var fast metrum ein føresetnad. Steving og messing er ikkje allsongvenleg. Det var salmediktaren og Nidaros-bispen Anders Arrebo som for 400 år sidan knekte den metriske koden og gjorde allsong mogeleg på skandinaviske språk, fyrst i kyrkjene, dinest i lyrikken, og etter kvart i dei framveksande folkerørslene av dissidentar og arbeidarar. 

Ellingsens kombinasjon av rimløyse og fast metrum var ikkje ny i poesihistoria; til dømes vart han dyrka som blankvers av ein samtidig av Arrebo, William Shakespeare. I si tid nytta Ellingsen på eineståande vis kombinasjonen til å opna salmekunsten for ei moderne livskjensle.  

«Han har skapt ei gjennomgripande endring i måten ein salme kan formulerast på», summerer litteraturvitaren Jan Inge Sørbø opp i det kloke etterordet til Ellingsen-utvalet I lyset fra Guds fremtid (1999). Det var ikkje skrive i stjernene eller nokon annan stad at fornyinga av norsk salmespråk skulle koma frå ein kulturkonservativ, riksmålskrivande kongsberggut. Men noko hende undervegs. Eit tap tvinga han til å bryta ut av hundreårige rammer og retoriske grep. 

HÅVARD REM

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Lytt til artikkelen:

Palmesundag døydde salmediktaren, hymnologen og biletkunstnaren Svein Ellingsen, 90 år gamal. Han har skrive og attdikta nær seksti av salmane i Norsk salmebok 2013 og er sjølv attdikta til mange europeiske språk. Frå kring 1970 fornya han norsk salmekunst på eit vis som gjev han ein synleg plass i den ålmenne litteraturhistoria. 

Etter artium i heimbyen Kongsberg i 1948 vurderte Ellingsen å studera teologi, men utdanna seg til biletkunstnar. I 1950-åra markerte han seg med kunstkritikk i Vårt Land og kronikkar i Morgenbladet. Den ressurssterke ungdomen song i mannskor, der han synte talent som solist. Dessutan skreiv og attdikta han salmar – utan særpreget han seinare fekk som vaksen diktar. Frå 1952 til 1955 studerte han ved Statens kunstakademi under professorane Jean Heiberg og Aage Storstein. Ellingsen sleit med depresjonar, og lækjarane rådde han frå ein kunstnarleg laupebane. I fyrste helvta av 1960-åra arbeidde han som redaksjonssekretær i avis og forlag. 

I 1965 – ti år før han vart statsstipendiat –?fekk han eit stipend til «hymnologisk arbeid» frå Landsfondet til Den norske kyrkja, og året etter stadfesta han salmekunna si som redaktør for ei framifrå bokutgjeving på Det Norske Samlaget, Med hyllings ljod. Salmar frå andre land og kyrkjer i nynorsk omsetjing. I føreordet gjer han greie for korleis nynorsk salme(att)dikting hadde fornya salmespråket i Noreg – uvitande om at han sjølv skulle koma med ei fornying dei neste tiåra. 

Nynorsk salmedikting var eit stoff han arbeidde med seinare òg. I 2007 heldt han foredraget «’Du er Gud over år og tider’. Nynorsk salmedikting i det tjuande hundreåret – med særleg vekt på Alfred Hauge og Bjarne Norheim». I Norsk salmebok (1985) medverkar Ellingsen som (att)diktar av fire nynorsksalmar: «Gud skapte jorda med blomar og strå» (294), «Lat nye tankar tolke Kristi ord» (522), «Vi syng med takk og glede» (611) og «For alle born som ikkje har ei seng» (732).

I 1966, same år som utgjevinga av Med hyllings ljod, byrja tobarnsfaren på eit årsstudium ved Statens lærarskule i forming, for å få undervisingskompetanse og eit yrkesliv som faglærar. Han vart tilsett ved Moland ungdomsskule ved industribygda Eydehavn, dit han og kona flytta med dei to døtrene i 1968. Ved Eydehavn tok han opp att biletkunstnarleg arbeid på fritida. Der var han formingslæraren min frå 1972 til 1975.

Ei biografisk lesing av salmekunsten hans har vore vanleg, uvanleg nok for ein samtidig salmist. Hausten 1969 omkom eldstedottera i ei brutal ulukke. Leksikonartiklar, reportasjar og biografiar tek føre seg tapsopplevinga som var med på å endra diktinga hans og salmespråket i Noreg. 

Eit drygt år seinare, i januar 1971, kom ein son til verda – i lag med ein av dei mest kjende og nytta tekstane hans, dåpssalmen «Fylt av glede over livets under». 

I 1978 gav Svein Ellingsen ut si fyrste samling med eigne salmar og dikt, Det skjulte nærvær, tileigna dottera Margrethe (1963–69). 

Ellingsens fornying av norsk salmekunst kan ein sjå i ljos av utviklinga av norsk lyrikk i etterkrigstida. Han var påverka av den saklege og knappe stilen til Arnulf Øverland, av det mørke og medlidande uttrykket til Gunvor Hofmo, og av den kvardagslege, rimlause syntaksen til modernistane. 

Han dempa og forenkla det høgtidsame salmespråket, og nærma seg stundom ein heimsleg prosastil, som i «I de sene timers stillhet» (1971/72, sjå eigen boks). Han dempa dei kristne mantraa òg, utan å utfordra luthersk ortodoksi. I tråd med ei økosofisk livshaldning supplerte han faderen og sonen med mora: jorda. Som eit alternativ til kjende adressatar som Jesus, Kristus, Herre og Gud nytta han tiltalar som noen og en Annen – i tråd med både modernistar og mystikarar. Ein av dei mest kjende salmane hans opnar slik: «Noen må våke i verdens natt/ Noen må tro i mørket/ Noen må være de svakes bror.»

Men han gjekk lenger. Han braut ein tusenårig tradisjon ved å sløyfa vokalrimet som hadde kome inn i nordisk dikting med kristendomen. 

Kvifor vert salmane rima i hel, undra litteraturhistorikaren Hallvard Lie i 1967 – uvitande om at Ellingsen berre tre år seinare braut tradisjonen. I Norsk verslære, eit storverk på tusen sider med Carl von Linné-ambisjonar, raljerer Lie: «Det er i det hele tatt forbausende at salmister og andre fromme versifikatorer ikke har falt på den tanke at Gud og Vorherre med fordel måtte kunne stå uten rimmakker.» 

Grepet Svein Ellingsen tok tidleg i 1970-åra er unikt. Med rimlause salmar fekk han fram ein ny tone, eit nytt språk, som kyrkjelyden ikkje hadde høyrt i kyrkja, berre utanfor og inni seg. Rimet er meir enn ein teknikalitet. Det er ein poesihistorisk markør, men ein idéhistorisk markør òg, frå stavrimet i førkristen tid, via vokalrimet i det kristne tusenåret, til rimløysa i etterkristen tid. 

Men samstundes gjorde Ellingsen det alle dei no rimlause lyrikarane ikkje gjorde: Han heldt fast på fast metrikk. Dimed tok han ikkje berre vare på dei songlege eigenskapane i teksten, men allsong-eigenskapane òg. Som allsong har dei rimlause salmane hans vorte ein del av det kollektive minnet – på eit vis som moderne skriftlyrikk ikkje vert, heller ikkje lesesalmar (eit omgrep Ellingsen introduserer i Med hyllings ljod). 

Då allsong av salmar på 1600-talet vart ein del av den lutherske gudstenesta, fyrst for karane i kyrkja, snart for kvinnene òg, var fast metrum ein føresetnad. Steving og messing er ikkje allsongvenleg. Det var salmediktaren og Nidaros-bispen Anders Arrebo som for 400 år sidan knekte den metriske koden og gjorde allsong mogeleg på skandinaviske språk, fyrst i kyrkjene, dinest i lyrikken, og etter kvart i dei framveksande folkerørslene av dissidentar og arbeidarar. 

Ellingsens kombinasjon av rimløyse og fast metrum var ikkje ny i poesihistoria; til dømes vart han dyrka som blankvers av ein samtidig av Arrebo, William Shakespeare. I si tid nytta Ellingsen på eineståande vis kombinasjonen til å opna salmekunsten for ei moderne livskjensle.  

«Han har skapt ei gjennomgripande endring i måten ein salme kan formulerast på», summerer litteraturvitaren Jan Inge Sørbø opp i det kloke etterordet til Ellingsen-utvalet I lyset fra Guds fremtid (1999). Det var ikkje skrive i stjernene eller nokon annan stad at fornyinga av norsk salmespråk skulle koma frå ein kulturkonservativ, riksmålskrivande kongsberggut. Men noko hende undervegs. Eit tap tvinga han til å bryta ut av hundreårige rammer og retoriske grep. 

HÅVARD REM

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis